23 Ноември 2024събота12:08 ч.

На фокус

Тъжен юбилей

За 50 години държавата не можа да построи магистрала "Хемус"

/ брой: 188

автор:Евгени Гаврилов

visibility 3998

Според последните проучвания едно от чудесата на света - Хеопсовата пирамида, е построена за 20 години. Един обект в България също се превърна в строително чудо, но с обратен знак. Естествено, че става дума за превърналата се в символ на строителните скандали и корупцията у нас магистрала "Хемус". На 4 октомври се навършва тъжен юбилей - точно 50 години, откакто бе направена нейната първа копка. Наистина, не са използвани 20 000 работници, както при пирамидите, но това не пречи злополучната магистрала да кандидатства за спечелването на някой антирекорд.
Точно преди две години към магистралата, със закъснение естествено, бяха прибавени последните засега готови километри. Става въпрос за 16-километровата отсечка между Буховци и Белокопитово при Шумен. Краят на строителната сага обаче така и не се се вижда. Оказа се, че всички следващи участъци от съоръжението са възлагани чрез инхаус процедури от държавната фирма "Автомагистрали" ЕАД на различни компании, разбира се, близки до ГЕРБ. Резултатът от това - изнесени в чували в чужбина милиони левове.

Само обещания

Във втория си мандат правителството на Борисов замрази  "Хемус". След това бе написана стратегия за съживяване на Северозапада. Тя обаче по едно време се загуби в небитието заедно с "Хемус", за да дойде краят на 2018 г. Тогава Той строи кметовете на общините от трасето на пътя и благосклонно обяви, че дава 1,4 млрд. лв., за да осигури необратимото финансиране на магистралата. Всички градоначалници благодариха, както и на Тодор Живков не биха благодарили. Зад това "необратимо" финансиране обаче следващите правителства разкриха такива нарушения и неразбории, от които на човек може да му настръхне косата.  
Дострояването на магистрала "Хемус" реално започна по времето на третия мандат на ГЕРБ и "Обединени патриоти". За целта на два пъти правителството на Бойко Борисов отпусна общо около 2.7 млрд. лева. Средствата бяха заделени в специална сметка в БНБ. Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) възложи изграждането на държавната компания "Автомагистрали" с вътрешно възлагане (in house поръчка). Тя, от своя страна, тъй като няма достатъчно хора и техника, го превъзложи на строителни фирми с договори за доставка на техника, материали и специфични дейности (наемането на хората). По този начин беше заобиколен Законът за обществените поръчки. Някогашният служебен регионален министър Виолета Комитова тръгна да разваля тези поръчки. Фирмите започнаха съдебни дела. Така работата по магистралата бе блокирана за още 4 години, а строителните фирми масово спечелиха делата срещу държавата и поръчките бяха оскъпени допълнително с още 30 процента.

Полуистини

Малко преди да сдаде поста, в социалните мрежи експремиерът Борисов написа доста полуистини за този брадясал проект. "Никой преди нас дори не си е помислял да построи автомагистрала "Хемус". Ние ще я направим и ще я оставим за поколенията. През 2024 г. от София до Варна ще се пътува само по магистрала, финансирането е осигурено, процесът е необратим". Но не би.
И още един цитат. "В "Дискавъри", тия предавания, където са за строежите, си заслужава да го видят този строеж". Логично обаче световният телевизионен канал не обърна внимание на поканата, защото в нормалните държави строителството на магистрали не се смята за инженерно чудо. По-скоро чудо е, че 50 години магистралата не може да бъде изградена изцяло, а ремонтите по тотално износени стари участъци не свършват.

Безсилие

В периода от май 2021 до средата на 2023 в Република България се смениха 6 правителства, като четири от тях бяха назначени от президента на страната като служебни. През този период се изредиха четирима министри на регионалното развитие и благоустройството и се извършиха шест поредни смени на шефа на АПИ. Защо толкова много министри за този кратък период не можаха да продължат изграждането на АМ „Хемус“? Институтът за пътна безопасност извърши проверка на действията на всички министри, отговорни за изграждането на АМ „Хемус“ и констатира, че всеки един от тях обещава започване и завършване на магистралата и всичките се провалят в това си намерение.
На 9 декември 2021 година тогавашният министър на МРРБ Виолета Комитова заявява: „Първите 51 км на АМ „Хемус“ ще бъдат пуснати през 2024 година“.
През април 2022 г. тогавашният министър на МРРБ Гроздан Караджов съобщава, че първият етап от АМ „Хемус“ с лотове 1, 2 и 3 (до пътен възел Плевен) ще бъде готов в края на 2024, като дори първият от тях, Лот 1, може да бъде готов още същата година (2022). Също така прогнозното откриване на строителна дейност в участъци 4 и 5 ще бъде през 2022-ра, а за участък 6 - през 2023 г.. Според министъра целта е била целият участък от магистралата (лотове 1 до 6) до пресичането с първокласния път Русе-Велико Търново - да бъде готов до 2026 г..

Само констатации

На 16.08.2022 г. следващият министър Иван Шишков констатира, че за последните 6-7 месеца по магистрала „Хемус“ не се е работило поради липса на плащания към изпълнителя „Автомагистрали“ ЕАД от страна на служебното правителството, в което самият той беше заместник-министър. Тогава той не се ангажира със срокове за завършване и каза, че предстои „зазимяване“ на строежа. Такова не е извършено.
На 15.02.2023 г. пак той (министър Шишков) заявява, че до края на 2023 г. ще бъде изграден Лот 1 от аутобана - от Боаза до разклона на пътя за Луковит и Угърчин.
На 31.08.2023 г. новият министър на МРРБ Андрей Цеков обвинява всички свои предшественици, като заявява, че „автомагистрала „Хемус“ е заложник на порочни възлагания, извършени през 2018 и 2019 г., в абсолютно нарушение на закона, както и жертва на бездействията на няколко поредни правителства, които не са преустановили тези практики и не са потърсили решения“. Няколко дни по-късно той претърпява катарзис и заявява: „Има шанс строителството на магистрала „Хемус“ да продължи от тази есен и до края на 2025 г. да са готови още 80 км“, въпреки абсолютните нарушения на закона според него.

Анекси

На 23.01.2024 г. министър Андрей Цеков отново съобщи, че през март 2024 година се подновява строителството на АМ „Хемус“. Подготвят се за подписване анекси за актуализиране на цените, като се очаква от „изпълнителите“ да изготвят актуални графици и да се договорят нови срокове за изпълнение. Строителството по негови думи ще се оскъпи с 25-30% поради одобрената индексация и също така, че можем да очакваме нови около 80 км от магистралата да бъдат завършени до края на 2025 г.
Всичко това изглежда нереално на фона на следните факти: изпълнителят на строежа на „Хемус“ на практика е само един и това е държавната фирма „Автомагистрали“ ЕАД. Все още има участъци, в които не е извършено отчуждаване на имоти, през които минава трасето на магистралата.
Има нерешени проблеми с геологията. В участъци 4 и 5 има доказано незаконно строителство, чийто статус все още не е решен.
Гаранциите за качествено изпълнение съгласно подписаните два договора за „Хемус“ се носят от същата фирма "Автомагистрали" ЕАД, докато на практика подизпълнителите извършват СМР. При извършена проверка от страна на Прокуратурата са констатирани нарушения при превъзлагане на проектирането на участъци от магистралата от страна на „Автомагистрали“ ЕАД, за което е назначена насрещна проверка, за която още няма информация.

Русия е готова за преговори

автор:Дума

visibility 722

/ брой: 224

Липса на гориво спря транспорта в Скопие

автор:Дума

visibility 673

/ брой: 224

Австралия забранява социалните мрежи за деца

автор:Дума

visibility 679

/ брой: 224

Накратко

автор:Дума

visibility 571

/ брой: 224

Пералнята не работи

автор:Александър Симов

visibility 737

/ брой: 224

Необходима забрана

автор:Таня Глухчева

visibility 657

/ брой: 224

Трябва ли левицата да прави политически компромис?

visibility 667

/ брой: 224

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ