08 Май 2024сряда15:57 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Д-р Хасан Адемов:

Ветото накърнява социални права на най-уязвимите

Крайната ни цел е не само да бъдат усвоени европейски средства, а да бъде гарантирана устойчива заетост на младите хора, казва министърът на труда и социалната политика

/ брой: 182

автор:Аида Паникян

visibility 62

Д-р ХАСАН АДЕМОВ е роден на 24 януари 1953 г. в Исперих. През 1979 г. завършва МУ във Варна и специализира анестезиология и реанимация. Депутат в 38-ото, 39-ото, 40-ото и в 41-ото НС. В периода 2001-2009 г. е председател на парламентарните комисии по труда и социалната политика, а от 9 юни 2010 до 13 март 2013 г. е зам.-председател. От май т.г. е министър на труда и социалната политика. Семеен с две деца.
 

Цитат:
Актуализираме правилниците по безопасност на труда в минно-добивната промишленост


- Д-р Адемов, има ли достатъчно средства в бюджета за провеждане на предвидените за годината социални политики?
- С предложението за актуализация на бюджета целим и да компенсираме пропуски, които, умишлено или не, са допуснати м.г. по време на бюджетирането. Общият недостиг в социалната сфера е 40 млн. лв. Толкова е предложението за актуализация.
- Нали тези дейности са записани в Закона за бюджета?
- Именно - няма как дейности, заложени в закон, да не са финансирани. Т.е., ако няма актуализация на бюджета, в края на годината не трябва да има плащания по редица закони - за интеграция на хората с увреждания, за закрила на детето, за приемните семейства... Това са пари за най-уязвимите в обществото - деца, хора с увреждания. Например отчетът за приемната грижа показва, че към 30 юни са изразходвани близо 2 млн. лв., а до края на годината ще са необходими над 5 080 000 лв. за заплати и осигуровки на приемните родители. По Закона за социалното подпомагане недостигът до края на годината ще е 929 885 лв., за семейните помощи за деца в края на годината недостигът ще е 11 119 694 лв., по Закона за закрила на детето няма да стигнат 1 865 341 лв. По Закона за интеграция на хората с увреждания недостигът е над 21 млн. лв.
- Това са очевидни сметки... Как може?
- Ние не подкрепихме този бюджет в края на 2012 г. и една от причините е тази - още тогава в парламента казахме неведнъж, че в края на 2013 г. ще има недостиг на средства. И сега 40-те милиона, които искаме за актуализация, са предвидени да се харчат съвсем прозрачно точно за тези дейности... При положение, че си планирал бюджет с дефицит, при положение, че си заложил икономически растеж от 1,9, а всички прогнози сочат обратното - отиваме към рецесия, няма как приходите в бюджета да се изпълнят, няма как заложените със закон разходи да покрият финансово планираните мерки. Точно това прави актуализацията наложителна.
- Президентът обаче върна текстове от актуализирания бюджет. Какво става с тези хора?
- Разбира се, че по Конституция президентът има право да го стори, но е прецедент. В най-новата ни история държавен глава не е връщал закон за бюджет. В Конституцията е заложено изключителното право на МС да бъде вносител на този акт, което означава, че МС заедно с МФ е в състояние да координира всички политики в държавата и затова само той има право на законодателна инициатива по този закон. И никой друг... Налагането на вето върху части от закона изисква време за прегласуването им и предвид ваканцията на парламента ще минат поне два месеца. Това означава, че например семействата на деца с увреждания няма да могат да получат 28+28 - общо 56 лв. повече от това, което получават сега. Това не са малко пари за семействата на над 23 200 деца с увреждания. Макар че вече увеличихме тази помощ и тя е 217 лв., по още 28 лв. месечно няма да са излишни за тези семейства. Или ваучерите за храна. За тях увеличението е с 40 млн. лв. Това означава, че работници и служители няма да могат да се възползват от възможността да получават 2 месеца тези ваучери... Предвидени са и 8 млн. лв. за безработни - младежи, хора с увреждания, безработни в предпенсионна възраст, самотни майки. Това означава, че 2 месеца трябва да бездействаме, вместо да подготвим програмите и схемите. Няма да има време тези пари да се усвоят до края на годината. Нямаме намерение нито да водим институционална война, нито да се противопоставяме на президента. Просто изтъкваме аргументи. Волно или неволно, се накърняват социални права на най-уязвимите, и то във време на криза.
- През юни заявихте, че ГЕРБ са заложили бомба със закъснител на пазара на труда. Все още ли цъка тя или е обезвредена?
- Средното равнище на регистрираната безработица в страната за първото полугодие е 11,5%. От март нивата започнаха да спадат и през юни стигнаха до 10,7% - с 1,2% по-ниско от началото на годината. През следващите два месеца се очаква задържане на нивата и заради сезонната заетост, макар че от септември се очаква обичайното постепенно нарастване на безработицата с около 0,3-0,4% месечно, което е свързано с влиянието на сезонния фактор.
Бомбата са големият брой хора, които наесен се освобождават от схемите на Оперативна програма "Развитие на човешките ресурси" (ОПРЧР). Това са около 32 хил. души. Те ще се регистрират в бюрата по труда. Затова сега усилията на МТСП и Агенцията по заетостта са да се компенсира тази маса чрез включване на безработни в програми и мерки, финансирани със средствата от Националния план за действия по заетостта (НПДЗ) и схеми по ОПРЧР.
- Кои са основните програми, в които се предвижда да бъдат включвани тези хора?
- С останалия финансов ресурс ще се търсят възможности за осигуряване на заетост. Защото 85% от парите по НПДЗ вече са договорени, т.е. тези средства са изчерпани. Затова беше важно 8-те млн. лв., които искаме при актуализацията на бюджета, час по-скоро да влязат в действие и да покрием дефицитите, за да може хората да работят. Основните програми от НПДЗ са националната програма "От социални помощи към осигуряване на заетост" (ОСПОЗ), програма "Старт на кариерата", "Нова възможност за заетост" и "Национална програма за заетост и професионално обучение на хора с трайни увреждания". Ще включваме и безработни в насърчителните мерки по Закона за насърчаване на заетостта, адресирани към младежите, към продължително безработните, безработните над 50 г., хората с увреждания. Ще продължи включването в заетост на безработни и в схемите на ОПРЧР "Подкрепа за заeтост" и "Старт в администрацията", както и в проектите на социалните партньори.
Очакваме до края на годината да започнат работа на първичния пазар над 130 хил. безработни. През цялата 2013 г. ще осигурим заетост и на още около 127 хил. души без препитание (в т.ч. по НПДЗ - на близо 57 хил. безработни, и по ОПРЧР - на близо 70 хил.). Целта е чрез провежданата активна политика по заетостта да постигнем средно за годината равнище на регистрираната безработица 11,5% при заложено в НПДЗ за годината 12,4%.
От м.г. имаме сключено споразумение с образователното министерство, по силата на което има регистър на завършващите средно образование, на завършващите висше, на отпадащите от училище. Тук е важната роля на трудовите посредници, на модернизиране на посредническите услуги, издирване на младите хора, които от няколко месеца не учат, според изискванията на програмата "Младежка гаранция", която от няколко месеца е не само български, но и европейски хит. "Младежка гаранция" ще даде възможност на България да договори и усвои за осигуряване на заетост на безработни младежи до 24 г. около 100 млн. евро през следващия програмен период - 2013-2014 г. Както каза президентът Ромпой, чиято инициатива е "Младежката гаранция", тези пари трябва да бъдат ударно усвоени - първите 1-2 години на следващия програмен период. Идеята е да се предложи или продължаване на образованието, или квалификация, или заетост на младежи до 4 месеца, след като са отпаднали от училище или са завършили средно или висше образование.
- А има ли готовност за всичко това?
- В МТСП вече работи междуинституционална група, в която участват и социалните партньори, и представители на младежки организации. Вече имаме между 150 и 200 предложения и идеи за приоритети, които трябва ние - в МТСП, да изготвим под формата на програми до края на годината и да ги заложим в оперативната програма. Крайната ни цел е не само да бъдат усвоени тези средства, а да бъде гарантирана устойчива заетост на младите.
- Имате ли обратна информация какво става с безработните и заетите, които са преминали различни обучения досега?
- Практиката показва, че през последните години по т.нар. меки мерки (обучение, квалификация, мотивационно обучение) има изхарчен сериозен финансов ресурс, без да е осигурена трайна заетост. Т.е. големият проблем е как ефективно да бъдат усвоени тези пари.
Друг голям проблем е т.нар. преход между обучение и заетост. Този проблем очевидно не се решава с инструментите, които имаме. В страни като Германия, Австрия, Англия, скандинавските държави, където този преход е опосредстван и обучението е дуално, съществува възможност за професионална квалификация още по време на обучението. В тези страни безработицата не надхвърля 8%. Това дава възможност на младия човек да се реализира при работодателя, при когото е бил на стаж. От тази гледна точка особено важно е стажантските програми да бъдат усъвършенствани и организирани така, че образованието и обучението да отговорят на нуждите на пазара на труда. Само така може да бъде осигурена трайна заетост.
Далеч съм от мисълта да давам съвети на други ведомства, но проблемите в образованието, които изискват дългогодишни усилия и сериозен ресурс (и на семействата, но и на държавата), рефлектират в пазара на труда и се превръщат в негов проблем. Това е голямото предизвикателство, това са проблемите на пазара на труда, които трябва да решаваме в следващите месеци.
- България изживя голяма трагедия със смъртта на миньори в мина "Ораново". Какви промени в политиките по безопасни и здравословни условия на труд предвижда МТСП?
- Законодателството обхваща всички участници в трудовия процес: държавата, работодателите, работещите, като определя точни и ясни права, задължения и отговорности за всеки. Ще предприемем мерки за възможните подобрения на съществуващата законодателна рамка, без да се намаляват съществуващите нива на защита, тъй като негативното въздействие на трудовите злополуки от човешка и икономическа гледна точка е много голямо. В момента активно се работи за подобряване на подзаконовите нормативни актове в минно-добивната промишленост и по-специално - актуализираме част от правилниците по безопасност на труда. Те са издадени преди влизането в сила на Закона за здравословни и безопасни условия на труд и съдържат разпоредби, които изцяло или частично не съответстват на новите принципи за превенция, заложени в хармонизираното законодателство, и на структурните промени в сектора.
Ролята на службите по трудова медицина (СТМ) не е просто да правят профилактични прегледи на работещите. Това е работа на личния лекар. Тяхната роля е да правят оценка на риска на работната среда - конкретното работно място и предприятието като цяло, и да предлагат на работодателите решения за подобряване на тази среда. Те трябва да посочват слабите места в организацията на работния процес, които биха довели до трудови злополуки, травматизъм или професионални болести.

БДЖ вдигна цените на билетите с 20%

автор:Дума

visibility 275

/ брой: 84

1 млн. българи са пътували по празниците

автор:Дума

visibility 273

/ брой: 84

По-ранна жътва очакват зърнопроизводителите

автор:Дума

visibility 267

/ брой: 84

Си Дзинпин е на обиколка в три европейски държави

автор:Дума

visibility 312

/ брой: 84

Путин готов на диалог, но на равни условия

автор:Дума

visibility 311

/ брой: 84

Израелската армия нахлу в Рафах

автор:Дума

visibility 274

/ брой: 84

Накратко

автор:Дума

visibility 227

/ брой: 84

Пренавиване

автор:Валентин Георгиев

visibility 237

/ брой: 84

За наше добро

visibility 248

/ брой: 84

Натровената Европа

автор:Юри Михалков

visibility 255

/ брой: 84

БСП: Да кажем ясно и високо - алтернатива има!

автор:Дума

visibility 295

/ брой: 84

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ