Търговският регистър става платен
Управляващите прехвърлиха отговорността за промените на правосъдното министерство
/ брой: 82
Достъпът до пълната информация в Търговския регистър ще става със специална регистрация от началото на следващата година, а потребителите вероятно ще бъдат принудени да заплащат. Това реши правната комисия в НС късно в четвъртък, дебатите на второ четене по Закона за търговския регистър започнаха след 20 часа.
Спорните текстове депутатите приеха в крехък състав от шестима от 26 членове на правната комисия. Всички са само от управляващата партия, а председателката Искра Фидосова обяви, че и отсъстващите от ГЕРБ са "за". Тя обаче гласува "въздържал се" и съобщи, че и колегите й от БСП и Синята коалиция заявили същата позиция. Така "кворумът" бе закърпен. "Всеки от колегите ще реши сам как да гласува в пленарната зала", повтори няколко пъти Фидосова пред останалите петима в залата.
Законопроектът бе вкаран за обсъждане в комисията изненадващо, след като само преди две седмици ГЕРБ и Министерството на правосъдието дадоха да се разбере, че промените се отлагат за неизвестно кога. Тогава правната комисия взе решение да създаде в МП работна група, чийто състав също остана неуточнен, която да огледа юридическите и техническите проблеми за достъпа до регистъра и да предложи как да бъдат отстранени.
Управляващите обявиха, че няма да поемат отговорност за промените в Търговския регистър и ще гласуват достъпа до данните за фирмите да става така, както предложи МП. Идеята на министерството е всеки потребител на данни да оставя неизличима следа в система и да се знае кой какво е търсил. За тази цел ще бъде въведен "цифров сертификат или електронен подпис", а той вероятно ще се предоставя срещу заплащане, както това става с регистъра към Агенцията по вписванията.
След промените достъпът до базата данни на Търговския регистър ще се раздели на две нива. Първото ще дава на потребителя основни данни и само то ще е достъпно за всички и безплатно. Ще се вижда как се казва фирмата, кой я управлява, къде е седалището й, какъв е капиталът, действащият устав и финансовите отчети. Дали ще са достъпни заявленията за промени в обстоятелствата обаче, отсега не е ясно. Всичко останало в делото на търговеца и достъпът до него ще става "в териториалните звена на Агенцията по вписванията след представяне на молба и документ за самоличност". Това вероятно ще върне дългите опашки пред Агенцията по вписванията, прогнозират запознати.