Уволниха шефовете на БДЖ
Проверки открили нарушения с обществени поръчки и влошаване на показателите за милиони
/ брой: 123
Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Георги Тодоров освободи председателя на борда на директорите на "Холдинг БДЖ" Григори Григоров и изпълнителния директор на жп превозвача Никола Василев. Мотивите са свързани с влошаването на показателите на експлоатационната дейност на дружеството в сравнение с 2020 г. От началото на годината са направени 71 333 мин. закъснения на 4710 пътнически влака, а силно влошеното състояние на подвижния състав и лошата организация при товарните превози са довели до отлив на товародателите, съобщиха от транспортното ведомство. В Съвета на директорите на "Холдинг БДЖ" остават трима от досегашните членове - Светломир Николов, Маргарита Кариди и Георги Друмев.
"БДЖ-Пътнически превози" от години изпитва липса на изправен подвижен състав, като в същото време са забавени изпълненията на ремонтните програми на мотрисни влакове и модернизацията на локомотиви. Също така изготвената поръчка за доставката на 15 електрически локомотива "Сименс" е в отклонение на европейските изисквания за оперативна съвместимост и националния план за внедряване на системата за управление на влаковото движение. Резултатите от назначените проверки на две проведени процедури за обществени поръчки от "БДЖ - Пътнически превози", които са за ремонт на вагони и за охрана, констатират нередности и административни нарушения. Проверките на цялостната документация също така отчитат наличие на неверни информации и необосновани действия за провеждане на открити процедури, което се отнася до целесъобразността и прозрачността на проведените поръчки, твърдят от Министерството на транспорта.
Фактор за некомфортното пътуване за ползвателите на услугата, предоставяна от БДЖ, е и занижената хигиена във влаковете, което е свързано с неспазването на минималните изисквания за качество. В "БДЖ - Товарни превози" се отчита загуба на основни товародатели, непогасени задължения към Националната компания "Железопътна инфраструктура" за инфраструктурни такси и електрическа енергия, както и неизпълнение на ремонтни програми, са други мотиви за кадровите рокади. "Товарни превози губят свои основни товародатели, което не говори добре. Пазарът е либерализиран и клиентите могат да се обърнат към всеки един от другите лицензирани превозвачи. Загубата на товародатели може да се дължи и на недотам конкурентни условия, които железниците предоставят, коментира Тодоров пред БТВ в понеделник.
Летище "София" вече се оперира от новия концесионер, но няма разлика в управлението, посочи Тодоров. Той заяви, че вероятно ще поиска Комисията за контрол да направи проверка какви незабавни мерки за подобрението на работата на летището е предприел концесионерът. Задръстванията по границите са сериозен проблем в сектора, отбеляза още служебният министър. Най-големи са задръстванията на "Дунав мост 2", защото има проблем на сърбо-хърватската граница и повишаване на таксите. Тодоров обясни, че предстои среща с румънския му колега, за да се намери решение за по-бързо обработване на документите. "Там, където може да увеличим персонала, ще го направим, но трябва да има реципрочност и от другата страна. Очаквам срещи с гръцкия и турския посланик относно отваряне на още пунктове по границите ни с тях", съобщи транспортният министър.