04 Май 2024събота07:08 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

На фокус

Столичани - изгубени в превоза

Вредата от ползите, с които Фандъкова се хвали по три пъти на ден

/ брой: 244

автор:Юлия Кулинска

visibility 66

Всяка сутрин, излизайки от домовете си, столичани попадат в екшъна "Ад по небето", или по-скоро - в центъра на торнадото на столичния градски транспорт. Денят им започва с безкрайни задръствания, с изнервящо висене по спирките, с проглушаваща ушите чалга в автобусите. И с шофьори, които в по-голямата си част са предимно сърдити, груби, крещят в мобилките си и те карат да се чувстваш виновен, че си се качил във возилото им. Преживяването става суперекстремно, когато те като за отмъщение удрят рязко спирачките и като чувал с картофи те подмятат насам натам в автобуса...
София е вече почти двумилионен град с инфраструктура на средноголямо село. Истината е, че градът не е строен, за да побира една трета от България. Пък и никой преди десетилетия, когато е строен, не е предполагал, че потокът от автомобили ще стане толкова голям. Факт е, че повечето от

най-натоварените улици и булеварди

вече са с отеснели дрешки за огромното количество коли, които ги кръстосват всеки ден. Да не говорим за пропадането и накъдрянето на асфалта при първия дъжд след прословутите ремонти. 
Трябва да признаем, че в последните години голяма част от автопарка на градския транспорт беше подменен с нови, удобни, красиви и екологични автобуси. Някои от тях дори са с климатици. Независимо от това обаче проблемите по улиците на столицата въобще не са намалели. Все още навсякъде липсват специалните ленти "БУС" само за колите на обществения градски транспорт. Където пък ги има - те са пълни с леки автомобили-нарушители. Това води до неспазване на графика за движение, до задръствания и до закъснения. Да, спазването на закона за движение е проблем на пътните полицаи, но досега не съм видяла някой от тях да санкционира автомобил за това, че се движи или че е паркирал в лентата, която е единствено и само за возилата на градския транспорт и на тези със специален режим.
Новите електронни светлинни табла, които отскоро красят спирките в някои столични квартали, също допринасят за хаоса по софийските улици. И в повечето случаи доказват вредата от ползата. Да, няма грешка. Казвам "красят" и то не в преносния, а в буквалния смисъл. Не знам дали някой от Центъра за градска мобилност (ЦГМ) или кметицата Йорданка Фандъкова са си направили труда да проверят тяхната ефективност. Но столичани виждат добре, че

светлинните табла неадекватно отбелязват времето

в което автобусите, трамваите или влакчетата на метрото трябва да пристигат и да отпътуват от спирките.
Таблата изключително бавно обновяват времето на пристигане на желаното превозно средство, след като предишното вече е отпътувало. Често се губят по няколко минути, докато се покаже кога пристига следващото. В много от случаите посоченото на таблата време не отговаря на истината.
Например на таблото на кръстовището на "Красно село" в посока кв. "Овча купел 2", където на спирката се струпват по 20-30 човека едновременно, информацията закъснява с до 5 минути. До последната спирка на крайния столичен квартал може да се стигне с автобуси 73 и 102. Маршрутът на първия е с около 15-20 минути по-дълъг. Логично е, ако на таблото е изписано, че 102 ще дойде след 30 минути, пътниците да предпочетат да пътуват с пристигащия в момента 73, което предполага, че ще стигнат по-бързо до крайната спирка. Но... това невинаги е така. В повечето случаи се оказва, че таблото е "излъгало" и 102 е на спирката не след половин час, а след 3 минути например. И вместо да изпише вежди, информацията на ЦГМ, ни е извадила очите. Да не говорим за слабия звук, с който гласово ни съобщават времето на пристигане на превозните средства. Той почти не се чува, неразбираем е и в този си вид той е абсолютно излишен.
Подобна е ситуацията и в метрото. Там таблата най-често изгасват или показват само нули. Повечето въобще не информират пътниците до колко часа има мотриси или пък, че вече е минала последната за денонощието.
На сайта на ЦГМ е записано, че "светлинните табла ще предоставят на пътниците цялата важна за тях информация". Но освен часовото време и колко градуса е във въздуха по спирките, най-важната информация - колко време ще висим, за да се качим на автобуса или трамвая, е манипулативна.
Има и други парадокси в употребата на прехваленото от бат'Бойко и Фандъкова метро. Знае ли досегашният кмет на града, че живеещите в части 1,2 и 3 на кв. "Дружба 2" се прибираха по домовете си от центъра за 40 минути, когато ползваха метростанцията "Цариградско шосе" и оттам - автобус 114. Но в мига, в който Фандъкова ряза ленти на новата станция "Дружба", която е на обратната страна на квартала и далеч извън него, автобусната линия 114 бе закрита. И сега десетки хиляди хора от споменатите три части на "Дружба 2" се прибират от центъра до домовете си за час и половина. Понеже редовността на тролей 4 и автобус 384, които живеещите се налага да ползват за по 7-8 спирки, е непредсказуема. И подобна ситуация има не само в този квартал. Защото работата е не само да боднеш тук и там метростанция, а да се погрижиш хората да стигат до нея.        
 Целият проект за Интегриран градски транспорт

струва 62 624 478 евро

От тях 50 000 000 евро са безвъзмездна финансова помощ по ОП "Регионално развитие". За съфинансиране на проекта на Столичната община е отпуснат заем от Европейската банка за възстановяване и развитие в размер до 6,9 млн. евро. Проектът включва поставянето на 600 табла на стойност 2 386 728 лв. с ДДС. В зависимост от вида на електронното табло, обема на съпътстващите дейности за изпълнение и мястото на изпълнение средната цена на всяко едно табло е около 3300 лв.
Любопитно е, че като компонент в проекта е включено и изграждане на интелигентна система за управление на трафика на 20 ключови кръстовища в София. Тя "трябва да осигури приоритет на 800 превозни средства на обществения транспорт на регулираните кръстовища, без да се налагат неразумни закъснения на останалия трафик, като по този начин се пести време в полза на превозните средства на градския транспорт и техните пътници", пише на сайта на ЦГМ. И още - началото на проекта е есента на 2011 г., а срокът за изпълнение - поетапно за 3 г., т.е. 2014 г. Вече сме края на 2015-а, а

очакваните резултати все още са мираж

Припомням, че те включват одобряването на работата на градския транспорт и превръщането му в предпочитан начин за придвижване в София, намаляване на задръстванията на най-натоварените кръстовища в града с до 20% чрез въвеждането на интелигентната система за управление на трафика, намаляване на вредните емисии и на разходите за електроенергия, подобряване на надеждността и удобството за пътниците... Едва ли някой може да се закълне, че всичко това е реалност по столичните улици.
Докога ли столичани ще бъдат "изгубени" в градския транспорт, а пътуването им ще продължава да е кошмар? Жителите на София май вече не се и надяват да получат адекватни отговори. Въпреки, че те вече отдавна са дадени в много европейски столици, където да пътуваш с обществения транспорт е удоволствие. Задължително е дясната лента за движение да бъде безусловно запазена за градския транспорт, за да му се осигури "зелена" улица. Удачно е да се въведе препоръчителна норма за ограничаване на движението на личните автомобили в пиковите часове - варианти за това в Европа има много. Крайно време е да започне изграждането на повече кръстовища на две нива, с което ще се постигне бързото и безаварийно преминаване през конфликтни и натоварени улици и булеварди.
Всъщност варианти за облекчаване на натоварения график има безброй. Нужно е само желание и работа в полза на гражданите, не на този или онзи приближен политик или бизнесмен. А такова желание явно липсва във властимащите управленци на София.
 

Честите задръствания изнервят столичани и са предпоставка за инциденти

Информационните табла често създават хаос, вместо очаквания комфорт за пътниците
Снимки Благовеста ЦВЕТКОВА

БСП подкрепи нулевата ставка на ДДС върху хляба

автор:Дума

visibility 1078

/ брой: 83

Фалитите у нас са намалели с 10%

автор:Дума

visibility 1053

/ брой: 83

Окончателно: без повече реклама на хазарт в медиите

автор:Дума

visibility 973

/ брой: 83

Транспортна стачка парализира Гърция

автор:Дума

visibility 1095

/ брой: 83

4 страни от ЕС готови да признаят Палестина

автор:Дума

visibility 1266

/ брой: 83

Хутите атакуваха бойни кораби на САЩ

автор:Дума

visibility 1085

/ брой: 83

Накратко

автор:Дума

visibility 1031

/ брой: 83

Празник на гнева

автор:Александър Симов

visibility 1236

/ брой: 83

Оставаме алтернативата

автор:Дума

visibility 1056

/ брой: 83

Презряният Нерон

visibility 1176

/ брой: 83

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ