Според проучване на АФИС:
Трафикът и печките на твърдо гориво са основните замърсители на въздуха
Отоплението на твърдо гориво и натовареният трафик са основните замърсители на въздуха в големите градове. Това е мнението на по-голямата част от българите, сочи експресно проучване на агенция АФИС.
За 56% от анкетираните битката с мръсния въздух минава през по-ниски цени на тока. 39% смятат, че ограничаването на автомобилния трафик ще даде положителни резултати в борбата с финните прахови частици. Общо е мнението, че замърсяването е следствие от липсата на адекватна екологична политика и на местната, и на държавната власт.
Повече от една трета (36%) от жителите на страната усещат влошаване на качеството на въздуха в населеното място, в което живеят. Три пъти по-малко – 12%, констатират подобрение на чистотата на въздуха. За всеки втори няма особена промяна.
Замърсяването силно зависи от степента на урбанизация на конкретното населено място. Чистотата на въздуха се влошава далеч по-малко в селата (15%), докато този дял обхваща 48% от жителите на големите градове (57% в София) и 36% на малките.
Важно е да се отбележи и това, че въздушното замърсяване е по-силен дразнител за хората от по-високите подоходни групи. Например, тези с над 1000 лв. доход на член на домакинството констатират замърсяване в 64% от случаите, коментират социолозите.
Помолени да посочат две мерки, които биха допринесли най-много за по-чист въздух в тяхното населено място, анкетираните най-често посочват по-ниска цена на електричеството (56%), следвано от намаление на движението с коли (39%), спиране на дим от индустриално производство (23%), домашно отопление с газ (20%). Централното топлоснабдяване, газификацията и електрическото отопление намаляват нуждата от отопление с дърва и въглища.
В тази връзка, коментират от АФИС, опитите в последно време да се ограничат замърсяващите коли чрез общонационални екологични данъци целят по-скоро фискален ефект, отколкото екологичен, защото не са диференцирани събразно с големината на населеното място. Те всъщност слагат спирачка на междуградската мобилност, която замърсява въздуха за минимум хора, а в същото време не намаляват трафика в градовете.