Тотални промени в дъщерните дружества на БДЖ
Сменя се юридическата форма на двете компании, вместо един управител те ще имат мениджърски екипи
/ брой: 208
Тотални промени в ръководствата на "БДЖ-Пътнически превози" и "БДЖ-Товарни превози" предприе компанията майка - "Холдинг БДЖ". Дъщерните дружества на държавните железници ще бъдат преобразувани с цел засилване на мениджърските екипи, които ще поемат по-големи отговорности за корпоративното управление на двете компании, за да излязат те от влошаващото им се състояние. Това е решил Съветът на директорите на "Холдинг БДЖ" и намерението е било подкрепено от министъра на транспорта Росен Желязков, съобщиха от холдинга.
Така двете компании от дружества с еднолична ограничена отговорност (ЕООД) стават еднолични акционерни дружества (ЕАД). Вместо по един управител, те ще имат съвети на директорите, които ще вземат решения и ще провеждат корпоративната политика на компаниите. Причината за реформата е, че оформеният оперативен модел на работа в двете компании не е на необходимото ниво, а ключовите финансови и обемни показатели бележат спад. Това налага преразглеждане на организационните структури и основните бизнес процеси и привеждането им към модерни управленски методи, за да могат да отговорят на своите предизвикателства в съвременните условия.
Според "Холдинг БДЖ" преобразуването ще позволи на товарните и пътническите превози да се поосвободят от административно-бюрократичната тежест, да се фокусират върху основната си дейност и да станат модерни дружества. Бъдещите мениджърски екипи на дружествата ще поемат по-големи отговорности, които ще са разпределени между членовете на управата, които ще имат различни квалификации и професионален опит. Управлението в периода на преобразуване на двете дружества ще се осъществява от екип от до трима души, който да бъде основата на бъдещите съвети на директорите. Те ще трябва да подготвят и бюджетите на товарните и пътническите превози за 2020 г.
Действащите управители на дружествата Христо Иванов и Любомир Илиев са отказали да участват в новия управленски формат, допълват от железниците. Затова в началото управлението на дружествата ще се извършва съвместно от управител и прокурист, като се провеждат допълнителни разговори с доказани експерти в железопътния транспорт с опит в управлението на частни и държавни компании.
Преобразуването на двете дружества се очаква да приключи до края на месец януари 2020 г., а окончателното им привеждане към изискванията на Закона за публичните предприятия - до края на месец септември 2020 г.