Компанията-изпълнител:
Системата за е-винетките е под контрола на АПИ от 14 декември
Още на 14 декември австрийската компания "Капш", която изгражда и доставя системата за електронни винетки, е подписала приемно-предавателен протокол с АПИ. По този начин всички компоненти на системата - терминалите за самообслужване, центърът за данни, онлайн магазина, автомобилите за контрол, правоприлагането и другите системни компоненти са изцяло под контрола на АПИ. Преди това системата е преминала всички нужни тестове и одобрения. От "Капш" са категорични, че са предали напълно работеща система, но отговорността за въвеждането й в експлоатация е изцяло на Агенция "Пътна инфраструктура".
От комапията изпратиха официална позиция до медиите, в която приветстват плановете на българските власти за проверка на сроковете и резултатите във връзка с въвеждането на елекронните винетки.
След предаването, съгласно договора, ежедневното функциониране и опериране на системата, както и процесите по правоприлагане са отговорност на АПИ, заявяват още от "Капш", като посочват, че те отговарят за гаранционното обслужване на компонентите на системата.
От австрийската компания посочват още, че въпреки че не е част от договорното споразумение, предоставят обширни и непрекъснати съвети при поискване от властите и без допълнително заплащане.
Компанията подчертава също, че конвертирането на хартиените стикери не е предмет на договора, както и плащанията в брой не са част от изградената система. "Капш" достави, оборудва и подготви за инсталиране поискания брой терминали за самообслужване. След инструкции от Възложителя екипите на "Капш" доставят и инсталират терминалите, където АПИ потвърждава, че предварително одобрените локации отговарят на техническите изисквания за инсталации, добавят от компанията. В изявлението се казва още, че онлайн магазинът за е-винетки е одобрен и тестван от Световната банка, но сайтът, през който трябва да се случва това също е под контрола на служителите на АПИ.
Австрийската компания уверява, че е изпълнила всички ангажименти към българските власти по отношение на сключения договор.
Защо обаче системата все още не работи нормално и защо машините за самообслужване все още не са доставени навсякъде от "Капш" не могат да кажат, защото това е в правомощията на АПИ.
От "Капш" заявяват още, че България е шестата европейска държава, в която им е възложена отговорността за изграждане на национална система за таксуване на пътната инфраструктура.
Другите са Австрия, Швейцария, Полша, Чехия и Беларус. Наскоро компанията е сключила договор за събиране на тол таксата за пътническите превозни средства в Германия.
На "Капш" бе възложен договор за изграждане на българската тол система за камиони над 3.5 тона и системата за електронни винетки за леки автомобили след обществена поръчка, която компанията е спечелила в конкурсно начало.
На 14 декември АПИ и "Капш" подписват приемо-предавателен протокол за предаване на системата за електронна винетка и прилежащите й активи. След подписването на протокола терминалите за самообслужване, центърът за данни, онлайн магазина, автомобилите за контрол, правоприлагането и другите системни компоненти са изцяло под контрола на АПИ.
След предаването, съгласно договорът ежедневното функциониране и опериране на системата, както и процесите по правоприлагане са отговорност на АПИ. "Капш" отговаря за гаранционното обслужване на компонентите на системата.
Системата за електронни винетки трябваше да влезе в сила от 1 януари, но още в първия работен ден от новата година стотици шофьори се оплакаха от грешки в онлайн обслужването и от липса на апарати за самообслужване. Неуспешния старт на електронните винетки продължи и през следващите дни - липсата на терминали на граничните пунктове, неработещи устройства за закупуване на винетки, неясно функционираща система за конвертиране на хартиени в електронни стикери, липсата на винетки по бензиностанциите.
Заради хаоса с винетките оставки подадоха трима служители от АПИ, включително и директорът на тол управлението Антон Антонов. Днес по искане на премиера Бойко Борисов оставка подаде и шефът на АПИ Светослав Глосов.