08 Май 2024сряда21:25 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Колела

Суперкар, супербайк? Не – суперчетириколка!

/ брой: 51

автор:Дума

visibility 250

Досега знаехме, че има суперколи и супермотоциклети. Вече знаем, че към тях ще добавим и нов термин – суперчетириколка /ATV/ - страховитият словашки "Superquad"  има двигател V10, 5,2 л, с двоен турбокомпресор на Lamborghini с мощност 850 “коня”! Той е дело на словака Виктор Енглер и неговата компания със същото име и развива максимална скорост от 350 км/ч.

Това чудо-юдо видях на автосалона в Женева миналата седмица и в първия момент не видях с какво се управлява, защото отдалеч направо си приличаше на суперкар. Когато се приближих, видях типичната за четириколка седалка и мотоциклетния волан. Конструкцията на машината е развита с помощта на материали като карбон и титан, изпускателната система е оригинално развита също от титан, по прототипа не се виждаха нито педали, нито прибори за управление и контрол. 

Името на това истинско чудовище е Engler F.F. Superquad, чиято алуминиево-карбонова “каросерия” отдалеч прилича на фантастична играчка от видеоигра. Но това съвсем не е играчка, а реален пътен звяр с невероятното съотношение на тегло-мощност от един килограм на конска сила. Това означава, че на практика машината трябва да се ускорява като ракета, а “ездачът” й навярно трябва да бъде здраво вързан за нея, за да не си остане на пътя при изстрелването й напред. 

Двигателят на този “цар на куадите” е от Lamborghini Huracan. При италианската суперкола мощността му възлиза стандартно на 610 к. с. На словашките майстори това не се е видяло достатъчно, затова са добавили два турбокомпресора и титанова изпускателна уредба, което е повишило максималната мощност на 850 к. с. Добавката дава възможност на машината и ездача й да се ускоряват от място до 100 км/ч за само 2,5 секунди и да вдигат максимална скорост от 350 км/ч!

Цялата тази история от табуна с 800 “коня” използва специално разработени спортни гуми Michelin и оригинални карбон-керамични спирачки. От Engler са разработили собствени системи за окачване и управление, както и електронната система за управление на работата на двигателя и HD цифровата система на таблото. 

В компанията е разработена и система, която се нарича "Extreme Cornering System" – система за вземане на завои при екстремални условия на скорост/, която позволява на ездача да изпитва безопасно чувството от екстремни завивания. Тя е абсолютно необходима при четириколесното чудовище, защото на практика ездачът му не е защитен и прикрепен към него с предпазни колани и не седи в специална анатомична седалка, както при суперколите. Без горните предпазни мерки и без наличието на подобна система ездачът моментално става летящ във въздуха извън завоя “елемент”... 

Карането на четириколка в завой и то при пределни стойности на странично натоварване и скорост /не забравяйте 850-е коня/, изисква невероятно физическо натоварване и умения. Докато приближавате към завоя, трябва яко да се набият спирачките, да се хвърли рязко тялото навън от машината към вътрешноста на завоя, за да се подготвите за предстоящото G-force нападение, след което се завърта кормилото, за да се насочите към завоя (не е лесно да се избута външната дръжка навън, докато се мотаете отвътре). Последната стъпка е просто да се съпротивлявате яко, докато центробежната сила се опитва да те откъсне от мястото ти. Това наистина не е за хора със слаби сърца.

Гореописаното е в сила за четириколка от типа Spyder, която е широка около метър и половина. Superquad е доста по-широк с габарита си от 1950 мм, което му позволява да взима още по-добре бързите завои. Трудно е да си представим удържането на такъв звяр при висока скорост в завой...  

Нормалната четириколка има едва една осма от мощността на Superquad, което добавя още едно физическо предизвикателство към ездача при навъртането на масура. Тръпки побиват човек, като си помисли как ще се удържа върху машината при движение на магистрала, където при високата скорост въздушното съпротивление става като плътна стена, опустошаваща ръцете на ездача. Реално погледнато, това е истинска машина на смъртта.

В Женева нямаше информация какво планират от Engler по отношение на производството. В Словакия е разрешено управлението на този тип машини по пътищата, но в доста други страни не е. Това е много странна категория превозни средства - като четириколесни моторни превозни средства би трябвало да отговарят на законите за пътно сертифициране, подходящи за автомобили, което очевидно не би станало. Може да се окаже, че е играчка за писта, която ни плаши дори повече, отколкото да я караме по пътя, защото там наистина се завива яко.

Реално, наистина не може да се каже какво точно е Superquad, но впечатлява и е наистина уникална машина. 

Хиперелектрокарът Rimac C_Two е готов за конвейера

Хърватската марка Rimac доработи концептуалния си електрически хиперкар C_Two за начало на серийното му производство. На автосалона в Женева хърватите докараха машината в “арктическо бяло” оцветяване и тъмно сини карбонови елементи по купето.

Премиерата на концептуалния модел се състоя точно преди година в Женева, а участвайки тази година с доработен, почти готов за серийно производство автомобил, производителят иска да докаже, че всичко върви по план и серийното производство и доставката на машините към първите купувачи трябва да стане през следващата година. 

Уникалната цветова гама продължава и в интериора на колата, където правят впечатление апликациите от матов карбон в съчетание с елементи от синя кожа на седалките, тапицерията на вратите, волана, централния подлакътник и килимчетата на пода. 

Суперспортният електромобил C_Two има силов агрегат с фантастичната мощност от 1914 “кончета”. Тя включва четири електромотора, всеки отговарящ за работата на едно колело, и тягов акумулатор с капацитет 120 кВтч. Максималният въртящ момент достига космическите за лек автомобил 2300 Нм, а пробегът на колата с едно зареждане на акумулаторите, измерен по европейския цикъл WLTP е 550 км. Допълването на заряда на акумулатора до 80% от 250-килоВатова бърза зарядна станция става за половин час. От място до 100 км/ч машината се изстрелва по-бързо от болид от Формула 1 - за под две секунди, а до 300 км/ч за 11,8 секунди. Максималната скорост достига 412 км/ч.

Инженерите на Rimac планират, благодарение на “нови усилия по разработката”, да подобрят още техническите показатели на машината.  

БДЖ вдигна цените на билетите с 20%

автор:Дума

visibility 338

/ брой: 84

1 млн. българи са пътували по празниците

автор:Дума

visibility 340

/ брой: 84

По-ранна жътва очакват зърнопроизводителите

автор:Дума

visibility 371

/ брой: 84

Си Дзинпин е на обиколка в три европейски държави

автор:Дума

visibility 438

/ брой: 84

Путин готов на диалог, но на равни условия

автор:Дума

visibility 442

/ брой: 84

Израелската армия нахлу в Рафах

автор:Дума

visibility 396

/ брой: 84

Накратко

автор:Дума

visibility 342

/ брой: 84

Пренавиване

автор:Валентин Георгиев

visibility 368

/ брой: 84

За наше добро

visibility 335

/ брой: 84

Натровената Европа

автор:Юри Михалков

visibility 401

/ брой: 84

БСП: Да кажем ясно и високо - алтернатива има!

автор:Дума

visibility 403

/ брой: 84

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ