Стрес и лоша дисциплина в клас тормозят учителите
/ брой: 243
Стрес, лоша дисциплина и ниски заплати тормозят българските учители, показва международното проучване "ТАЛИС", което изследва учителите и качеството на училищния живот. Проучването е анализирано от българския Институт за изследвания в образованието в доклад от декември. Данните са събирани през 2018 г. сред 240 000 учители и 13 000 директори на училища, сред които 2862 учители и 200 директори са от България.
Анализът показва, че оценката на учителите у нас за дисциплината в училището е по-скоро отрицателна, като по-възрастните преподаватели са по-критични. В същото време дисциплината у нас не се отличава съществено от тази в повечето държави, участвали в изследването. В отделни аспекти дори по-малко български учители са споделили за прояви на неприемливо поведение на учениците в часовете като шумене, прекъсване на урока и смущаване на учебния процес. Въпреки срещаните проблеми, голям брой преподаватели смятат, че изграждат добри отношения с учениците си. По-малко от половината обаче признават, че контролът върху поведението на учениците и управлението на класната стая са били включени в обучението им в университета.
Поддържането на дисциплината в клас, проявите на неуважение и вербална агресия на учениците към учителите са едни от основните причини за високото ниво на стрес. Приблизително 60% от учителите смятат, че работната им среда е източник на тревога. Напрежението е най-голямо при възрастните учители. Много често обаче то не е свързано толкова с преподаването, колкото с нуждата от попълване на формуляри, документи, отчети и други административни дейности.
Проучването показва, че две трети от учителите са по-скоро неудовлетворени от заплатата си.