20 Ноември 2025четвъртък10:05 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ за 2026 година. Можете да се абонирате в: „Български пощи“ АД до 15 декември 2025 г., „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2025 г., в редакцията на вестника до 20 декември 2025 г. Каталожен номер 6. Цени: 12 месеца - 149 € / 291,42 лв., 6 месеца - 75 € / 146,69 лв., 3 месеца - 40 € / 78,23 лв., 1 месец - 14 € / 27,38 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ за 2026 година. Можете да се абонирате в: „Български пощи“ АД до 15 декември 2025 г., „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2025 г., в редакцията на вестника до 20 декември 2025 г. Каталожен номер 6. Цени: 12 месеца - 149 € / 291,42 лв., 6 месеца - 75 € / 146,69 лв., 3 месеца - 40 € / 78,23 лв., 1 месец - 14 € / 27,38 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Такси заникъде

/ брой: 245

автор:Светлана Велева

visibility 2399

Таксито в София ще подгони левче за пробег от номеври, стана ясно вчера. Увеличението е с 20%. На фона на намаляващите доходи, увеличаващата се безработица и инфлация, по-високите цени ще откажат много хора да ползват тази услуга, която и сега отбелязва спад. Но кой ли може да ги упрекне? Факт е, че цените на таксиметровите услуги не са вдигани от 3 години, а някои таксикомпании държат стабилни цени вече 5 години. Същевременно за последните три години инфлацията мина 10%, а цените на горивата скачат непрестанно. В резултат не само че се сви потреблението на тази услуга, ами и много таксита фалираха. И ако в началото на кризата официално регистрираните таксита в София бяха 7 хил., то сега те са между 5500 и 6000. Броят на таксита във Варна пък е намалял почти двойно за една година - от 2850 на 1480. Таксиметровите водачи дори неколкократно излизаха на протест срещу промените в Закона за автомобилните превози. С тях бе наложен таван на тарифите. Мярката целеше да пресече порочната практика на "копърките", таксуващи с по 3-5 лв. на километър, но същевременно ограничи свободното регулиране на този пазар, събразно непрестанно поскъпващия живот.
И докато цените на тези услуги бяха замразени, успоредно с доходите, инфлацията и цените на основни комунални услуги, храни и горива продължиха да галопират. Само през 2012 г. горивото поскъпна с 30%. По изчисаления на "Блумбърг" страната ни се нарежда сред последните по съпоставимост на доходи и цена на бензина. Изчисленията са направени при средна заплата от 900 лв. на месец, макар според НСИ тя да е 730 лв. По-голям дял от приходите си за бензин дават само потребителите в Индия, Пакистан, Филипините, Нигерия и Индонезия. 
 И исканото увеличение с 20% е логично следствие, дори закъсняло. В момента масовите таксита в София возят на цени от 54 до 70 ст. на километър, т.е. под пределно допустимите цени и на ръба на оцеляването. Мнозина от таксиметровите шофьори не могат да изкарат лизинга, за поддръжка на автомобила и за данъци, заявиха от брашна.
В същото време се наблюдава един парадокс, но само на пръв поглед. Докато в големите градове, където има редовни проверки и тавани на цените, такситата намаляват, общият им брой в цялата страна е нараснал с между 8 и 10 хиляди. И това има своето обяснение. Реално броят на такситата може да бъде използван като икономически индикатор, при това доста коректен. Казано с други думи, когато броят на такситата се увеличава, това е показател за икономически спад, и обратното, обяснява експерт. Разбира се, обяснението на това явление не е в наличието на някакъв феномен, а просто всеки, който загуби работата си и не може да се откопчи от прегръдката на недоимъка, яхва таксито.
Само че с новите цени потреблението допълнително ще намaлее и таксито вече няма да е изход от безработицата. Таксиметровите компании и в момента отчитат спад на заявките и на приходите. А с разширяването на метрото тенденцията на спад ще продължи. От Нова година пък за такситата гласят патентен данък, вместо данък върху оборота. Това е добре, защото ще накара тези, които укриват оброт, да плащат, но същвременно мнозина, които нямат клиенти и са на ръба на оцеляването, ще се откажат. Така стигаме до Параграф 22 и причината за него е единствено в икономическата политика на това управление. За да има потребление, трябва да има политика на доходите. А правителството предприема всякакви други мерки, предимно ограничаващи и облагащи, но не и за стимулиране на доходите. А без нараставщи доходи съобразно галопиращите цени на стоки и услуги от първа необходимост, просто няма растеж, няма икономика. Има само едно жалко оцеляване.

Зимната ваканция у нас поскъпва с до 10 на сто

автор:Дума

visibility 2849

/ брой: 217

Пускат единен електронен билет в транспорта

автор:Дума

visibility 1881

/ брой: 217

Държавата печели от енергетика и военна промишленост

автор:Дума

visibility 2363

/ брой: 217

Взехме нов заем за 300 млн. лв.

автор:Дума

visibility 2315

/ брой: 217

СС на ООН прие резолюция за Газа

автор:Дума

visibility 2363

/ брой: 217

Проверки за глоби в Босна и Херцеговина

автор:Дума

visibility 2077

/ брой: 217

Мадуро е готов да се срещне с Тръмп

автор:Дума

visibility 2634

/ брой: 217

Армейски колапс грози Украйна

автор:Дума

visibility 2249

/ брой: 217

Сезон на добавките

автор:Аида Ованес

visibility 2557

/ брой: 217

Бойкот на заведенията

автор:Иван Бакалов

visibility 2405

/ брой: 217

Викане срещу празна обществена сграда

visibility 2132

/ брой: 217

Имаш ли спестени пари да ми услужиш?

автор:Аида Ованес

visibility 2354

/ брой: 217

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ