Европа
ТТИП - рай за бизнес лобистите
Европейските преговарящи предпочитат да дискутират споразумението с корпоративни представители, отколкото с граждански организации
/ брой: 181
Кой бизнес най-много настоява за сключването на Трансатлантическото партньорство за търговия и инвестиции (ТТИП)? Чии интереси оказват най-голямо влияние върху европейските преговарящи? На тези въпроси отговаря в поредното си проучване "Обсерватория на корпоративна Европа" (CEO) - базираната в Брюксел организация, чиято основна мисия е да проучва дали и как корпоративните интереси влияят и са обслужвани от европейските институции.
Подготвяйки мандата за преговори и първите важни месеци от разговорите - между януари 2012 г. и февруари 2014-а, търговският департамент към Европейската комисия (DG Trade) провежда 597 срещи при закрити врати с лобисти. Тази информация става ясна от ЕК след искане за достъп до информация. 528 от тези срещи, или 88%, са с бизнес лобисти, докато само 53, или 9 процента, са с групи, представляващи обществения интерес. Което означава, че на всяка среща с профсъюз или такава група се падат 10 с компании и индустриални федерации. Останалият незначителен брой са с обществени институции и учени. Да обобщим - представители на търговския департамент са се срещнали с 288 лобистки групи още в началната фаза на преговорите за ТТИП, като 250 от тях са от частния сектор.
Когато новият комисар за търговията Сесилия Малмстрьом пое длъжността през ноември миналата година, обеща "нов старт" за преговорите, включително по-голямо участие на гражданското общество, вслушването в обществените притеснения пък определи като "топ приоритет". Дали са се променили нещата оттогава? Дали консултативната политика на Еврокомисията е станала по-малко ориентирана към бизнеса? Отговорът е не. През първите 6 месеца, след като Малмстрьом поема длъжността, тя, кабинетът й и генералният директор на търговския департамент провеждат 121 лобистки срещи при закрити врати, на които се дискутира ТТИП. 100, или 83% от тях са с бизнес лобисти, но само 20 - 16,7%, са проведени с групи, представящи обществения интерес. Което означава, че на всяка среща с профсъюз или екологична организация Малмстрьом и нейният екип са провели 5 с компании и техните лобистки групи.
Сред лобистите с най-много срещи са Трансатлантическият бизнес съвет, представящ повече от 70 базирани в Европа и САЩ мултинационални компании, фармацевтичната лобистка група EFPIA - представяща интересите на фармацевтични гиганти, и Конфедерацията на шведския бизнес. На втора линия са Бизнес Европа - федерация на европейските работодатели и една от най-силните лобистки групи в Европейския съюз, Европейският форум за услуги, представляващ интересите на големи компании в сферата на услугите, CEFIC - Европейски съвет на химическата индустрия, Германската индустриална федерация, мозъчният тръст Отворена Европа, френската индустриална федерация, Европейската кръгла маса на индустриалците, свързваща 52 от големите шефове на европейски мултинационални компании, Конфедерацията на финландската индустрия.
Ето някои от корпоративните лобистки групи, които са имали срещи с търговския департамент в подготвителната и ранната фаза на преговорите за ТТИП: Бизнес Европа, Трансатлантическият бизнес съвет, ACEA - европейското автомобилно лоби, което има толкова срещи с ЕК, колкото и Европейският съвет на химическата индустрия, Европейският форум за услуги, FoodDrinkEurope - представяща най-голямата лобистка група на европейската хранителна индустрия, Американската търговска камара - най-богатото американско корпоративно лоби, и Дигитална Европа, чиито членове са големи имена в ИТ-индустрията
По време на преговорите фармацевтичният сектор е увеличил лобирането си седем пъти. Инженерният и техническият сектор е утроил своите лобистки усилия за същия период. Лобистите на банки, застрахователни дружества и други финансови пазари са се удвоили. Изключително притеснително е лобирането именно на фарамацевтичния сектор.
Всяка пета лобистка група, което означава 80 от общо 372 корпоративни лобисти, не е регистрирана в Европейския регистър за прозрачност. Повече от една трета от всички американски компании и индустриални асоциации, лобиращи за ТТИП, не са в европейския регистър.
Малмстрьом:
Можем да го приключим по време на мандата на Обама
Макар общественото недоволство срещу ТТИП да нараства постоянно и дори кандидатът за президент на САЩ Хилари Клинтън да го определя като "икономическото НАТО" - но едва ли влагаща същия смисъл като критиците на споразумението, еврокомисарят по търговията Сесилия Малмстрьом изразява увереност, че преговорите ще завършат по време на мандата на Барак Обама. Това е нашата цел, подчертава тя. "След дълги дискусии Европейският парламент реши да подкрепи позицията ми. Имаме подкрепа и от срещата на лидерите на Г-7 през юни", споделя Малмстроьом в интервю за "Тагесшпигел". Тя недоумява от критиката, която планираното споразумение среща в Германия.
По думите й преговорите са ускорени и рундове ще има през октомври и декември, а много вероятно и през ноември.
"Откакто поех длъжността на търговски еврокомисар, нивото на прозрачност се повиши безпрецедентно. Онлайн могат да бъдат открити много от документите, 400 представители на гражданското общество присъстваха на последния рунд от преговорите в Брюксел", споделя Малмстрьом, дълбоко убедена, че е постигната прозрачност, която да удовлетвори негодуващите.