23 Октомври 2025четвъртък05:43 ч.

Там, където има симулация

/ брой: 163

автор:Андрей Пантев

visibility 3105

От всичките ни комплекси на неудовлетвореност днес най-мъчно поправим е степените и стойностите на образованието. То е огледалният индикатор на общото ни самочувствие. Някога, малко преувеличено, но с право, ние посочвахме това като един от най-големите ни позитиви в сравнителен план. Още от времената на Балканската война се оказва, че нашите войници бяха най-грамотни. Това беше едновременно амбиция и утеха срещу други провали. Не останахме на три морета, нямахме нобелисти, но нямахме и невежество. Учителят бе обект и на шегички, но повече - на респект. Той беше част от живота на всеки от нас.
Защо имахме такива успехи? Защото наподобявахме Европа само през филтрите на собствените си традиции. Едно натрапчиво съмнение години тревожи моето уморено въображение. То извиква съпоставяния. Защо при тоталитаризираното ни образование през 1989 г. се пръкнаха такива и толкова вещи познавачи на демокрацията, парламентаризма, пазарната икономика, дипломатическото изкуство, моралните стойности. Нали бяхме зомбирани, еднопосочни и поробени? Днес, при демократизираното ни образование, първата работа на бизнесмен, бивша мутра или комбинативен политикан е да изпрати детето си да учи в чужбина. Това правят дори и позабогателите преподаватели в нашите образователни институции. Как така? Нали вечно се вайкахме от догматизираното ни образование. Ето, сега то е  демократично и реформиращо се. Въведени са термини като департамент и магистър. Усърдно участваме в международни проекти с атрактивни пътувания и хонорари. А приложението на новия метод немотивирано ни хвърля в образователна класация, която няма нищо общо с победите ни на математическите олимпиади.
Някога онези, които отиваха с лихварските алтъни на бащите си да учат в чужбина, се завръщаха по-големи патриоти от онези, които не са имали такава възможност. Учили в Гренобъл, Париж или Цюрих, те ставаха обикновени учители във Враца и Варна, Видин и Пловдив. Не всички от тях се втурваха да стават министри, посланици, депутати и кметове. И бяха запомнени от местното население с по-голяма любов от големците.
При възстановяването на българската държава през 1879 г. имаше успешни стъпки към европеизация. Въпреки че преди това Европа нехаеше за нас, а често бе и политически враждебна. Тя бе културен идол за всичките ни възрожденци. Но интуитивно или по познание тогава ние знаехме, че модернизация, което автоматически означаваше и споменатата европеизация, още не означаваше пълно и безусловно подражание. Тази условност бе проявена именно в образованието, което в близките 100 години бе нашата отличителна черта като причина за гордост. Ние например не възприехме т.нар. Ланкастерска система на самообразование между учениците, която бе вече позната у нас чрез американските мисионери от двете страни на Балкана и в Македония. Не всеки положителен и ефективен опит от Америка и Европа бе подходящ за нас. Днес много старателни докарвачи на Запада, образовани на Изток, могат да се упражняват в комплексарската паника, че една селективна предпазливост от наша страна може да се окаже също "ляв подход" в образованието. Или ретроградност към прогреса. Но защо сега имаме по-малко образовани от преди - там е цялата драма на сравнителната статистика. Не всеки образован човек тогава е правен такъв, само за да чете произведенията на Тодор Живков.
Защо днес знаем по-малко за  хайдути, въстаници и книжовници от времената, когато образованието уж наблягало само на комисари и партизани? Детективите виждаме на екрана много по-често. Преди надменно да се изсмеем, че това е банализирано старческо мрънкане, следва да вникнем вярно ли е или не! А тук терзанията не обхващат само образованието.
След богомилството, Стамболов и Стамболийски у нас не се е родило нещо, което да има изцяло локален произход. Това ни прави имитатори, което не би било толкова лошо, ако не се правеше така папагалски. А при имитация онзи, когото наподобяваш, винаги ще бъде не само повече значим. Той получава правото да бъде оценител и назидателен ментор. Той деликатно, но твърдо, ти вменява: "Приличай на мен, а колкото си успял в това, ще преценя аз." Това е вторичната драма на "другата" Европа.

Такситата в София поскъпват с 18,6%

автор:Дума

visibility 2733

/ брой: 197

Бюджетният дефицит на България стигна 3% през 2024 г.

автор:Дума

visibility 2728

/ брой: 197

Търсенето на жилища изпреварва предлагането

автор:Дума

visibility 2941

/ брой: 197

45% от чиновниците у нас обядват за над 10 лв.

автор:Дума

visibility 2667

/ брой: 197

Кремъл: Няма дата за среща Путин - Тръмп

автор:Дума

visibility 2810

/ брой: 197

Австрия и Швеция засилват мерките срещу мигрантите

автор:Дума

visibility 3092

/ брой: 197

Испания възобнови дебата за смяната на часа

автор:Дума

visibility 2855

/ брой: 197

Колумбия отзова посланика си в САЩ

автор:Дума

visibility 3006

/ брой: 197

Пиротехника

автор:Александър Симов

visibility 2512

/ брой: 197

Голямата картина

visibility 2675

/ брой: 197

Предсказуем резултат

visibility 2653

/ брой: 197

Младите гласове за пътя на България

автор:Дума

visibility 2784

/ брой: 197

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ