Удобно оправдание
/ брой: 204
Както е тръгнало, пандемията ще се окаже удобно оправдание за всички провали на управляващите. Например, че приходите, които е донесла тол системата, са наполовина от планираните. Очаквано обяснението на регионалния министър е коронакризата. Явно Неговата "печатница за пари" се развали, още преди да е заработила на пълни обороти. Тя по-скоро се превърна в непрекъснат източник на скандали и на лоши новини за българските данъкоплатци. Преди два месеца държавата бръкна в техните джобове, извади още 100 млн. лв. и ги даде на консорциума "Капш", който спечели конкурса за изграждането на това технологично чудо за събиране на пътните такси по електронен път. След куп закъснения и отлагания то най-сетне заработи на 1 март. За свършеното дотогава изпълнителите вече бяха прибрали 180 млн. лв. Така нещо в сметката не излиза, защото министър Петя Аврамова твърди, че за тола са похарчени 240 млн. лв., а реалността показва, че те са 280 млн. лв.
В началото на август неочаквано Агенция "Пътна инфраструктура" съобщи, че партньорството й с "Капш" всъщност не е приключило и ще продължи още поне две години, а може и петилетка. След това АПИ възложи без търг на "Капш" нова обществена поръчка за мониторинг и експлоатационна поддръжка и надграждане на тол системата, което ще струва на бюджета нови 140 млн. лв. Оправданието бе, че само който е изграждал системата, може да я надгражда и затова не е необходим конкурс.
Представители на властта непрестанно тръбят, че българската тол система е най-модерната в Европа. Би трябвало да е така, защото е скоро изградена и е в експлоатация само от половин година. А и, както АПИ твърди, е "сложна и натоварена с доста задачи". В същото време според новата обществена поръчка вече трябва да се надграждат "нови функционалности"?! Защо те не са били разработени в началото - не е ясно. Ясно е друго. Коронакризата е намалила само с 20 на сто пътния трафик. Затова оправданието, че тя е причина за жалките приходи от тол системата, издиша.