05 Юни 2025четвъртък07:23 ч.

В търсене на образен синтез

Запазени марки на Велизар Димитров са подредени в Регионалния музей за история на София

/ брой: 121

автор:Йонко Бонов

visibility 2826

До края на юни в залата за временни изложби на Регионалния музей за история на София е подредена експозицията на Велизар Димитров под наслов "Музеят в света и светът в музея". Тя включва няколко десетки запазени знака, които художникът е сътворил от 1972 до 2015 г.
Създаването на запазена марка е изкуство, което изисква от художника да има нагласа за лаконичен и обобщаващ изказ. Тя е художествен израз, максимално пестелив и точен емблематичен символ, графичен знак, пресъздаден в изчистена, максимално пестелива форма. Някои биха го определили разговорно като умение да откриеш вица, а защо не и изненадващата метафора, която сама намира пътя, ако е истински сполучлива, за да полети самостоятелно от клетката на своя пряк смисъл и на конкретната си обвързаност като графичен израз на фирма или стопанско предприятие.
В полето на запазената марка в България най-изтъкнат автор, с висок международен авторитет, е Стефан Кънчев. В областта на нейния синтезиран изказ работят приложните графици Ив. Богданов, П. Петрунов, С. Каменов, Сотир Сотиров, Б. Китанов, К. Кънев, Д. Дочев, В. Докев, Д. Димитров, Хр. Христов, В. Пенев, Д. Петев, Ан. Мечкуев и др.
В тази достойна фаланга се нарежда и Велизар Димитров. Убеждават ни неговите запазени марки на Държавната агенция "Разузнаване" (2015), Аудиовизия "Орфей" (1992), Международното сдружение "Транспортна инфраструктура, информационни нанотехнологии" (2006), Стопанското предприятие "Родина", Ботевград (1986), "75 години български цирк" (1972) и др. "При изработването на запазена марка целта е да уловиш и да побереш тематиката в един знаков образ, който да я представлява, коментира авторът. Понякога се стига лесно до търсения образен синтез, но нерядко творческото търсене е сложно, отнема до два-три месеца. Има случаи, когато смяташ, че си открил необходимото, но след време решаваш, че то не изчерпва темата, и започваш отново, за да достигнеш до съвършено различен образ."
Велизар Димитров е създал около хиляда запазени знака и около сто тотал-дизайна - освен запазената марка и всякакви видове печатни и рекламни материали, отразяващи приложно-естетически дейността на определена фирма или предприятие. През 1968 г. завършва приложна графика и пространствено оформление в Националната художествена академия. Експозиционен дизайнер е в Регионалния музей за история на София.

 
Велизар Димитров

  
 

Лагерът на Тръмп осъди ударите срещу Русия

автор:Дума

visibility 654

/ брой: 99

Вилдерс напуска властта заради миграцията

автор:Дума

visibility 614

/ брой: 99

"Грийнпийс" се подигра с с френския президент

автор:Дума

visibility 577

/ брой: 99

Накратко

автор:Дума

visibility 579

/ брой: 99

Това ли е Европа?

автор:Юри Михалков

visibility 615

/ брой: 99

Напук на политиците

visibility 608

/ брой: 99

Кога, къде, колко

автор:Дума

visibility 683

/ брой: 99

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ