23 Октомври 2025четвъртък09:11 ч.

Възкръсване

/ брой: 97

автор:Андрей Пантев

visibility 4926

Възкръсването е най-великото, най-описваното, най-вдъхновяващото и най-съмнителното явление в историята на света. То е много утешително за всички ни, защото в основата на религиите все пак лежи ако не страхът, ако не любопитството, то тайнството на смъртта. Но ние възприемаме Възкресението не само като факт, че Исус Христос се е върнал на земята, макар и за кратко, или че ще дойде отново, което никой не знае, но всеки път го предричат, а като фениксово явление, като фениксов ефект, при който със страдания, драми, нещастия, провали все пак нещо проблясва и чрез него ние се сещаме за нашите покойници и близки, за нашите мечти, които остават неосъществени. Вярваме, че все нещо от всичко това ще ни се случи в битово отношение. Така че възкръсването на България като български Великден, тъй успешно назован от Тончо Жечев, говори, че е имало преди това векове мрак, векове забвение. И това може би е единствената ни утеха, че след толкова време на омерзение, на самосъжаление, често пъти дори на самоунижение, ние очакваме някакво възкръсване както в личностен, така и в държавно-етнически план.
Възкръсването, като най-велика част на християнската история, на евангелското сказание, е преди всичко надежда, че един ден ще стане по-добре. Това крепи не само силата на живота, това крепи не само надеждата, до известна степен то е и залог за прогреса. Днес виждаме, че се възпроизвеждат същите онези пороци, които бяха установени и издигнати на пиедестал на политическа добродетел още тогава, когато започнаха митингите. И аз искам да попитам какво е съотношението между съвременния социален статут на тези, които викаха прочувствени речи на трибуните на митингите, и онези, които също тъй прочувствено ги подкрепяха отдолу? Мисля, че между тях има по-голяма социална пропаст, отколкото през онзи строй, който тогава така възторжено заклеймявахме.
Имахме дори акция "Българският Великден" като вид надежда, че България има шанс, като призовем да се върнат българите от чужбина. И тази акция се провали. Те не се връщат, защото са отишли по причини, които са далеч от възкръсване, патриотизъм, любов към родната тревичка. Те ще се върнат, когато започнат да печелят по-добре тук. Мисля, че това никога вече няма да стане. Ще се връщат или неудачници, или амбициозни кариеристи, които смятат, че тук имат поле за действие. А пък ако тези способни деца се върнат тук и ги посрещнат враждебна среда, завист, опасение, че те са по-добри от местните, тогава те ще изживеят още по-голямо разочарование, отколкото това, поради което са заминали. А има и обратна страна - когато на тези, които са си останали тук, им се казва, че онези от чужбина са по-добри от тях. Най-смешно е, когато кажат: "Той е живял в Щатите", като че ли това само по себе си носи висша благодетел. Самото живеене там, освен че понякога минава в пестене и нереализирани амбиции, не гарантира, че един човек е умен и способен да направи нещо. Тази бленда между лесни опасения и външни амбиции може пак да нанесе ако не губителен, то неудачен удар върху нашата надежда за бъдещето.
Все пак аз вярвам във Възкресението. Не защото ще видя Исус Христос или ще видя покойните си родители, а защото около цялата история, включително и българската, е имало моменти на пълен мрак и от този мрак все пак се появява някаква светлина. Което е и част от привлекателността на християнството. Как то парализира света, когато пред диктата на силата, на парите, на успеха, изведнъж излиза един човек и казва: "На ви мойта риза, обичай ближния си, лекувай слепите, съживявай мъртвите"! България сега е бедна, институциите са разрушени, лъжа се лее от политическите трибуни, невежество се шири, бежанци ни заливат, заплахи за православието. Не знам дали има възкръсване от всичко това. Защото и у нас, и в света има доволно влиятелни силни и богати среди, които са плътно заинтересовани България и светът, нашият малък свят, световният ред да се развиват точно по този начин. Ако си бил портиер някога и сега имаш четири хотела, да не си луд да допуснеш друг обрат - към справедливостта и равенството. Така обаче се ражда насилието, така избухват световните революции. Прекалено слаби са бедните, за да могат да вземат властта с легитимни средства, нямайки ракети, танкове, самолети. И тогава започва онази жестокост, която е по-голяма от предишната. Така или иначе, отчаянието на бедните хора, които стават все по-бедни, и доволството на богатите, които стават все по-богати, стават условие или за войни, или за религиозен фанатизъм.
Парадоксът е, че и революциите, и насилието, което ги съпътства, са в името на Възкресението. Затова ние търсим причините. Нещастният човек причинява нещастия. Потиснатият народ причинява потисничество. А вярата и политиката трябва да предотвратяват вероятността това да се случи.

Такситата в София поскъпват с 18,6%

автор:Дума

visibility 2733

/ брой: 197

Бюджетният дефицит на България стигна 3% през 2024 г.

автор:Дума

visibility 2728

/ брой: 197

Търсенето на жилища изпреварва предлагането

автор:Дума

visibility 2941

/ брой: 197

45% от чиновниците у нас обядват за над 10 лв.

автор:Дума

visibility 2667

/ брой: 197

Кремъл: Няма дата за среща Путин - Тръмп

автор:Дума

visibility 2810

/ брой: 197

Австрия и Швеция засилват мерките срещу мигрантите

автор:Дума

visibility 3092

/ брой: 197

Испания възобнови дебата за смяната на часа

автор:Дума

visibility 2855

/ брой: 197

Колумбия отзова посланика си в САЩ

автор:Дума

visibility 3006

/ брой: 197

Пиротехника

автор:Александър Симов

visibility 2512

/ брой: 197

Голямата картина

visibility 2675

/ брой: 197

Предсказуем резултат

visibility 2653

/ брой: 197

Младите гласове за пътя на България

автор:Дума

visibility 2784

/ брой: 197

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ