05 Май 2024неделя01:06 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Столичното метро - и то с проблеми

Започва изграждането на разширение на подземната железница до "Младост" 4

/ брой: 60

автор:Деси Велева

visibility 4185

Разширението на метрото върви с пълна сила, похвалиха се от Столичната община и "Метрополитен", отброявайки всеки нов километър и станция. От ноември м.г. започна прокопаването на тунела и изграждането на метростанциите от участъка между бул. "Цариградско шосе" до аерогара "София". До седмици трябва да започне и строителството на лъча от "Младост" 3 до Бизнеспарка в "Младост" 4. Участъкът е с дължина от 2,9 км и ще има три спирки - пред бившия магазин "Деница", до хипермаркет "Хит" и пред Бизнеспарка. Проучва се все още дали да има удължаване на участъка до Драгалевския лифт. Тази част от метрото ще поеме още 4500 пътника на ден, обещават от общината. Прогнозната му цена е 44 млн. евро.
Така се очаква до две години метрото да е с дължина 39 км и да има 34 станции. По прогнози на общината след този период 30 на сто от столичани, които ползват градския транспорт, ще слязат в метрото - или по още 38 000 пътника дневно. Всичко това ще струва около 119 млн. евро, като на едно от последните си заседания МС отпусна целево 13,5 млн. лева.


Цялата тази статистика щеше да звучи изцяло оптимистично, ако зад нея не се криеше конкретното недоволство на немалка част от столичани. Смята се, че те имат достъп до метрото, но

на практика не го ползват

Неудовлетворени са например жителите на столичния квартал "Дружба" 2, които от няколко месеца са съвсем близо до последната метростанция 19 от първия диаметър, но почти никой от тях не успява да стигне до нея. Преди две години кметът Фандъкова оповести, че ще вдига данък сгради в района, понеже хората ползвали метро! Огромният жилищен комплекс забуча застрашително и се заприготвя за протест, добре, че намерението за данъците бе отменено. Метростанцията се намира на бул. "Цариградско шосе" пред Интерекспоцентъра и по права линия е съвсем близо до много блокове в района на "Дружба" 2, трета част. Но фактически ги дели баир, който може да бъде изкачен с цената на доста физически усилия, смелост в тъмни вечери и ентусиазъм. Останалите части на комплекса, особено четвърта и пета част, просто нямат нито достъп, нито нормален превоз до станцията. И не я ползват.

Калната пътека към метростанция 19

Пътека към небето

Първоначалната идея на хората от "Дружба" 2 да стигнат до метростанцията посредством изкачване по стръмната козя пътека се оказа катастрофална и разочароваща. Пълзенето по кален баир и прекосяването на обрасло с храсталаци пусто пространство съвсем не е част от представата за удобен достъп до метрото - уж най-бързият начин за придвижване в задръстената от коли столица. След няколкоседмично умуване жители от близкия "Цариградски комплекс" успяха да "подобрят" достъпа, като изградиха с дружни усилия пътека със стъпала и ограничиха свличането на пръстта в лошо време. Временното съоръжение обаче не стана изход от нелепата ситуация - да си на един хвърлей от съвременния транспорт и да не можеш да стигнеш до него. За да се опитат да се измъкнат от "калната" ситуация, от общината пуснаха автобус 114, който минава през "Дружба" 2 и "Дружба" 1. Автобусът обаче минава в добрия случай на 23 минути и обикаля толкова дълго, докато стигне до метрото, че е по-бързо да пътуваш до Орлов мост с транспорт. Хората предлагаха автобусът 204 просто да "върти" след сегашната си последна спирка през "Цариградско шосе", но никой не ги чу дори. В момента линия 114 се движи на 17 минути в пиковите часове и продължава да не е активно използвана. 

Обединение в социалната мрежа

Борбата на местните хора, която започна с искане за стабилен и кратък път до станцията, мина през редовен и чест довеждащ транспорт, а напоследък "избуя" до идеята за прокопаване на пешеходен тунел. Първоначалното обещание на главния архитект на София Петър Диков от края на миналата година обаче се оказа невъзможно за изпълнение за шефа на "Метрополитен" инж. Стоян Братоев. Той неколкократно изказа позиция, че метростанцията изобщо не е била предназначена за хората от "Дружба" и затова исканията им са необосновани и скъпи.

За кого е направена станцията

обаче не е ясно. Може би за хилядите прииждащи от провинцията всяка сутрин хора, които в представите на овластените "пълнят до дупка" буферния паркинг с колите си?! Или онези, които идват с метрото да пазаруват на едро от близкия хипермаркет или от магазините за техника, за да ги мъкнат после обратно в метрото?! Най-логичният отговор е, че милионите са потрошени за станция, която да обслужва богаташите, които в момента вдигат "небостъргач" на това място на "Цариградско шосе" и други съоръжения за бъдещи офиси и печалби.
Подобни обезсърчителни заключения обаче не отказват жителите на "Дружба" 2, които вече създадоха фейсбук група "Метро и за "Дружба" 2". Участниците в нея вече са над 1000 и от инициативния комитет досега са водили разговори с кмета Йорданка Фандъкова, представители на общината и с опозиционни общински съветници по проблема. В петък предстои нова официална среща с арх. Петър Диков и хора от СОС и администрацията за търсене на нова подкрепа.

Големите надежди

След тези неразбории част от хората на "Дружба" - 1 и 2, очакват с надежда бъдещите две метростанции, които са част от новия участък на първия диаметър. Той вече е в строеж и до две години трябва да влезе в експлоатация. Петкилометровото трасе ще има 4 станции - първата ще е между двата квартала, близо до "Кауфланд", а втората близо до езерото в "Дружба" 1 до ул. "Искърско шосе". Там ще се изгради и жп спирка, която ще свързва метрото с влака по линията София-Пловдив. Третата станция ще е в индустриалната зона, а последната - на аерогара "София". Тя ще е на 10 метра от летището и ще се свързва с него чрез огромен луксозен вестибюл. От него пък ще се виждат пистите на аерогарата, предвиден е и подземен паркинг. Дотам ще се стига с наземна железница, която излиза на повърхността още след втората метростанция. Участъкът се очаква да поеме 65 000 пътника дневно и ще струва към 75 млн. евро.

Мечта за трети диаметър

Въпреки че изглежда все още доста далечен, третият метродиаметър поне на проект е ясен и готов. Той ще започне да се строи не по-рано от 2014-2015 г. Първата станция ще е в кв. "Левски В" до бул. "Ботевградско шосе", където ще има депо за влакчетата. То ще е на площ 90 дка. Участъкът ще преминава през кварталите "Левски Г", "Сухата река", "Хаджи Димитър", през Орлов мост, където на станция "СУ "Св. Климент Орхидски" ще може да се преминава в друг метродиаметър. След центъра третият участък ще мине жк. "Белите брези", до бул. "Цар Борис III", през жк "Овча купел" до началото на Горна баня на Околовръсното шосе. Там се предвижда жп спирка по линията София-Перник. Целият път ще е с дължина 17 км, от които 8,7 км са подземни, 8,3 км - открити. От 19-те станции надземни ще са 9, а под земята - 10. 169 000 пътници дневно ще се возят във влакчетата, прогнвозират от "Метрополитен".
Всяка от трите основни линии на метрото ще има отклонения в едно по-далечно бъдеще. Един от допълнителните лъчи се обмисля да е към кв. "Слатина", където живеят над 150 000 души. Друго отклонение ще е към кварталите "Толстой", "Свобода" и "Илиянци". След жк "Хладилника" един лъч ще тръгва към кв. "Витоша", а друг - след "Кръстова вада" към Околовръсното шосе. От жк "Белите брези" в посока "Павлово" е друго обсъждано отклонение. По-далечното намерение на общината е метрото да обслужва 70 на сто от територията на София. Дано само не е така както жителите на "Дружба".

 

БСП подкрепи нулевата ставка на ДДС върху хляба

автор:Дума

visibility 1427

/ брой: 83

Фалитите у нас са намалели с 10%

автор:Дума

visibility 1394

/ брой: 83

Окончателно: без повече реклама на хазарт в медиите

автор:Дума

visibility 1255

/ брой: 83

Транспортна стачка парализира Гърция

автор:Дума

visibility 1448

/ брой: 83

4 страни от ЕС готови да признаят Палестина

автор:Дума

visibility 1668

/ брой: 83

Хутите атакуваха бойни кораби на САЩ

автор:Дума

visibility 1391

/ брой: 83

Накратко

автор:Дума

visibility 1375

/ брой: 83

Празник на гнева

автор:Александър Симов

visibility 1604

/ брой: 83

Оставаме алтернативата

автор:Дума

visibility 1403

/ брой: 83

Презряният Нерон

visibility 1538

/ брой: 83

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ