Въвежда се комбинирано обучение за деца със специални потребности
/ брой: 211
Комбинирана форма на обучение на деца със специални образователни потребности се въвежда още през тази учебна година, решиха депутатите вчера. Те подкрепиха на първо четене две идентични предложения, внесени от БСП и от ГЕРБ, за изменение на Закона за народната просвета. В момента на места съществува подобна форма на обучение, но тя е без законова уредба и се осъществява само с решение на директорите.
Промените са свързани с интегрирането на децата със специални нужди, които ще се обучават чрез смесено дневно и индивидуално обучение. В измененията е записано още, че за въвеждането на комбинирана форма на обучение училищата ще се нуждаят от постоянната подкрепа на ресурсен учител.
Идеята за промените е вследствие на среща с майки на деца с аутизъм и отразява тяхното желание, ако състоянието на децата позволява, те да се обучават заедно със свои връстници, обясни един от вносителите на преджожението Георги Кадиев от БСП. Председателят на просветната комисия проф. Ваня Добрева допълни, че целта на законопроекта е да се подпомогне социализацията на тези малчугани и да се предотврати тяхната сегрегация. Тя изтъкна, че това е една от водещите ценности в демократичното общество. Проф. Добрева изнесе данни на НСИ, че през 2012/2013 година интегрирано са се обучавали около 13 000 ученика със специални потребности. Част от тях са с комуникативни нарушения или с разстройства от широкия аутистичен спектър. Валентина Богданова от БСП припомни, че тази година не са предвидени пари за специфичната форма на обучение за всички ученици. Тя призова между първо и второ четене на измененията да се уточни, че комбинираната форма се въвежда за точно определена група ученици. Приобщаващото образование трябва да е неразделна част от образователната система, подчерта Милена Дамянова от ГЕРБ. Тя беше категорична, че трябва да се премахнат всички бариери пред децата със специални образователни потребности.