Цената на поръчките за пътища и язовири определяна на "око"
АПИ спря изграждането на четири моста на автомагистрала "Хемус"
/ брой: 115
Министрите на икономиката и регионалното развитие Кирил Петков и Виолета Комитова направиха нови разкрития за схемите, по които са работили държавните предриятия "Автомагистрали" и Държавната консолидационна компания и са отклонявали пари от бюджета. Това е ставало чрез т. нар. "ин хаус" поръчки, възлагани на фирми-шапки, които впоследствие са ги превъзлагали (без търг по Закона за обществените поръчки) на дружества по свой избор. Сега се оказва, че цените на превъзлагането на практика са диктувани от частниците, при това са определяни "на око".
От изнесените от министрите данни стана ясно, че около 500 млн. лв. са били раздадени авансово за укрепване на 84 свлачища през последните 2 години. От тях е завършено укрепването на само едно свлачище - на пътя за Рилския манастир. Останалите са в проектна готовност, а някои все още нямат и разрешения за строеж. Проектите обаче са за две години, шансовете да се завършат докрай са минимални, смята министър Комитова.
При пътищата и магистралите ситуацията е същата, каза тя. По думите й там са раздадени около 1,5 млрд. лв. чрез прескачане на обществени поръчки, а пари са получавали фирми, които са нямали проектна готовност. Според арх. Комитова дори голяма част от цените на проектите са определяни "на око" от фирмата-подизпълнител. "Трябва да върнем обществените поръчки, тук става въпрос за пари от бюджета. Това са парите на целия български народ", каза регионалният министър и даде пример с фирма, която е получила 100 млн. лв. авансово само за един ден, без да я назове поименно. Къде е тук пазарната икономика, попита тя.
По строежа на автомагистрала "Хемус" също фирми са получили авансови плащания, за да доставят техника и материали за строителството, отново без обществени поръчки. Междувременно Агенция "Пътна инфраструктура" съобщи, че спира изграждането на 4 моста в участък 2 от автомагистрала "Хемус", на които е установено, че се работи без технически проект. При направена проверка е констатирано, че на 26 май на заседание на Експертния технико-икономически съвет в АПИ представеният от изпълнителя проект е отхвърлен и е изискано изработването на нов проект. Въпреки това работата по изграждането на 4-те мостови съоръжения е продължила без технически проект, което е в категорично противоречие с нормативната уредба и строителните практики.
Министърът на икономиката Кирил Петков обобщи, че и в Държавната консолидационна компании се е работило по същия начин, като 72% от ремонтите на 416 язовира са възложени на 7 компании. Крайният резултат е само 10 завършени проекта. През уикенда министърът съобщи, че и ДКК е платила авансово милиони на фирми, които не са направили нищо. И при язовирите е минавано през договори за инженеринг. "За тези 416 поръчки е трябвало да има 416 поръчки за проект, 416 за надзор и те да са извършени от 416 компании. Така щяхме да имаме бизнес за 1200 компании, които можеха да кандидатстват за финансиране от Българската банка за развитие", каза Петков.