Вълчев: Училищата ще могат да организират хибридно обучение
Всяко училище ще има специален екшън план за действие при случаи на коронавирус. От МОН изискват това да се направи преди началото на учебната година. Директорите ще имат свободата да изберат дали да организират и реализират хибриден образователен процес, но това означава да има два пъти повече класове.
Това обясни пред БНР просветният министър Красимир Вълчев. И уточни, че и родителите ще могат да избират дали детето им да учи неприсъствено. Не е ясно все още дали това ще става само при наличието на здравословни проблеми при детето или и при страх у родителя.
По думите на министъра наесен част от училищата ще стартират ефективно дистанционна форма на обучение. Учениците могат да се включат в обучение в училища-центрове за дистанционно обучение. Това е едната алтернатива, другата е – запазвайки дневната форма на обучение, до 30 дни да могат да се обучават едновременно чрез виртуална връзка в реалната класна стая, обясни той. Според него обаче този вид обучение ще бъде компенсаторно, тъй като учителят няма как да бъде ефективен едновременно в присъствена и дистанционна форма на обучение.
Когато в класа има заразено с коронавирус дете, целият клас ще бъде поставен под карантина и ще преминава в дистанционен режим на работа. У дома обаче ще остават единствено началните учители. При 1-4 клас учителят върви с класа и тогава той също ще бъде карантиниран. При 5-12 клас начинът учителят ще спазва дистанция между учениците и ще стои отпред, когато влиза в различни часове. Затова няма да се налага карантинирането на учители в тези случаи, каза Вълчев. Министърът подчерта, че за всеки случай, при който се установи заразяване с коронавирус в училище, ще се прави анализ на конкретната ситуация.
Във връзка с подписката на родители, които не искат да пускат децата си на училище образователният министър подчерта, че те имат право на избор. Въпросът е обаче дали това да бъде единствено по медицински причини или въз основа на личен страх. Вълчев посочи, че над 20% учениците са от семейства, в които липсва отношение към образованието и затова ако те имат възможност да избират дали да пуснат детето си да си да се обучава в реална класна или електронна среда, това ще бъде възможност хлапетата да не ходят на училище. Трябва да намерим разумната граница, смятам, че ще подходим отговорно. Ходенето на училище е свързано с елемент на обвързаност, каза още министърът и припомни, че посещението на часовете е обвързано и със социалните помощи.
Вълчев обясни, че ще бъде подготвен списък с групи заболявания, въз основа на които децата могат да отсъстват.Просветният министър допълни, че и сега обаче има проблем с медицинските бележки и затова ще разчитат на лекарите.