Интервю
Стойо Карагенски:
Целта е да съхраним българската история
В подписката да запазим джамията като общинска собственост участваха и мюсюлмани, подчертава председателят на Общинския съвет в Карлово
/ брой: 161
- Очевидно, акциите около Куршум джамия са политически, с каква цел се правят те.
- Аз ще започна от 2002 г., когато приключва 10-годишният период за действие на Закона за реституцията. През 2002 г. се прави закрито заседание на Народното събрание и се приема едно изменение в Закона за вероизповеданията, което дава възможност още 10 години само вероизповеданията да търсят своя собственост. Тази информация е от г-жа Татяна Буруджиева, тя също имаше такъв проблем, защото беше народен представител от Разград и там също има заведено дело, че се търси собственост на т.нар. вакъфски имоти. През 2003 г. мюсюлманското вероизповедание на база на тази промяна в закона подава молба в Софийския градски съд те да бъдат наследници на т.нар. вакъфски имоти. Десет години никой не пипа този въпрос и тази молба, но се намира съдия в Софийския градски съд и се решава, че мюсюлманското вероизповедание е наследник на тези имоти. Бяха заведени дела за близо 90 имота в цялата страна. Това са всички централни части на големите градове в България. Това взриви много населени места - Кюстендил, Карлово, Стара Загора, в Пловдив към 4 имота имат претенции, Враца, Видин, Разград, Силистра, Добрич, Ямбол, Кърджали... Тук - благодарност към сунитското вероизповедание на Недим Генджев, защото те се възползваха от правото си да обжалват това решение на Софийския градски съд. Цялата минала година в Апелативния съд това дело неколкократно беше отлагано, но преди около три месеца той се произнесе, че мюсюлманските вероизповедания нямат никакви правни основания за претенции към т.нар. вакъфски имоти. Сега на практика всички тези дела са прекратени и се чака решението на Върховния касационен съд, тъй като те обжалват. Това е предисторията.
- Мотивите са, че мюсюлманите имат право на тези храмове, за да изповядват своята вяра...
- Аз съм сигурен в това, че мюсюлманите имат своите храмове и има къде да упражняват своите религиозни права. Тук се води според мен една политическа, много антибългарски настроена, политика да се връщат тези имоти. Ако следваме думите на главния мюфтия, след джамиите идва ред на земите и горите. Можете да си представите какво чудо ще се случи в България, ако продължи по този път. Имаме вярата във Върховния касационен съд, както вярвахме и на Апелативния съд, че решението ще бъде в полза на държавността, на това да бъдат опазени националните интереси, като се защити общинската и държавната собственост. Само ще спомена едно изказване на един народен представител от една партия, която заяви, че през 1878 г. в България е имало над 3000 джамии и - цитирам буквално: "Всичко заграбено трябва да се върне". За себе си си задавам въпроса кои са грабителите - българската държава и българските общини? Така че ние като българи трябва да си отстояваме своята история и да я съхраним. Защото това е белег и на държавността.
- Разбирам, че в самото Карлово между многото християни и малкото мюсюлмани няма никакво напрежение?
- Няма такова напрежение. Просто се правят опити да се привнесе такова напрежение отвън с тези екскурзианти, които дойдоха в града ни. Знаете, че имаше заповед на кмета, той беше забранил този митинг. Административният съд в Пловдив в много спешен порядък отмени заповедта на кмета и наистина той се проведе. Още веднъж потвърждавам - имаме джамии в с. Васил Левски, в Карлово и в Розино, така че правата на мюсюлманите не са по никакъв начин нарушени. Не стана това, което целяха с тази акция - те искаха да реагираме грубо, за да ни обвинят, но ние действахме абсолютно цивилизовано.
- Имаше и подписка в Карлово да се съхрани Куршум джамия като средище на духовността...
- Да, над 18 000 подписа се събраха. Тази подписка заедно с кмета я връчихме в Президентството и в Министерския съвет. За нас беше повод за гордост това, че в тази подписка се включиха и мюсюлмани с искането да защитим Куршум джамия като общинска собственост.