19 Май 2024неделя05:43 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Скандално

Според МОН ХIХ в. е "век на национализма"

Православието няма да се учи до VIII клас според проектите за нови учебни програми по история

/ брой: 21

автор:Велиана Христова

visibility 2674

Новите учебни програми за II, VI и VIII клас по история, пуснати в петък от МОН за едномесечно обществено обсъждане, се оказаха не по-малко скандални от тези по литература. Православието като тема изобщо липсва в учебния материал за историята на България в V-ХVII в., който от сегашния VIII клас "слиза" в VI. В сегашната учебна програма има раздел "Православие и католицизъм", в който се обясняват разликите между двете направления на християнството, както и историческото развитие на България като православна държава. В проекта за нова програма за VI клас е записано само "Християнизация на българската държава". Да премахнат православието от училище дори сталинистите и атеистите 45 години не посмяха. В българската Конституция и в момента е записано, че традиционното вероизповедание в България е източно-православното и страната ни и досега се характеризира основно като православна държава.
"Православието го има, то ще "излиза през резултатите", каза вчера като обяснение експертката по история в МОН Радостина Николова. Най-вероятно имаше предвид обясненията в учебния план за това какво трябва да знаят и умеят децата след обучението по история. Във въпросния "резултат" обаче нищо не се споменава за православие, а е записано: "Ученикът описва промените в българското общество в резултат на покръстването". А това само при много фантазия може да се свърже с характеристиките на православието и с отликите му от католицизма. А в темата за културното наследство от тази епоха е останало "дава примери за православна книжнина" - не са го догледали явно, понеже детето преди това  не е учило що е православие. 
Според Николова за православието можело да се говори в темата "Отношенията между църква и държава". Освен това не можело в учебния план да се акцентира на конкретни теми като православието или делото на Кирил и Методий, понеже учениците щели да учат само тях за изпити и оценяване. Което не пречи в учебния план да е пълно с конкретни теми, но други. Вероятно тези, които диктуват на експертите какво е "правилното" обучение, бягат от православието понеже веднага им се мержелее Русия. Друга логика в премахването на основната характеристика на българската държава от училище аз лично не мога да доловя. 
Дори при бегло сравняване на проектите за нови учебни планове по история със сега действащите, се набива в очи голяма разлика във формулирането на темите. Има например доста разлика в "История на българския народ и държава ХVIII-ХХ в." (която сега се учи в VI клас), и "България в контекста на световната история ХVIII-ХХ в." (която ще се учи в VII клас). Тук влизат нашите национални борби и Освобождението от турско робство, както и цялото ни Възраждане. Но всичко това, според експертите, не можело да се учи отделно и обособено, а трябвало да влезе в световния контекст, понеже в изучавания период се вместват и двете световни войни. Обаче по един начин звучи "Балканджи Йово" в контекста на националната история на народа ни, и по друг - в глобалния световен контекст.
Много йезуитски от формулировката на изучаваните теми

е премахнато всъщност патриотичното звучене

Например досега учениците в V клас учат миналото на българите от праисторията до ХVII в. и трябва да могат да оценят "Приноса на св. Кирил и Методий в европейската и световната цивилизация". Което предполага и емоция, и осъзнаване. Сега вече в V клас ще се учат праистория и античност, а Светите братя се вместват в VI клас доста по-индиферентно: "Делото на св. Кирил и Методий". Някои държави имат 200 години история, но си измислят древност, а ние имаме хилядолетно минало, чиято стойност се мъчим да притъпим! 
Друг пример. В V клас в момента се изучава тема "Българските земи - огнища на древни цивилизации (траки, Елада, Рим, Византия)". В бъдеще от това древно огнище - основно достойнство на историческото ни развитие през 70 века и 7 цивилизации, остава единствено темата "Древна Тракия. Одрисите". Така че проблемът е не в разместването на исторически периоди нагоре-надолу - проблемът е в това как се поднасят тези периоди. Иначе историческата хронология по класове може да се приеме  - в пети клас ще се учат праистория и античност, в шести Средновековна Европа ХV в., в седми - България в контекста на световната история ХVIII-ХХI в. (в този клас се учат и останките от български автор в предмета литература) и в осми - Световна история ХVI-ХIХ в.
И други въпроси пораждат проектите за нови учебни програми. Примерно, в тях ХIХ в. е наречен "векът на национализма". Не да речем на националните държави, а именно на "национализма" - това понятие с твърде негативна обществена окраска. Какво точно от борбите ни за Освобождение и от Възраждането ще се учи в VII клас не е известно, тъй като нова програма за този клас още не е огласена. Но в VIII клас при понятието "национализъм" на ХIХ в. ни в клин, ни в ръкав се мъдри изискване ученикът да "открива синхронност между идеите на Васил Левски за освобождение и бъдещо устройство на България и европейския национализъм". Извинете, май

и Левски изкарват националист

с тези нелепи понятия!
Историята за VIII клас според новата програма е с малко повече часове от досегашната, тъй като според новия училищен закон на ГЕРБ, задължителен предмет история в ХI и ХII клас няма да има, а цялото гимназиално задължително съдържание се натъпква в първия гимназиален етап VIII-Х клас. При това, до 60% от учебното време е определено за преподаване на нови уроци, до 22% за упражнения, до 12% за преговор и до 6% за оценяване. Което пак е малко по-добре от литературата, при която 60% от времето е за упражнения и едва 40% за преподаване на нови теми и произведения.
Според Радостина Николова учебната програма е само нормативен документ, а конкретното съдържание на темите и определенията ще ги даде историческата наука - т.е. авторите на учебници. При пределно широкото формулиране на темите в програмата обаче излиза, че по "Българите в османската империя" или "Векът на национализма" един автор ще напише, че е имало турско робство, друг - турско присъствие. Но ние наистина сме живели заедно, възкликна Радостина Николова. Разбира се, само че според един автор, докато сме живели заедно, османците са клали Батак и са откарвали българските момчета за еничари, а според друг - сме си съжителствали мирно и едва ли не идилично. Особено важи това за ХХ в., когато при допуснатите безброй учебници по закон едни автори и учители ще лепят клейма за "мръсния комунизъм", а други ще говорят за строителството на три Българии, за безплатните здравеопазване и образование, за почивните смени по 18 дни на море за всички. Учебните програми на МОН

всъщност не казват какво и как ще се учи в училище

МОН си вкара автогол, като пусна проекти за учебни планове на парче, досега - за I, V, II, VI и VIII клас. Когато през 2001 г., през 2006-а и дори през 2013-а, се правеха нови учебни програми, те бяха огласявани в пакет. Сега експертите се оправдават, че според новия закон тази есен влизат в сила програмите за I и V клас, от идната - за II, VI и VIII клас. Това е едно от безобразията в закона, но нима то пречеше МОН да огласи целия пакет програми от т до ХII клас, та учители, родители, обществото да се ориентират какво ще става с училището?
Впрочем, местейки учебно съдържание из годините, в МОН явно не са забелязали, че сегашните деца в VI клас, които учат българска история през ХVIII-ХIХ в., догодина ще учат древна история и Рим - все по сегашните учебни програми, но след това влизат в VIII клас и там вече по новата програма учат пак за Ренесанса, Просвещението и ХIХ век. От материала на тези сегашни шестокласници просто изчезват цялото Средновековие, покръстването ни, Златният век, Второто българско царство. Според сегашната програма това е сложено в VIII клас. Така е по всички предмети. Кой ще е отговорен за удара по цял випуск деца? Аз бях против в закона да се разреши на всички родители, ако искат, да си обучават децата вкъщи и да не ги пускат на училище. При това, което се случва обаче, май е по-добре да си държите учениците вкъщи. Поне ще може да ги образовате!

"Булгаргаз" съди "Газпром" за 400 млн. евро

автор:Дума

visibility 1133

/ брой: 91

КЕВР: Евтиното парно ще доведе до по-скъп ток

автор:Дума

visibility 1079

/ брой: 91

Изпитът за ловци поскъпва

автор:Дума

visibility 1108

/ брой: 91

Състоянието на Фицо остава "много тежко"

автор:Дума

visibility 1215

/ брой: 91

Нидерландия ще има дясно правителство

автор:Дума

visibility 1134

/ брой: 91

Скъсаха Преспанския договор в Атина

автор:Дума

visibility 1249

/ брой: 91

Извънредно положение в Нова Каледония

автор:Дума

visibility 1082

/ брой: 91

5 куршума

автор:Таня Глухчева

visibility 1299

/ брой: 91

Стъкмистика

автор:Мая Йовановска

visibility 1243

/ брой: 91

За достойна България в мирна Европа!

автор:Дума

visibility 1187

/ брой: 91

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ