София дава без търг 700 000 лева на фирма за е-прием в 1 клас
Частната компания ще трябва да надгради информационната система за класиране в детските градини без обществена поръчка заради авторско право
/ брой: 223
Малко над 700 000 лева ще даде Столичната община, за да може първокласниците да се класират електронно в единна информационна система. Тя се очаква от години с обещанието на кметството, че така ще има по-справедлив прием и повече прозрачност. Доскоро всяко училище измисляше свои правила за прием, а след това се въведоха единни критерии. Общо класиране обаче няма и родителите трябва да обикалят всички желани училища, а децата им се оказват приети в няколко от тях или в нито едно. Бе обещано централизираната система за класиране да тръгне още следващата учебна година. За изграждането й обаче няма да се обявява обществена поръчка. Вместо това общината задейства процедура по договаряне без предварително обявление, което означава, че поръчката ще бъде изпълнена от точно определена фирма - "Сирма груп". Преди 12 години тя изгради информационната система за прием в детските градини. Новата й задача е да я надгради с модул за кандидатстване в първи клас. Общината мотивира прякото възлагане с авторското право на фирмата, която е разработила първоначалния проект. През годините общината е сключвала и възлагала и други поръчки на фирмата - за нови модули, надстройки, разработка на нови документации.
Първоначалният сайт за кандидатстване в забавачките струваше на общината 35 000 лева. След това фирмата получи 380 000 лева за разработката и внедряването на различни модули и управление на системата, както и за обслужването на общинската администрация и родителите. Системата тръгна в началото на 2008 г. с пълен провал заради срив на системата, а впоследствие излязоха наяве скандални и неизвестни досега бройки на неприети в забавачки деца. Тогава от общината бе изхвърлен шефът на отдел "Образование" Камен Йорданов, а тогавашният зам.-кмет Йорданка Фандъкова запази поста си, въпреки че подаде оставка.
В края на 2009 г. същата компания спечели поръчка на общината за поддържане на информационната система на стойност 132 хил. лв. за 12 месеца. Една година по-късно бе пусната нова обществена поръчка за смяна на софтуера за 330 000 лева.