"Умни" телефони информират за правата ни като пътници
/ брой: 154
Пътниците, изпаднали в безизходица на някое летище или чакащи своя изгубен багаж, вече могат да използват приложение за смартфони, за да проверят веднага и на място какви са техните права.
Европейската комисия (ЕК) представи приложение за "умни" телфони, което съдържа информация за въздушния и железопътния транспорт и работи с четири мобилни платформи: iPhone и iPad на Apple, Android на Google, Blackberry на RIM и Windows Phone 7 на Microsoft. Опцията е достъпна на 22 от езиците на ЕС. За момента тя обхваща въздушния и железопътния транспорт, а съдържанието й ще бъде разширено за автобусните и морските превози през 2013 г., когато тези права влизат в сила.
Заместник-председателят на ЕК Сийм Калас, отговарящ за транспорта, заяви: "С това приложение милиони пътници ще имат лесен достъп до точна информация за правата си, когато най-много се нуждаят от нея в неочаквани ситуации".
В приложението се разясняват правата на пътниците при всякакви евентуални проблеми. Ако например даден полет е отменен и след това на пътника е отказан достъп на борда, той има право на обезщетение в размер от 125 до 600 евро. Ако багажът ви случайно е повреден, това също дава право на обезщетение. Добре е също така да се знае, че железопътните компании и авиокомпаниите са задължени да предоставят прозрачна информация за цените и да оказват помощ на пътниците с намалена подвижност.
Ако смятате, че правата ви са нарушени, приложението ви предоставя информация към кого да се обърнете, за да подадете жалба, съветват от представителството на ЕК в България. При мащабна извънредна ситуация, каквато настъпи например след кризата с вулканичната пепел от Исландия през 2010 г., приложението може да осигурява пътна информация и съвети от ЕК.