Тол системата товари превозвачите с 15 млн. лв. годишно
/ брой: 38
АПИ е готова технически и организационно за старта на тол системата от 1 март 2020 г. От средата на миналата седмица до днес превозвачите са заявили над 7000 бордови устройства за отчитане на изминатите тол сегменти след 1 март, заяви проф. Олег Асенов, член на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" пред БНТ, цитиран от пресцентъра на АПИ. За да ползват бордово устройство, собствениците на тежкотоварни превозни средства над 3,5 т трябва да сключат договор с дружество Национален доставчик на услуга. Това е само един от начините за плащане на тол такса. Другите два са с предплатената услуга маршрутна карта, която ще се предлага на познатите места за купуване на е-винетки, или чрез отчитане на разстоянието в тол с GPS тракер. В този случай превозвачите трябва да имат договор с дружество Доставчик на декларирани данни. Бордовите устройства могат да се купуват или взимат под наем. "Както превозвачите са стопански субекти и работят, защото трябва да се развиват, така и националните доставчици най-вероятно следват икономическа логика, за да предлагат бордовите устройствата по този начин", посочи проф. Асенов в отговор на въпрос защо договорите на този етап са единствено за наем. Според него няма монопол в разпространението на бордови устройства.
В ефира на Националната телевизия се включиха и представители на превозвачите - Емил Николов и Магдалена Милтенова. Според тях напрежението е породено от лошите условия по договорите, които монополизират пазара. Превозвачите твърдят, че има и скрити допълнителни такси. Проблем са и сроковете, заложени в контрактите. Две години според бранша са прекалено много, а неустойките - необосновано високи. По думите на Милтенова и Николов разходите за бизнеса ще бъдат над 15 млн. лв. годишно. Заради въвеждането на тол системата от вчера спря продажбата на винетки за камиони.