Колела
Триколесните коли не са история!
/ брой: 140
През този месец излиза в продажба първият триколесен Segway. Досега всички апарати на компанията, с един от които се изтърси и президентът Буш преди няколко години, бяха двуколесни и ползваха жироскопна технология за автоматично балансиране на място и в движение. Новият Segway SE-3 има вече три колела, ще струва в Щатите 11 999 долара и е предназначен на първо място за полицаите и частните охранителни фирми. Докато феновете на забавното и екологично мепесе се отърсват от поднесената им изненада, е добре да видим какви още триколки са „оживели“ и ги има на съвременния пазар.
SAM Polska
Електромобилът е съвместно производство на полска и швейцарска компания, има две колела отпред и едно отзад. Малкото моторче позволява на машинката да се ускорява от място до 50 км/ч за 7 секунди и да достига максимална скорост от 90 километра в час. Естествено у нас електромобилът SAM не може да се купи, но може да се внесе от Швейцария, където за него искат около 10 000 евро. Акумулаторът се продава отделно и струва около 6500 евро, но в конфедерацията може да се вземе и под наем за 150 евро на месец.
TWIKE
Немският триколесник Twike е добър пример за прототип на автомобил на бъдещето. Независимо от скромните си габарити Twike има доста обемист багажник, което според производителя дава възможност за експлоатация не само в града, но и на по-дълъг път. В салона има монтирани педали, велосипеден тип, с помоща на които може да се дозарежда акумулаторът в движение. Но дори и без това усилие Twike е способен да преодолее цели 200 километра с едно зареждане. Управлението му е просто и се осъществява с помощта на мултифункционален джойстик. Производителят залага и на висока безопасност на творението си – рамата му е направена от як алуминий, а корпусът е покрит с опъната гума, произведена по специалната технология Luran.
Gurgel TA-01
Триколки се правят не само от падащите си по екомодата европейци. Бразилската компания Gurgel е била навремето сред най-големите автопроизводители на континента, правейки леки коли, всъдеходи и бъгита. Днес тя не е в най-добрите си времена и предлага на купувачите само TA-01 – триколесен автомобилотрактор. Gurgel TA-01 има 1,2-литров дизелов мотор и може да превозва до 1,2 тона товар. Независимо от грозния си и нелеп външен вид, машината се ползва с огромна популярност сред бразилските фермери, пък и не струва особено много - около 8000 долара.
ZAP Xebra
Компанията ZAP (Zero Air Pollution) е основана в САЩ през 1994-а и се занимава с производство на електрически скутери, джетове и малки пътни машини. Един от най-успешните й проекти е Xebra, разработен съвместно с китайски инженери автомобил. Това е комбинация от триколесно шаси и купе от познатия и у нас модел Daewoo Matiz. Машината се продава в Китай и Щатите в три варианта на купето - хечбек, пикап и ванче. ZAP Xebra е наистина евтин в експлоатация, което е накарало дори няколко големи компании като UPS, Coca-Cola и Domino’s Pizza да закупят няколко партиди триколесни матиса за служебно ползване в регионалните си представителства.
Westward GO-4 Interceptor
Триколесният GO-4, производство на компанията Westward Industries, също си е намерил почитатели в редовете на американските полицаи. Двигателят от Hyundai с мощност 61 к.с. позволява на алуминиево-пластмасовото коленце да развива скорост от над 100 км/ч, което е повече от достатъчно, като се има предвид, че основното му използване е за гонене на престъпници пешеходци. Интересно е да се отбележи, че Interceptor-ът /изтребител- англ./ дори не се брои за автомобил и за управлението му е достатъчна само мотоциклетна книжка.
И накрая, но не на последно място идва класическият английски триколесник Morgan, издание 2014-а година, правен на ръка от 180-те работници на създаденото през далечната 1909-а година предприятие, за собствеността на което днес воюват наследниците на Хенри Фредерик Стенли Морган. Видът на съвременната машина повтаря почти дословно този на моделите от 20-те и 30-те години на миналия век със стоманената си носеща тръбна рама, независимото си предно окачване и V-образния с 56,25 градуса ъгъл между двата цилиндъра мотор S&S X-Wedge. Той е с впръскване на горивото и сух картер, ходовият му обем е 1982 куб.см, максималната мощност е 80 к.с. и позволява на машината изненадващото ускоряване от място до 100 км/ч за само 6.5 секунди. Предаването на момента е през диафрагмен съединител и петстепенна механична предавателна кутия от спортния модел на Mazda – MX 5 на задното колело.