21 Август 2019сряда03:54 ч.

Икебана

Цялата красота на света, събрана в цвете, клонче, природа и човек

Майсторското съчетаване на няколко компонента при древното изкуство се превръща в ода на живота и дава неизчерпаеми възможности за творчество

/ брой: 250

автор:Ани Димитрова

visibility 4177

Японската дума икебана е съставена от два йероглифа: ике означава живот, хана - цвят. Тяхното съчетание обикновено се превежда като живи цветя. От всички изкуства икебана е най-близо до скулптурата, но при нея материалът е жив - цветя, треви и клонки.
Композициите, създадени от японски художници, се различават от разкошните европейски букети. Те са изчистени и могат да бъдат направени от най-обикновени растения. Всяка аранжировка е създадена по строги закони, регламентиращи почти всичко - изборът на растителен материал, принципите за неговото разполагане и съчетаване с формата и цвета на вазата. Майсторът на икебана помага на цветята да изразяват себе си, постига съвършенство и дори в рамките на строгите правила той притежава неизчерпаеми възможности за творчество.
С икебана може да се занимава всеки, умеещ да чувства и възприема красотата и запознат с правилата за работа с растителен материал. Тези правила не са лесни и се изучават под ръководството на опитен майстор в продължение на години.
В Япония историята на икебана започва от VI в. - от времето, когато на Японските острови прониква будизмът и заедно с него и традицията да се украсяват храмовете с цветя. През ХIV-ХV в. икебана се оформя като изкуство и се отделя от религията, а от ХVII в. започва широко да се практикува от самураи, богати търговци, както и от други съсловия, включително и от жени. Тайните на аранжировката се предават от майстора на ученика, но най-съкровените тайни майсторът открива само на най-упоритите и търпеливите.

Стилове
 
Всеки се отличава със собствени принципи, които определят разполагането на главните елементи в пространството и избора на съд. Основните клонки могат да бъдат от две до девет, но най-често са три и в икебана те символизират трите начала: Тен (Небе), Джин (Човек) и Чи (Земя). Клонката, символизираща Небето, е най-дълга, а олицетворяващата Земята - най-къса.
Рикка е най-древният стил (в превод от японски - изправени цветя). Като правило борова или сливова клонка е основа на вертикалната композиция в стил рикка. Тя символизира небето, а останалите осем клонки, всяка от които има собствено символично значение и декоративна функция, се поставят в центъра и образуват сърцевината на своеобразна сфера. Като конструкция, това е най-сложният стил, олицетворяващ идеалния образ на света.
Аранжировката е монументална: на височина понякога достига 1,5 м, а на ширина - 1 м. В древността масивни композиции в стил рикка са украсявали храмовете, а след това замъците на японските аристократи.
Още един старинен стил - сейка, разкрива пред нас природната красота на растенията. Основните елементи в сейка са три, вазите могат да бъдат както високи, така и ниски.
От три главни елемента са съставени и композициите на два много популярни днес стила - нагеире и морибана. На пръв поглед принципът на създаване на композициите нагеире (със значение вмъквам) е много прост: цветята сякаш небрежно и безцелно са поставени във вазата. Но тази лекота и непринуденост са само видими. Съдът е висок, с тясна уста.
Морибана (буквално означава отрупани цветя) представлява аранжировка на няколко вида цветя в широка плоска ваза. Растенията не се допират до стените на съда, а излизат направо от водата. Формата на аранжировка е свободна, а особено внимание се отделя на пъстротата. Често композицията имитира полянка с цветя, отразяваща се в огледалото на водата. Главната задача на морибана е да пресъздаде красотата на пейзажа.
Спазвайки основните принципи на изразяване, художниците творят и в свободен стил. Той не ограничава майстора в избора на растения и съдове - това е стил на непринуденото изразяване, при него вазата и растителният материал често се съединяват в едно цяло.
 
Сезони и празници

Цветятя живеят заедно с природата и с човека, затова икебана създава усещането за непрекъснато променящо се битие, за самия живот. Избирайки цветя, майсторът задължително споделя с тях своето настроение. Когато е замислен, той създава спокойна и лирична композиция, в порив на радост - ярка, звънтяща.
В зависимост от вида на класическата икебана може да се определи сезонът. Символ на пролетта е сакура, но много сложно е да се направи икебана с нея, защото вишневият цвят окапва бързо. И въпреки това със сакура създават композиции, като ниско винаги поставят ярки разцъфнали цветове, а на върха - пъпки. Като в природата! В пролетните аранжировки се използват цъфнали клонки от плодни дървета - кайсия, слива, праскова, бадем, вишна и дюля; от цветята - фрезии, перуники, лалета и божури.
През пролетта в Япония отбелязват два национални празника. На 3 март за Деня на куклите, познат още под името Фестивал на девойките, във всеки дом поставят на специална поставка кукли - старинни, богато облечени. Японците вярват, че те носят щастие. Икебана се аранжира в розови (цъфнали клонки от праскова - символ на нежност) и жълти (цвят на мандарина) багри.
В Деня на момчетата 5 май композициите са от перуники - тези цветя олицетворяват мъжката сила. Листата на перуниката, които символизират Човека и Земята, трябва да са разположени с лице към зрителя.
Летните композиции са пищни. В тях се използват голямо количество полски и ливадни треви и цветя, а също много зеленина. Есента е сезонът на ярко обагрените листа, на хризантемите и слънчогледите, на узрелите зеленчуци и плодове. Когато художникът създава композиция от клен, задължително спазва законите на природата: най-високата клонка е червена, средната - жълта, най-ниската - зелена.
Японската трева пампас, типично есенно растение, се използва през септември, когато хората се събират да гледат луната. И накрая зимните материали - оголени клончета от широколистни дървета или вечнозелени растения, преди всичко бор.

Живот в интериора

Създавайки икебана, майсторът не работи само с растителния материал, той избира подходящ съд за него с определена форма, цвят и размери. Задължително вижда и отчита всичко това, което обкръжава композицията - фон, близко разположени предмети, осветление, общия стил на интериора.
От древността е възникнала традицията икебана да се поставя на най-празничното и почетно място в японския дом - нишата на токонома. В центъра й виси свитък с калиграфски изписани изречения или живопис, а от двете страни са разположени композиции с цветя и камъни. Всички те предават състоянието на природата и настроението на самите стопани на дома.
Икебана, разположена в токонома, се наблюдава от една страна и затова има оформено лице и гръб. Архитектурата на съвременните жилища се различава твърде много от традиционния японски интериор. Все по-често поставят икебана така, че да я наблюдават от всички страни, тя е по-обемна и многопланова отпреди. Днес разполагат композициите и в стаите, и в антрето, и даже в банята. Аранжировките, предназначени за трапезата, не трябва да са високи и масивни - така те ще пречат на общуването. В антрето често окачват икебана в лек бамбуков съд, а основен елемент е изящна висяща клонка (лиана или върба), цветята са много малко. Композицията приветства влизащите в дома и им пожелава щастие.
Правилно подбраното обкръжение подчертава красотата на цветята и линиите, засилва едни тонове и изсветлява други. Най-добре е хоризонталният фон (покривка на масата, покритие на стелажа или паркета) да не е пъстър, а да е с неутрален цвят. Вазата стои на поставка: специална черна или червено-кафява дъсчица, картон, хартия или салфетка.
В зависимост от характера на осветлението една и съща композиция може да създаде абсолютно различно впечатление. Още преди поставянето на икебана художникът отчита посоката на светлината, нейната интензивност и цветова тоналност. Ако композицията е разположена срещу южен прозорец, зрителят няма да види ярките багри, но ще се наслади на контурите на аранжировката. В случая са уместни така наречените силуетни произведения, подчертаващи красивия графичен рисунък на клонките.
Вместо цветя по-добре е да се използват големи дълги листа, метлички от треви. Когато икебана се осветява от естествената светлина, идваща от прозореца, тя променя облика си през деня и изглежда съвсем различно при слънчево и мрачно време. Напоследък майсторите започнаха да осветяват композициите отвътре. Поставяйки икебана в интериора, те винаги отчитат ракурса, от който тя ще се разглежда.  И това, че всички части на композицията взаимодействат една с друга и че пространството между цветята е не по-малко изразително от самия растителен материал.



Школи
 
В Япония днес се наброяват няколко стотин школи на икебана. Най-известните са Икенобо, Охара и Согецу. Икенобо е най-древната от всички школи, тя се е появила в средата на ХV в. Днес я ръководи вече 45-и президент - потомственият майстор Сен Ей Икенобо. Тази школа е съхранила многовековните традиции на икебана, нейните закони са най-строги. Само в Икенобо съставят класически композиции рикка и сейка, както в миналото. Но в същото време Икенобо се развива и внася изменения в съществуващите стилове, приема нови, появили се неотдавна. И преди всичко свободният (в Икенобо го наричат дзиюка), позволяващ на майстора не само да демонстрира своето изкуство, но и по-непринудено да изрази чувствата си.
Согецу е една от най-младите школи. Възникнала е през 1927 г. под влиянието на авангардни течения в изобразителното изкуство. Нейният основател Софу Тесигахара, близък приятел на Салвадор Дали и Пикасо, смятал, че всяко изкуство трябва да се развива в съответствие с променящите се устои, възгледи и начин на живот в обществото. Школата Согецу позволява на майстора да използва не само цветя, клонки и листа на растения, но и всякакви материали и предмети, срещани във всекидневието: метал, пластмаса, стъкло, хартия, полиетилен, жица, въже, даже употребявана кутия от мляко или стар тиган...
Веднъж поставени в икебана, те престават да изпълняват битовите си функции и започват да изразяват художествени идеи. Всеки материал има своя идея: при пластмасата - гъвкавост, при метала - блясък и здравина. В сравнение с природните, тези материали са "агресивни" и по-малко хармонични, но именно тяхното съчетаване с растенията смекчава средата, в която живее съвременният човек.


Основни подходи и техники

Цветята трябва да имат много вода, за да останат свежи по-дълго време. Използват се различни техники, с които се запазва свежестта на цветята, като например смачкване, варене или горене на краищата на стеблата и употребата на различни химикали. И все пак най-разпространеният метод е да се отреже основата на стеблото под вода (мизугири) непосредствено преди употреба. За да се съживят повехналите цветя, стеблата им се отрязват под вода и листата се оставят потопени най-малко 30 минути. Художникът внимателно изучава растителния материал. Той отстранява излишните части и така акцентира върху изящната извивка на стъблото, красотата на най-яркото съцветие или пъпка.
Избраният стил определя основните пропорции на композицията, дължината и наклона на клонките, плътността на растителния материал в композицията, съчетаването на растенията с формата и цвета на съда. Ако вазата е ниска и широка, се вземат специални приспособления за поставяне на цветя - кензани (метални пластинки с много игли). Те могат да бъдат с различна форма (кръгла, овална, правоъгълна) и размери. Клонките се поставят между иглите на кензана или се набождат на тях. Във високите вази с тясно гърло не се използва кензан, цветята се опират на дъното на съда. При работа с меки стебла често се използва жица - тя ги придържа или извива по интересен начин.


Езикът на цветята помага на хората да се разбират по-добре и да изразят цялата красота на природата, толкова неуловима и променяща се


Съвременните аранжировки са пищни и обемни и могат да бъдат наблюдавани от всички страни. Майсторите ги разполагат в интериора, като отчитат характера на осветлението и фона



Икебана - това е среща на цветето и клонката, растението и съда, природата и човека. Японците вярват, че всяка една от тези срещи не е случайна и е предопределена от съдбата. Съзерцателното и съсредоточено отношение към живота помага на майстора да открие красотата на света


Въздействие върху зрителя с три компонента - линия, цвят и обем.


Не съществуват строги правила на изразяване и разполагане на растителния материал. Може да се използват нарочно изсушени листа, стебла, плодове или цветя, но не и повехнали.


Възприето е да се работи с всякакви растения - обикновени треви, растящи на двора, цветя от градината или от ливадата


Пролетна икебана в стил морибана. Нежно, ярко обагрено цвете изпъква на фона на опънатите клонки


Малките поклонници на голямото изкуство

КЗЛД глобява НАП с милиони за теча на данни

автор:Дума

visibility 58

Запали се старото сметище в Перник

автор:Дума

visibility 166

България вече не е собственик на морски флаг

автор:Дума

visibility 132

/ брой: 160

Тръмп подкрепя връщането на Русия в Г-8

автор:Дума

visibility 0

САЩ тестваха крилата ракета

автор:Дума

visibility 72

/ брой: 160

Путин и Макрон не се разбраха

автор:Дума

visibility 113

/ брой: 160

Печатница или перачница

автор:Евгени Гаврилов

visibility 86

/ брой: 160

Ще влезе ли МО във война с работодателите?

visibility 74

/ брой: 160

За Георги Петрушев като за Жорж

автор:Лозан Такев

visibility 102

/ брой: 160

Двуличие и коварство

visibility 93

/ брой: 160

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ