Спестено на червено
/ брой: 87
Премиерът изпратил министър Росен Плевнелиев да уговори с Европейската комисия включването на магистрала "Хемус" в новата Трансевропейска пътна мрежа, а той успял да получи одобрението на експертите и за четири скоростни пътя (стр. 7). Тепърва предстои проектиране на новите пътни участъци обаче, подготовка на апликационни форми, експертизи, заключения, одобрение за финансиране, че и разплащане - усилна работа с неизвестен край. А и ЕК ще трябва до края на юни да оповести окончателното си политическо решение - одобрява ли разширената Трансевропейска пътна мрежа.
Многото "ако" не попречиха на Плевнелиев гръмко да съобщи как правителството ще спести на българските данъкоплатци 2 млрд. евро. Строителният министър дори обясни и как са направени "изчисленията". По бюджет строителството на магистрала "Хемус" и на четирите скоростни пътни участъка стрували 2,5 млрд. евро, за които трябвало да се бръкне в хазната. Сиреч в общия джоб. С техническата договорка с ЕК обаче тези проекти получили европейската си перспектива и 80 на сто от парите за тях биха могли да дойдат по линия на бъдещите европейски фондове за България. От нас останалите 20% - съфинансиране.
Дотук добре. Но това "биха могли" и "бъдещи еврофондове за България" ни прави скептични. Не че не вярваме на Росен Плевнелиев и на искреното му намерение това да се случи. Ама като си знаем управленския, административен, че и все повече напоследък професионален, капацитет, съветваме данъкопратците да не избързват с хвърлянето на капи в простора. Защото "спестеното" зесега е на червено. Както онези пари, които все чакахме по първо направление във времето на зрелия социализъм, а в балансовите отчети, вместо да се изпишат числата с минус, се записваха с червен молив. И имахме да взимаме... Някога.
Около 11% от парите по европейските програми вече са усвоени по различни проекти, заяви наскоро ресорният министър на европарите Томислав Дончев. Колко са договорените - не стана ясно, разплатените обаче били в пъти повече спрямо предишни периоди. Ами щом от отпуснати средства взимаме едва 11 на сто, ще успеем ли да реализираме 4/5 от едни евентуални еврофондове за България? Дончев сподели и надеждата си до 2015 г. да усвоим 98 на сто с уговорката, че всеки българин трябва да усети ефекта от тези пари. Сигурно затова Плевнелиев започна с предполагаемия ефект?
Нямаше да напишем тези редове, ако няколко пъти обичайните делови вести не бяха определяни вчера като радостни новини. И ако масовите, най-четени, слушани и гледани медии не обявиха незабавно "спестените" 2 млрд. евро като свършен факт. Защото с така поднесени новини (а Плевнелиев все пак сам обясни, че парите за пътищата "биха могли да дойдат по линия на бъдещите европейски фондове за България") ние сме пак като онези риболовци, които първо стъкват огъня, слагат тигана, драсват клечката и едва тогава мятат въдицата.