Сметната палата ще нищи и билбордовете от лятото
Коректни и навременни данни ще направят кампанията прозрачна, смята проф. Димитров
/ брой: 216
Шефът на Сметната палата бе категоричен, че всички разходи, правени във връзка с изборите, включително и онези преди официалната кампания - като билбордове по магистралите, ще бъдат проверявани. За коректно и навременно подаване на данни от участниците в изборния процес, за да е прозрачна кампанията, призова председателят на Сметната палата проф. Валери Димитров.
Месец преди ЦИК Сметната палата ще има данни за всички изборни субекти, независимо къде и как участват, увери той. Не стана ясно обаче дали "субектите навременно" ще подават необходимите данни, или ще се възползват от възможността да го направят до 24 часа след балотажа. В указанията до участниците във вота одиторите препоръчват да се предоставят данните на три пъти - в началото, в средата и в края на кампанията, за да се гарантира прозрачността. Пред СП обаче трябва да се декларират и даренията, които са направени преди официалната предизборна кампания.
Единен публичен регистър на партиите, коалициите и инициативните комитети, които участват в изборите, обобщен в "симпатичната" абревиатура ЕРИК, подготви Сметната палата в изпълнение на Изборния кодекс. Регистърът ще бъде достъпен в интернет на 26 септември, обеща проф. Димитров.
ЕРИК ще се попълва в хода на кампанията с данните, изисквани от ИК. "За първи път още преди изборите всички граждани, в т.ч. журналистите, ще имат информация какви финансови средства получават участниците," посочи Димитров с уверението, че по този начин ще бъде осигурена "определена прозрачност на финансирането". Свободният достъп до ЕРИК ще осигурява специален банер на сайта на Сметната палата.
В ЕРИК ще се вписват имената на политическите партии, коалициите и инициативните комитети, регистрирани за участие в съответния вид избори, имената на дарителите и вида, целта, размера или стойността на направените от тях дарения, както и декларациите за произход на средствата, ако общият им размер надхвърли 1000 лв.
Ще се публикуват и имена на физически лица, предоставили безвъзмездно вещи и услуги за предизборната кампания, срока за ползване и декларации за собственост за вещите. Декларации за произход на средствата ще попълват и кандидатите и членовете на съответната партия, коалиция или инициативен комитет, ако те надвишат 1000 лв. Социологическите, рекламните и ПР агенции, с които работят участниците в изборите, също ще се вписват в регистъра. Информацията за дарителите досега се получаваше постфактум, при представянето на годишните отчети на партиите и тя не е била детайлизирана специално за изборите, както ще стане сега, изтъкна професорът.
ЕРИК е изработен от "Информационно обслужване" АД, което ще се грижи и за поддържането му в актуално състояние по време на кампанията, посочи Димитров. Общата стойност на софтуерния продукт е 228 000 лв., като 150 000 от тях са отпуснати целево от МФ, а другите са от собствени средства на Сметната палата.