Срокът за концесията на летище София отново e удължен
/ брой: 229
Срокът за подаване на оферти на летище София бе за втори път удължен. Новият краен срок е до 29 януари 2019 г. Решението е на министъра на транспорта Росен Желязков, като той се мотивира с огромния интерес към най-голямото гражданско летище у нас.
Решението за удължаване на срока не е самоцелно. Взето е след консултации с експертите от Световната банка. По процедурата има зададени 3000 въпроса, което предполага 3000 отговора. Това е огромна по обем работа. Решихме да не бързаме, защото ако бързаме, упрекът ще бъде - защо бързате, коментира Росен Желязков.
Вторият опит за отдаване на концесия на летище София стартира официално на 5 юли с публикуване на тръжните условия в официалния вестник на ЕС. БСП поиска прекратяване на процедурата с аргумента, че аеропортът е печеливш и е обект на националната сигурност. Изказаха и съмнения, че процедурата е нагласена и бъдещият победител ще е турска компания. Искането им обаче беше отхвърлено от парламента на 18 юли. Прокуратурата също отказа да се занимава със случая. Тръжните условия бяха подготвени с помощта на експерти от Световната банка и Европейската банка за възстановяване и развитие, които значително завишиха изискванията спрямо бъдещите кандидати и увеличиха концесионното плащане спрямо първата прекратена процедура от служебния кабинет на Огнян Герджиков.
Първоначалният срок за подаването на оферти беше до 22 октомври, но след встъпването си в длъжност новият транспортен министър Росен Желязков удължи срока с един месец - до 22 ноември. Това стана в деня, в който британският оператор на летището в Манчестър MAG обяви официално, че ще подаде оферта в партньорство с китайската държавна компания BCEG.
В петък най-големият летищен оператор в света Aena официално заяви интерес към летище София. Aena оперира 46 летища в Испания и участва директно и индиректно в мениджмънта на 16 летища в Европа и САЩ, включително и лондонското летище Luton. По данни на центъра за авиация CAPA Aena е най-големият летищен оператор в света.
Преди това единственият кандидат, който официално потвърди своите намерения да участва в тръжната процедура по отдаване на концесията на летище София, бе британската компания Manchester Airport Group. Според медийни публикации възможни кандидати за софийското летище са германският оператор Fraport, който участва в управлението на летищата във Варна и Бургас, и френският концерн ADP.