Възпитаваме уважение към буквите ни в интернет
Звезда на младото поколение - Криско - е лице на кампанията на БНТ "Пиши на кирилица"
/ брой: 115
В навечерието на един от най-светлите празници - 24 май, Българската национална телевизия обяви началото на кампанията "Пиши на кирилица", с която цели да възпита - най-вече у младото поколение - необходимото уважение към буквите ни. Инициативата е насочена основно към тези, които активно използват форуми и социални мрежи в интернет.
Публична тайна е, че виртуалното пространство гъмжи от български думи, изписани на латиница. Тази тенденция на нашето съвремие се отразява пагубно на правописа и езиковата култура на младежите. Тийнейджърите използват предимно латиница, когато си пишат в скайпа или във фейсбук. С кампанията си БНТ иска да повлияе на интернет комуникацията, където кирилицата като че ли е забравена. Идеята е да се опази българският език от латинизираната му визия, която е обидна, имайки предвид делото на светите братя Кирил и Методи.
В някои форуми патриотично настроените администратори и модератори поставят условие да се пише на кирилица. Но въпреки този факт, потребителите пренебрегват изискването и изобщо не го спазват. Никой обаче не ги санкционира. Проблемът за потребителите се изразява в двете крайности - ако използваш кирилица, не можеш да се впишеш в общия тон, а ако комуникираш на латиница, веднага срещаш санкцията на потребителите.
Всеки от нас, надниквал поне веднъж в тийнеджърски или младежки форум, не може да срещне там епистоларни послания на кирилица. В мрежата се формира съвсем различен език, с други правила, с множество съкращения и изрази. И на никого нямаше да му прави впечатление, ако това желание или тази мода да се пише на латиница, не се отразяваше на правописа и на езиковата култура на младите българи. А това е проблем, с който се сблъсква всяко семейство, има го и във всеки клас и училище.
За да повлияе най-вече на тийнейджърите, БНТ избра за лице на инициативата "Пиши на кирилица" популярната звезда на младото поколение - Криско. А призивът към всички, общуващи в интернет пространството, е да качат банера на кампанията на личните си страници или профили във фейсбук.
Търси се любимата българска дума
Провокация към слушателите си отправи Радио FM+, като ги предизвика да открият любимата българска дума, която стопля сърцето и гали ушите. Кампанията "30 букви /30 книги" ще продължи до 24 май, а най-идейните участници ще бъдат наградени. Всички предложения се приемат на ефирния телефон на радиото, в сайта на медиата - www.fmplus.net, както и на http://www.facebook.com/fmplus.net.
"Кампанията е добър повод да си спомним за думите, които носят уникалния български дух и правят богата езикова ни култура", обяви при представянето на кампанията Радослав Неделчев, маркетинг мениджър на Радио FM+. Той допълни: "Щастливи сме, че само час след старта получихме невероятни предложения. Разбира се, има и такива, които ни накараха да се усмихнем, като думата "Бойко", но тя най-вероятно ще влезе в категорията "бисери".