Вестници и списания в пощите от януари
Това трябвало да разбие усещането, че пазарът на разпространение е монополизиран
/ брой: 211
"В предмета на дейност на "Български пощи" е записано и разпространението на печатни издания. Това дава възможност на "Български пощи" да се включи като търговско дружество на либералния пазар в дейността по разпространение на печатните издания от издателите до търговците на дребно, което ще доведе до диверсификацията на пазара, без да се ограничава конкуренцията", заяви министърът на транспорта Росен Желязков. По думите му реалистичният срок за стартиране на разпространението на печатни издания е втората половина на месец януари 2020 г., като до тогава ще се направят необходимите разчети и ще проведат преговори с издателите. Дейността обхваща цялата логистична верига от 3500 доставки всекидневно или 4000 пакета дневно - 24 часа в денонощието 7 дни седмично.
"Български пощи" има 3000 пощенски станции и свои пунктове в градовете, в които обикновено има пътникопоток, така че те ще продават и на дребно, допълни още Желязков. Той припомни, че преди години техни са били реповете. Желязков не каза към какъв дял от пазара ще се стремят, но заяви, че държавата ще започне преговори с издателите и зависело от техния избор.
"Влизането на пазара цели да разсее две усещания - че пазарът е монополизиран и че някой извива ръцете на издателите. Министерство на транспорта твърди, че не е монополизиран и въпреки това влиза, за да е спокойна ситуацията. "Български пощи" няма намерение да се превръща в монополист на пазара, а иска просто да го диверсифицира", е заявил министърът. По-рано премиерът Бойко Борисов заяви в телевизионно интервю, че държавното дружество ще изземе тази дейност от частните компании - разпространители (бизнес, 80% от който се контролира от дружества, свързани с депутата от ДПС и медиен магнат Делян Пеевски) и ще извършва само тази дейност, доставяйки всички печатни издания до сергиите, които са 6000, включително, ако се наложи, с държавна субсидия.
Росен Желязков обясни, че обхватът на целия процес включва доставка в централен логистичен център и последващи - разпределение, опаковка, транспортиране до регионалните центрове, инкасиране и т.н. Транспортният министър каза още, че разпространението ще обхване общо 18 национални маршрута всекидневно, 115 регионални, от които 110 регионални нощни. На месечна база целият маршрут обхваща впечатляващите 800 000 км, печатните издания са около 900 тома, а обемът им 2400 куб. метра.