19 Април 2024петък17:20 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Такси заникъде

/ брой: 245

автор:Светлана Велева

visibility 1176

Таксито в София ще подгони левче за пробег от номеври, стана ясно вчера. Увеличението е с 20%. На фона на намаляващите доходи, увеличаващата се безработица и инфлация, по-високите цени ще откажат много хора да ползват тази услуга, която и сега отбелязва спад. Но кой ли може да ги упрекне? Факт е, че цените на таксиметровите услуги не са вдигани от 3 години, а някои таксикомпании държат стабилни цени вече 5 години. Същевременно за последните три години инфлацията мина 10%, а цените на горивата скачат непрестанно. В резултат не само че се сви потреблението на тази услуга, ами и много таксита фалираха. И ако в началото на кризата официално регистрираните таксита в София бяха 7 хил., то сега те са между 5500 и 6000. Броят на таксита във Варна пък е намалял почти двойно за една година - от 2850 на 1480. Таксиметровите водачи дори неколкократно излизаха на протест срещу промените в Закона за автомобилните превози. С тях бе наложен таван на тарифите. Мярката целеше да пресече порочната практика на "копърките", таксуващи с по 3-5 лв. на километър, но същевременно ограничи свободното регулиране на този пазар, събразно непрестанно поскъпващия живот.
И докато цените на тези услуги бяха замразени, успоредно с доходите, инфлацията и цените на основни комунални услуги, храни и горива продължиха да галопират. Само през 2012 г. горивото поскъпна с 30%. По изчисаления на "Блумбърг" страната ни се нарежда сред последните по съпоставимост на доходи и цена на бензина. Изчисленията са направени при средна заплата от 900 лв. на месец, макар според НСИ тя да е 730 лв. По-голям дял от приходите си за бензин дават само потребителите в Индия, Пакистан, Филипините, Нигерия и Индонезия. 
 И исканото увеличение с 20% е логично следствие, дори закъсняло. В момента масовите таксита в София возят на цени от 54 до 70 ст. на километър, т.е. под пределно допустимите цени и на ръба на оцеляването. Мнозина от таксиметровите шофьори не могат да изкарат лизинга, за поддръжка на автомобила и за данъци, заявиха от брашна.
В същото време се наблюдава един парадокс, но само на пръв поглед. Докато в големите градове, където има редовни проверки и тавани на цените, такситата намаляват, общият им брой в цялата страна е нараснал с между 8 и 10 хиляди. И това има своето обяснение. Реално броят на такситата може да бъде използван като икономически индикатор, при това доста коректен. Казано с други думи, когато броят на такситата се увеличава, това е показател за икономически спад, и обратното, обяснява експерт. Разбира се, обяснението на това явление не е в наличието на някакъв феномен, а просто всеки, който загуби работата си и не може да се откопчи от прегръдката на недоимъка, яхва таксито.
Само че с новите цени потреблението допълнително ще намaлее и таксито вече няма да е изход от безработицата. Таксиметровите компании и в момента отчитат спад на заявките и на приходите. А с разширяването на метрото тенденцията на спад ще продължи. От Нова година пък за такситата гласят патентен данък, вместо данък върху оборота. Това е добре, защото ще накара тези, които укриват оброт, да плащат, но същвременно мнозина, които нямат клиенти и са на ръба на оцеляването, ще се откажат. Така стигаме до Параграф 22 и причината за него е единствено в икономическата политика на това управление. За да има потребление, трябва да има политика на доходите. А правителството предприема всякакви други мерки, предимно ограничаващи и облагащи, но не и за стимулиране на доходите. А без нараставщи доходи съобразно галопиращите цени на стоки и услуги от първа необходимост, просто няма растеж, няма икономика. Има само едно жалко оцеляване.

БСП огласява днес доклада за договора с ,,Боташ"

автор:Дума

visibility 316

/ брой: 75

Еврото пак се отлага

автор:Дума

visibility 421

/ брой: 75

Руските активи - в полза на Украйна

автор:Дума

visibility 380

/ брой: 75

Полицията разтури лагер на 450 мигранти в Париж

автор:Дума

visibility 305

/ брой: 75

САЩ връщат петролните санкции за Венецуела

автор:Дума

visibility 298

/ брой: 75

Накратко

автор:Дума

visibility 238

/ брой: 75

Признат провал

автор:Евгени Гаврилов

visibility 304

/ брой: 75

Отново за енергийно бедните

visibility 274

/ брой: 75

Липса на отговорност

автор:Александър Урумов

visibility 296

/ брой: 75

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ