Учебниците пълни с нетолерантност и стереотипи
/ брой: 182
Българските учебници насаждат стереотипи и погрешни представи за различни обществени, етнически и религиозни групи, алармираха вчера от Комисията за защита от дискриминация (КЗД). Данните са от изследване върху учебните помагала за учители от предучилищно и основно образование. Според КЗД чрез тях още от най-ранна детска възраст българчетата се възпитават в нетолерантност към различните. Експертите са изготвили доклади с примери за дискриминация от учебниците.
В учебник от началните класове е изобразено босо афроамериканче с халки на ушите и тарамбука. Децата трябва да познаят думата "негър" към картинката. "Създава се впечатление у децата, че всички представители на негро-австралоидната раса изглеждат по този начин и ги учи на неправилното обръщение "негър", което официално е признато като дискриминационен израз", пише в доклада. Децата са с негативни нагласи за ромите - "Те са черни, мръсни и крадат", "Всички са лоши и със скъсани дрехи", "Те са бедни и ровят по боклуците". Малчуганите не помнят да са коментирали различията между етносите в детската градина. По-смекчени са нагласите спрямо турците: "Преди са били лоши и са порoбили България, но сега са станали добри", "Сега не крадат и не се бият." Около една трета определят турците като "лоши".
В учебник по български език за VII клас е поместен текст "Манго и рибарят", който според КЗД индиректно насочва учениците, че ромите са винаги гладни, без покрив, а новите дрехи са им неприсъщи и ненужни. КЗД твърди, че в учебниците липсва информация за хората с различна сексуална ориентация, а в уроците се поддържа хипотезата, че сексуалното общуване става само между мъж и жена. Не липсват и примери за стереотипи, свързани с ролята на мъжа и жената в обществото.
КЗД критикува и уроци, в които има твърде голям обем текст и нови понятия. Според изследването почти няма учител, който да не смята, че учебният материал, учебниците и помагалата са сложни и неразбираеми за децата.