Синдикати и правителство не се разбраха за железниците
Аз спирам заема на Световната банка за БДЖ, заяви Симеон Дянков
/ брой: 225
След два часа разговори при премиера синдикалистите и финансовият министър не приближиха позициите си и въпросът за стачката на БДЖ остана нерешен.
"На същото разстояние сме, на което бяхме вчера", каза на излизане от МС шефът на КНСБ Пламен Димитров. Той е категоричен, че ключът към решението е в колективния трудов договор. "Без колективен трудов договор няма да се съгласим на драстични мерки в компанията", заяви синдикалистът. Димитров каза, че синдикатите са изложили пред премиера притесненията си, и добави, че според КНСБ има нужда от преглед на изпълнението на меморандума за развитие на жп транспорт, който беше подписан при предишното стачно напрежение през март.
Разговорите при премиера ще продължат в петък.
Според лидера на "Подкрепа" Константин Тренчев премиерът е попитал къде са онези 1200 вагона, които са нарязани на скрап, намерени ли са, кой ги е нарязал или продал. "Текат следствия за купените вагони, които били за скрап, а после продадени скъпо и прескъпо на БДЖ", добави Тренчев.
Министърът на транспорта Ивайло Московски, който също присъства на срещата, съобщи, че трябва да бъде актуализиран планът, който има железницата, и да бъдат предложени промени. "За тези 3-4 дни съвместно със синдикатите ще набележим промени", изрази надежда Московски.
Финансовият министър Симеон Дянков каза, че е изложил мотивите, по които финансовото министерство е забавило подписването на заема от Световната банка за БДЖ. "Заемът е готов. Световната банка е възторжена да се подпише заемът. Спира го Министерство на финансите. Аз го спирам", заяви Дянков и поясни, че причината са натрупаните задължения на БДЖ.
Към момента БДЖ има около 800 милиона лева дълг, който не се обслужва, изтъкна Дянков и уточни, че само малка част от него, която е държавно гарантирана, се обслужва от финансовото министерство по предишния заем на Световната банка.
Заемът ще се подпише, но когато видим, че има достатъчно приходи в БДЖ, че да могат да покриват поне лихвите по заемите, категоричен бе Дянков.
Като възможности за повишаване на приходите на БДЖ финансовият министър посочи товарните превози и скрапа. Само за тази година БДЖ са набелязали 30 млн. лева приходи от скрап и голяма част вече са влезли, затова приходите тази година са по-големи от миналата, посочи Дянков и добави, че това само намалява загубите.
Той каза още, че държавната субсидия в сегашния бюджет за БДЖ възлиза на 222 млн. лева и че не само в България, а и във всички страни пътническите превози се дотират.
Темата за съкращенията не е обсъждана на днешната среща, каза още Дянков.