Разговор
Николай Белалов:
ЦГМ е паразитно звено, което трябва да си отиде
Подалият оставка зам.-кмет по транспорта Любомир Христов бе бушон на кмета Фандъкова, казва председателят на Дискусионния клуб за социална местна политика
/ брой: 98
Инж. Николай Белалов е роден на 3 юни 1959 г. в София. Завършил е Транспортния факултет на Технически университет. През миналия мандат бе общински съветник от БСП в София и член на комисиите по образование и архитектура. Преди това е бил районен съветник в район Оборище. През 2006 г. става учредител на Дискусионния клуб за социална местна политика и е негов председател.
"Няма обосновка за повишената цена на билетчето, тя ще донесе нови загуби"
- Г-н Белалов, изненадващо ли е за вас случващото се последните дни в областта на транспорта в София? Зам.-кметът Любомир Христов подаде оставка, по-късно това направи и цялото ръководство на Центъра за градска мобилност заради скандални разкрития за спечелена обществена поръчка от съпруга на депутатка от ГЕРБ за 200 000 лева.
- Заместник-кметът Любомир Христов бе отстранен за нещо дребно на фона на други скандални договори. Оставката му е толкова закъсняла, че не може да е изненадваща. Ако кметът Йорданка Фандъкова го беше отстранила по-рано, тогава пък самата тя нямаше да има бушон. Да не забравяме, че той беше с последно предупреждение за освобождаване заради друг скандал с фирма превозвач, на която бяха дадени линии на концесия.
Отдавна алармираме, че "Центърът за градска мобилност" е ненужен. Добре е да се закрие изцяло, защото ако остане да съществува и дойде друго ръководство, то ще бъде същия тип като настоящото.
- Какъв човек се очаква да дойде на мястото на Любомир Христов?
- Това естествено ще бъде човек на ГЕРБ, но той трябва да е професионалист и да провежда политиката на управляващата партия, а не да се крие. Когато гражданите искат да се срещнат с него, не бива да ги препраща към "Центъра за градска мобилност". Това все пак е фирма и няма отношение към столичани, които не са избирали ръководството й. През всичките тези години на управление заместник-кметът, както и кметът, винаги се криеха зад някого. От Л. Христов така и не чух отговор колко средно пътува в градския транспорт софиянецът. Чувах само общи приказки.
- Кои бяха най-големите скандали, в които зам.-кметът беше намесен в последните години? Какво оставя той след себе си в областта на транспорта?
- Всички помнят, че той пое поста след друг скандално известен зам.-кмет - Велизар Стоилов, през 2008 г. Христов имаше последно предупреждение за уволнение през 2012 г., когато стана ясно, че е забъркан в скандал, наречен "гаф за милиони". Тогава при опит да се прекрати договор с концесионера "Карат-С" стана ясно, че от общината са изчислили грешно лихвата, която трябва да се плати на частния превозвач. Тази "грешка" бе в размер от 2,7 млн. лв. вместо дължимите 600 000 лева. Тогава съветниците от БСП поискаха оставките на двамата вносители на доклада - заместник-кметовете по транспорта Любомир Христов и по финансите Дончо Барбалов, а Фандъкова обеща тежки санкции за виновниците, но двамата получиха предупреждение за уволнение. Ако тогава беше гласувано частният превозвач да получи милионите, той щеше да се облагодетелства в ущърб на общината и столичани.
Имената на "Карат-С" и Любомир Христов бяха забъркани в друга история в края на миналата година, когато Столичният общински съвет реши да удължи с една година договора на превозвача за пет автобусни линии по предложение на зам.-кмета. Според него удължаването беше нужно заради обжалването на търга за доставка на нови 110 автобуса и невъзможността на общинското дружество "Столичен автотранспорт" да поеме обслужването на линиите. Тогава общинските съветници от БСП алармираха, че "спонсорът на ГЕРБ" ще се облагодетелства с още 700 000 лв. от разликата в цената, която общината плаща за километър пробег на частния превозвач и на общинския.
Любомир Христов носи отговорност и за голямото забавяне на въвеждането на тикет системата за пътуване в транспорта, която ще се появи най-рано след година и половина. Той носи вина за цялостната липса на политика в сферата на градския транспорт в София.
- От Дискусионния клуб за социална местна политика настоявате за закриване на ЦГМ. Кой трябва да го наследи?
- В ръководството на центъра са хрантутници на ГЕРБ. ЦГМ трябва да се закрие, а дейността му да се поеме от общинско предприятие, което да стопанисва и управлява зоните за платено паркиране. Общинският съветник Борис Цветков вече внесе доклад в Столичния общински съвет. Центърът е паразитна структура в градския транспорт, която неефективно харчи прекалено много обществени средства. Доказателство за това са различните преобразувания на управлението на дружеството и лошите резултати в градската мобилност като цяло, въпреки добрите резултати на отделните транспортни предприятия. В доклада се настоява всички сключени договори, по които е страна ЦГМ, в тримесечен срок да се предоговарят от кмета, като се отчита обществения интерес.
В момента синята и зелената зона, които са към ЦГМ, са печатница за пари и са огромна яма, начин за източване на средства. Сега без връзка с комфорта на софиянци от центъра се опитват да увеличат приходите от зоните, като ги разширят. Истината е, че платените зони са направени, за да се вземат пари, а не за ограничаване на трафика в центъра, както се опитват да се оправдават от общината.
- През последните седмици най-драматични бяха дискусиите и решението за повишаването на цената на билета в София.
- Това е основният скандал в транспорта в София. Гражданите са избирали общински съвет и кмет, които да провеждат определена политика, а те се крият зад поставени лица като "Топлофикация", "Софийска вода", а в случая - ЦГМ. От общината предпочитат и този път да не отговарят пряко.
Цената на билета може да бъде повишена само ако има икономическа обосновка, а такава не бе представена. От общината се обосновават, че имат нужда от 15 млн. лева и те ще дойдат като приходи от новите цени на билетите. Тези средства обаче няма да бъдат получени, защото хората, които ги предлагат, не са наясно с транспортната система и какви загуби ще доведе предложеното решение.
Няма да има повече приходи и от вдигането на глобите от 20 на 40 лв. Напротив, най-вероятно средствата от глоби ще паднат, а ще има и инциденти заради невъзможността на столичани да ги платят, дори да искат. Съветниците от ГЕРБ може да имат винаги в джоба си 40 лева, но повечето хора нямат тази сума във всеки един момент.
Повишаване на приходите трябва да се търси с увеличаването на броя на пътниците, с намаляване на гратиса и с редовен транспорт. Така можеш вече да накараш шофьорите да слязат от колите и да използват обществения транспорт. БСП не един път предлага почасов билет, билет за две превозни средства и за довеждащ транспорт. Такива карти с намаления имаше преди години, но ги отмениха. Такава е и практиката в повечето европейски столици.
Истината е, че в системата на транспорта има излишни разходи. Не е ясно например защо не намаляват разходите по поддръжка на автопарка. От общината се хвалят, че го обновяват, а за нови возила са нужни по-малко пари за поддръжка.
- Според вас трябва ли общината да продължи да дава на концесия автобусни линии, каквото предложение има в момента?
- Предлага се 20 линии да бъдат отдадени на частен превозвач заради неизпълнение на договор отпреди 8 години. Това не бива да става. Вече имаме горчив опит от концесионирането и не виждам защо трябва да се връщаме назад.
Доказателство за некадърността на ръководството на общината е, че за 8 години не направи нищо, за да спре претенциите на фирма "МТК", която сега я съди и иска да вземе концесията, която е трябвало да получи през 2008 г. Сега искаме да дадем 140 млн. лева на частната фирма, за да вози по тези линии през следващите 8 години. Ами ако се окаже, че за този период много от линиите вече не са нужни и трябва да се закрият? Това няма да може да стане, а фирмата ще продължи да взема пари за превоз на празни автобуси. За този период фирмата ще прибере 20-30 млн. лв. чиста печалба.
От общината трябва да намерят виновника за създалата се ситуация и той да бъде наказан, а не да се оправдават с неустойки, които ще трябва да плащаме.