30 Декември 2024понеделник19:41 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

СНИМКИ ЛИЧЕН АРХИВ

Интервю

МАРИО НИКОЛОВ:

Традициите съхраняват културната ни идентичност

Младите талантливи музиканти са нашата надежда за бъдещето на музикалното изкуство, казва известният певец и режисьор, който чества двоен юбилей

/ брой: 169

автор:Вилиана Семерджиева

visibility 2482

МАРИО НИКОЛОВ е едно от най-популярните лица на класическото музикално-сценично изкуство у нас. С бляскавите си изяви очарова публиката в Европа, Япония и Америка. Творческата си кариера започва през 1989 г. на сцената на НМТ "Стефан Македонски" в София, където изпълнява всички централни тенорови партии - Граф Тасило в "Графиня Марица", Айзенщайн в "Прилепът", Княз Едвин в "Царицата на чардаша", Баринкай в "Цигански барон", Парис от "Хубавата Елена", Принц Раджами в "Баядерка", Данило от "Веселата вдовица", Граф Цедлау "Виенска кръв", Херцог Урбино от "Една нощ във Венеция" и много други. Учил е оперно пеене във Висшето музикално училище във Виена и ДМА "П. Владигеров" в София. Завършил е режисура с магистърска степен в НАТФИЗ "Кр. Сарафов" с профил музикално-сценични спектакли и магистърска степен "Продуцентство и креативни индустрии" в СУ "Св. Климент Охридски" ФЖМК. Хитови са постановките му в музикалните театри в София, Велико Търново, Пазарджик, оперните театри в Русе, Бургас, Варна, Констанца (Румъния) и др. Носител е на "Златна лира", "Кристална лира" (2010 и 2014), "Златен век" на Министерството на културата, Почетния знак на Община Пазарджик и др. Бил е директор на ДМБЦ в София (НМТ "Ст. Македонски" и Балет "Арабеск") - 2013-2015 г.

- Господин Николов, на 60-ия си рожден ден на 19 май събрахте изпълнители от няколко поколения - от Анелия Шуманова до най-младите възпитаници на НМУ от квартет "Асгард". Възхитителна и ценна е тази приемственост в изкуството, която показахте и която стои в основата на уважаваната българска музикална школа и традиция.
- Традициите са изключително важни за развитието на музикалното изкуство. Нас ни има, защото е имало всички тези, отдадени на изкуството артисти преди нас, а следващите поколения ще се развиват, като се опират на оставеното и от нас наследство, като добавят и своя собствен принос. Аз уважавам добрите традиции, давайки си сметка, че така можем да запазим и нашата културна идентичност в световен мащаб.
Щастлив съм, че Анелия Шуманова, с която сме колеги няколко десетилетия, прие моята покана да участва в този празничен концерт, макар че не беше излизала на сцената от години. Талантът, професионализмът и блестящата й гласова форма развълнуваха публиката, която я аплодираше с огромен възторг. За мен също е вълнуващо да съм на сцената с артист и майстор на вокала като Анелия Шуманова, с която си партнирам от моите първи изяви в Музикалния театър.
Истинско удоволствие за мен е, че в този концерт участваха и Христо Сарафов, Марчо Апостолов и Валентина Корчакова, мои колеги от различни поколения артисти, с които съм работил, а и надявам се да продължавам да работя!
Представих и сопраното Марта Кукуларова, певица, живяла, учила и работила в Америка. Тя също впечатли публиката с прекрасното си изпълнение.
А квартет "Асгард" са нашето бъдеще. Младите талантливи музиканти са нашата надежда за бъдещето на музикалното изкуство.
- Започнахте юбилейната си година с този концерт в края на миналия сезон. Как предстои да продължат честванията през новия?
- Освен личната ми кръгла годишнина, през есента ми предстои и кръгла творческа годишнина - 40 години на сцена. В момента подготвям премиера по покана на доц. Александър Текелиев - директор на Държавната опера в Бургас, за официалното закриване на Бургаските музикални празници "Емил Чакъров" 2023 - концерт-спектакъла "Любов, шампанско и кан-кан", на 4 септември от 20 ч. на сцената на Летния театър. С този спектакъл Бургаската опера ще отбележи кръглите ми годишнини. Това е оперният театър в България, в който съм работил най-много през годините. Тук съм поставил повече от десет заглавия и винаги работя с удоволствие. Благодаря на доц. Текелиев и на всички колеги за доверието за пореден път официалното закриване на празниците "Емил Чакъров" да е с моя постановка и мое участие като артист. Диригент е Страцимир Павлов, а хореограф - Марина Змеева-Маркова.
Веднага след премиерата ми предстои турне със Симфониета Видин в различни български градове и в Гърция.
Ще се постарая да отговоря на очакванията на всички почитатели, като организирам поредица от събития и концерти по повод творческата ми годишнина с колегите от различни градове, с които съм работил.
- Получихте много награди по случай юбилея, най-новата - "Емил Чакъров", предстои да Ви бъде връчена на 4 септември. Какво означават те за Вас?
- Всяка награда е признание за моята работа и това, което съм постигнал в професионално отношение. Давам си сметка, че вниманието и отличията, които получавам, са задължаващи, а като публична личност трябва да съм и добър пример. Приемам тези награди с отговорност.
- С трупата на Националния музикален театър, където премина голяма част от Вашата артистична кариера, сте изнесли стотици спектакли в чужбина. Как нашето оперетно изкуство се възприема от чуждестранната публика? И възможни ли са днес такива мащабни турнета в и извън страната?
- Да, с колегите ми сме гастролирали с постановки на Музикалния театър в различни градове в много европейски държави и сме били приемани чудесно от публиката и от критиката. Пазя рецензии от спектаклите ни, които са били винаги на високо професионално ниво. Аз лично съм участвал в повече от 400 спектакъла в турнетата ни. Театърът ни е емблема на оперетното изкуство. Редовно гастролирахме и в Япония, също с голям успех.
В днешно време трудно биха се реализирали турнета с такива мащабни продукции, особено при действащата методика на финансиране на държавните културни институти към настоящия момент. Театърът в голяма степен допринесе през годините за издигането на престижа на България.
- Публиката познава и цени изявите Ви и като режисьор. Ще видим ли в близко бъдеще Ваша нова постановка?
- О, да. Имам много идеи, работя по няколко проекта, които се надявам да осъществя при възможност в близко време.
- Вече колко години сте автор, сценарист и водещ на предаването за класическа музика и джаз по БНТ "Вечната музика"? Освен удоволствието и насладата, които доставя на зрителите, то има образователно и възпитателно значение, защото запознава/припомня творци и произведения, заслужили да останат в историята на музикалното изкуство.
- В средата на септември започва шестият сезон на предаването на БНТ "Вечната музика". Зрителите на нашата телевизия ще имат възможност да се срещнат с много интересни личности от света на класическата музика и джаза, да се запознаят с творчеството, тенденциите и развитието на музикалното изкуство. Ще продължим да представяме интересни рубрики и да показваме добрите примери в търсенията и достиженията на съвременните творци.
- Вие сте водещ на поредицата концерти на Врачанския симфоничен оркестър с впечатляващата премиера за България на Фантазията "Властелинът на пръстените". Какво преживяване е това и за публиката, и за музикантите? Освен шестте града, които посетихте през юли, ще може ли публика и в други градове да види този спектакъл?
- Със Симфониета Враца имаме чудесно сътрудничество през последните години с различни  музикални проекти. В много техни продукции участвам като тенор, а в някои - като сценарист и водещ на концертите. Възхищавам се искрено на професионализма и отдадеността, с която работят тези млади музиканти от целия свят, наред с българските си колеги. Наскоро, именно на турнето с концерта "Властелинът на пръстените", разбрах, че в оркестъра се говори на 12 езика. Директорът на Симфониетата - маестро Христо Павлов, успява да привлече талантливи музиканти от целия свят и да ги мотивира да се развиват и израстват професионално. Всяка седмица във Враца гостуват и солисти и диригенти от световно ниво, с които работят най-престижните оркестри в света. Такъв е случаят и с последния проект с музиката на Хауърд Шор.
Деница Лафчиева, Роман Ким и Александър Земцов са виртуозни музиканти със световна кариера, а музикалната редакция на Роман Ким за кларинет, цигулка, виола и симфоничен оркестър звучи феноменално.
Надявам се отново да имаме възможност да представим проекта пред българската публика в различни градове.
- Вашата дъщеря Киара Николова, макар и още ученичка в НМУ, вече гради успешна кариера, с постижения в конкурси и изяви у нас и в чужбина. Разбирам, че тя е осъществила и Вашата детска мечта - да бъдете цигулар. Как в семейството я подготвяте за трудния път на професионалния музикант - и двамата с майка й сте свързани по различен начин с музикалната сцена?
- Да, аз съм свирил на цигулка като дете. Обожавам този инструмент. Когато чуя цигулка, душата ми полита. Може би генетично Киара е наследила това от мен. Когато беше на три години  и половина, тя сама пожела да й купим цигулка. Няма да крия, че бяхме изненадани с този избор. Тя пее от бебе непрекъснато, но не очаквахме, че ще поиска да свири на цигулка. Дори известно време се разсейвахме, но тя продължи да иска да свири. Изключително сме благодарни на нейния цигулков педагог - госпожа Благородна Танева. Тя умело я води по трудния път, дава й основа и посока за развитие. Взискателна е като професионалист и винаги намира път към сърцата на учениците си. Вкъщи винаги разговаряме откровено с Киара. И за пътя й в музиката, и за живота. Стараем се да я възпитаваме преди всичко да е добър човек. Да е отговорна към себе си, към ангажиментите си и към другите хора. За да успее е нужно талант, труд и характер. Сама трябва да извърви пътя си. Ние с майка й сме до нея и тя знае, че може да разчита на нашата подкрепа.

Има ли нелегален внос на добитък от съседна страна

автор:Дума

visibility 46567

/ брой: 244

Неизвестна болест покоси 200 овце във ферма в Карнобатско

автор:Дума

visibility 43131

/ брой: 244

65% срив на чуждите инвестиции

автор:Дума

visibility 47117

/ брой: 244

Банките уличени в нелоялни практики при отпускане на кредити

автор:Дума

visibility 47497

/ брой: 243

Путин готов за диалог с Тръмп и Зеленски

автор:Дума

visibility 46755

/ брой: 244

Русия без условия за преговори с Киев

автор:Дума

visibility 44726

/ брой: 244

Белград минава на безплатен транспорт

автор:Дума

visibility 42069

/ брой: 244

Левите в Румъния се оттеглят от преговорите

автор:Дума

visibility 41170

/ брой: 244

Светът през 2024

автор:Дума

visibility 64911

/ брой: 244

Турбулентната политическа 2024 година

автор:Юлия Кулинска

visibility 53217

/ брой: 244

БСП се нуждае от радикална промяна

автор:Юлия Кулинска

visibility 47469

/ брой: 244

2024 - историческата година за БСП

автор:Александър Симов

visibility 44930

/ брой: 244

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ