07 Март 2021неделя14:03 ч.

Здравко Петров:

Скандалите в Сан Ремо се правят умишлено

Речта на Адриано Челентано разбуни духовете и нажежи страстите, но би рекордите по гледаемост на фестивала, смята известният радиоводещ и преподавател

/ брой: 50

автор:Альона Нейкова

visibility 1312

ЗДРАВКО ПЕТРОВ е български музикант, автор и радиоводещ на популярните предавания "Звезден прах", "Български музиканти", "7 в 11" по програма "Христо Ботев" на БНР, където работи като музикален редактор. Завършва музикално училище в Плевен и Академията за музикално и танцово изкуство в Пловдив. В продължение на години подробно изследва историята на българската и италианската забавна музика, публикува множество статии и анализи, участва в радио- и телевизионни предавания, в които представя творчеството на почти всички певци и композитори от българската естрада. Пише подробна история на родната забавна музика и на фестивала "Златният Орфей", в чието жури е през 1999 г. Журира и в надпреварата за българската песен на "Евровизия 2011", и в конкурса "София пее". Преподава история на поп музиката в НМА "Панчо Владигеров" от 2008 г. Избран е от Българската академия на науките и изкуствата БАНИ за член-наблюдател през 2011 г. Специален пратеник на БНР за отразяване на фестивала в Сан Ремо през 2008, 2009, 2010, 2011 и 2012 г.


"Студентите в НМА не слушат чалга"

"Музикалните събития са знак за ангажираността на държавата с културата"


- Господин Петров, за пети пореден път бяхте специален пратеник на БНР в Сан Ремо. С какво ви впечатли фестивалът на италианската музика тази година?
- С перфектната организация, с високото ниво на изпълнителите, с голямото международно присъствие, за разлика от миналите издания на фестивала. От няколко години наблюдавам тенденцията да присъстват в Сан Ремо големи звезди от световна величина с една-единствена цел: да се популяризира италианската музика извън пределите на Ботуша.
- Отрази ли се световната икономическа криза на провеждането на фестивала?
- Мисля, че "Сан Ремо" може би е един от малкото фестивали, на които кризата като че ли не даде отражение, или поне не и видимо. Провеждането на музикалния форум струва на Италия над 20 млн. евро. Но все пак това е фестивал с традиции - за 62-ри път се провежда тази година. А зад организацията му стои италианското правителство, както и данъкоплатците на страната. Факт е, че жителите на Ботуша обичат и тачат фестивала в Сан Ремо.
- Тази година той е започнал със скандал заради Адриано Челентано, който е поискал доста висок хонорар за участието си на фестивала. Как ще коментирате този факт?
- В повечето случаи скандалите в Сан Ремо се правят умишлено, включително може би и този, поради факта, че тази година фестивалът е с рекордна гледаемост. Точно когато на сцената се появи Челентано - в първата и последната вечер, над 16 млн. италианци са наблюдавали Сан Ремо. А и в речта си популярният певец каза много истини - че Италия е в икономическа криза, както повечето страни по света, че парите не се дават по предназначение, че съществуват доста проблеми с емигрантството, престъпността, здравеопазването и други неуредици, които и ние имаме, но може би са от по-различно естество. Челентано намеси и католическата църква и каза, че в определени моменти тя е лицемерна. И това наистина разбуни духовете и нажежи страстите. Самият Челентано от дълги години живее в Лугано, Швейцария, голяма звезда е не само в Италия, но и в целия свят. И може да си позволи подобни изказвания. Но пък направи страхотно шоу в Сан Ремо.
- Поисканата от Челентано сума за участие на фестивала от 700 хил. евро в крайна сметка бе дарена за благотворителност. И това ли е пиар акция или звездата го направи под натиска на медиите и общественото мнение?
- Именно заради тези пари Челентано бе толкова атакуван от пресата и в крайна сметка бе принуден да обяви, че няма да вземе сумата за себе си. Като че ли нямаше друг избор в стремежа да запази доброто си име.
- На форума на италианската музика бе почетена и паметта на Уитни Хюстън. Тя също е пяла на Сан Ремо, което може би не е много известно за широката публика...
- Това се случи две години след официалния дебют на Уитни Хюстън - през 1987 г. Прецедент е в историята на "Сан Ремо" чужд изпълнител да изпее два пъти една и съща песен - "Всички заедно", отговаряйки на бурните аплодисменти на публиката.
- Оправда ли и тази година "Сан Ремо" общоприетото схващане, че е "фестивал на изненадите"?
- Като че ли този път всички изпълнители получиха наградите си съвсем реално и очаквано.
- Алесандро Казило - победителят в категорията за млад изпълнител тази година на "Сан Ремо", е едва 15-годишен. И според регламента няма да може да представя Италия на "Евровизия 2012". Кой ще го замести?
- Наистина, Алесандро, въпреки че е взел първа награда и за него са гласували 100 млн. потребители в интернет, няма да пее на конкурса в Баку, тъй като не е навършил 16 години. Вместо Казило на "Евровизия" ще отиде Нина Зили, която се класира на пето място в Сан Ремо. Такова е решението на специализираното жури на италианския фестивал.
- Колко журналисти тази година са отразявали фестивала?
- Над 300 журналисти от най-различни италиански, европейски и световни медии бяха разположени в две огромни зали. Искам да отбележа, че организацията бе перфектна.
- Миналата година Италия, след дълго прекъсване, е изпратила свой участник на "Евровизия" и песента е класирана втора. На какво се дължи това - поредното доказателство за качеството и нивото на италианската музика или вотът все пак е геополитически?
- Много силното присъствие на Рафаел Джулаци - и сценично, и музикантско, му осигури второто място на "Евровизия". Италианският изпълнител бе изненадата на "Сан Ремо" миналата година, тъй като едновременно е и пианист, и певец, и композитор. И Европа също оцени по достойнство качествата на 30-годишния Рафаел, вотът за него изобщо не бе геополитически, а мисля, че талантът излезе на преден план.
- Защо в България не се провеждат такива фестивали като в Сан Ремо? Мислите ли, че традицията на "Златният Орфей" например може и трябва да се възроди?
- Мисля, че проблемът е по-скоро икономически, защото фестивал от подобно естество наистина се прави с много пари. А и зад такива музикални събития се вижда ангажираността на държавата с културата на страната. Провеждането на "Златният Орфей", създаден през 1965 г. по модела именно на "Сан Ремо", трябва да бъде държавна политика. Но мисля, че и нивото на българската музика не е толкова високо, както преди. Фестивалът в Сан Ремо непрекъснато се развива. За 62-годишната му история никой не може да каже, че тъпче на едно място или е в сериозна криза, че е пред закриване или разпадане. Напротив. "Сан Ремо" не е това, което е бил през 1951 г., когато е започнал фестивалът. Всичко се променя. Популярната музика, особено в Италия, е много динамична. И непрекъснато се търси съвременен начин на представяне на песните, на модерното им звучене, на визията... А в България никой като че ли не дава пари за тези неща. Възникнаха, разбира се, нови музикални формати като "Мюзик айдъл", "X Factor", "Гласът на България" и т.н. Но те не са това, което може да предложи на изпълнителя един фестивал от ранга на "Сан Ремо".
- Вие сте преподавател по история на поп музиката в НМА "Панчо Владигеров". Интересен ли е този предмет за студентите?
- Много. Може би защото в лекциите си представям популярната музика във всичките й аспекти - не само англоезичната и американската. Засягам българската, италианската, френската, както и музиката на бившите социалистически страни.
- Каква музика вълнува днес младите? Съвременното поколение често бива обвинявано в чалгализиране...
- Не мисля, че подобни твърдения отговарят на истината. Поне не засягат студентите в НМА - не ми е известно те да слушат чалга. Имат по-скоро склонност към най-новите тенденции, харесват изпълнители като Риана и Адел, предпочитат арендби стилове. Но ми се струва, че трябва да обръщат повече внимание на националното звучене и да се стремят да правят българска музика, да търсят собствен облик, да не се стремят да подражават на който и да било или да копират някакви образци от миналото, а да намерят нещо, което да ги отличава от всички останали.
- В сряда вечер е финалът на "БГ Евровизия" и най-голямата борба като че ли се очертава между две певици - Десислава и Софи Маринова, станали известни с изпълнения на попфолк парчета. Това ли е според вас лицето на България, което трябва да бъде показано в Баку през май?
- Не би трябвало. Но не мога да си изкривя душата и да кажа, че и Десислава, и Софи не се справят добре. Представят се наистина много хубаво, но не са избрали най-подходящите песни за "Евровизия", които да покажат България в най-добрата светлина. Трябваше да се потърси нещо, което направиха Елица и Стунджи - нещо оригинално, различно, с което да грабнат европейската публика.

Защо сме най-бедни в Европа

visibility 1565

/ брой: 44

Датата

автор:Дума

visibility 404

/ брой: 44

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ