14 Юни 2021понеделник12:04 ч.

Снимки МИХАЕЛА КАТЕРИНСКА

На фокус

Ще оцелее ли столичният градски транспорт?

Автобуси, тролеи и метро трупат милиони дългове заради КОВИД-кризата

/ брой: 79

автор:Деси Велева

visibility 340

Ще оцелее ли градският транспорт на София в следващите месеци? Пред фалит ли е или само във временна криза? Въпросите са закономерен резултат от множеството доклади, които приеха столичните общински съветници през последните дни. До този момент актуалното финансово състояние на транспорта бе загадка, но предложенията на управляващите за търсене на заеми категорично разкриха истинската картина. 

КОВИД-кризата дърпа обществения градски транспорт към бездната през последните месеци, а очевидно и следващите месеци не будят надежди за стабилизиране. Столичната община регистрира 50 на сто отлив на пътници, което доведе до драстичен спад на приходите от билети и карти. Това допринесе за недофинансирането на сектора, който и без това едва се крепи, трудно пази равновесие и в спокойни времена. 

А как се справят управляващите с тежката ситуация? Въздишат, оплакват тегобите, гласуват заем след заем и просят помощ от държавата. Първият кредит бе взет още през юли миналата година за Центъра за градска мобилност от Българската банка за развитие, за да може общинското дружество да се разплати с транспортните оператори. Сумата бе 15 милиона лева. Сега се оказва, че ЦГМ не може да обслужи този дълг след 9-месечния гратисен период, защото отново е във финансова дупка. Следващият опит за търсене на помощ бе в края на миналата година от коалиционния партньор на ГЕРБ в СОС - "Патриоти за София", който подложи ръка пред Бойко Борисов с молба да спаси транспорта на града. Положителен отговор обаче не дойде. Оттогава единствената конкретна стъпка на общината, насочена в помощ на транспорта, бе връщането на глобите за пътниците в началото на годината. 

След неколкомесечно мълчание очаквахме поне властта добре да е премислила и измислила някакъв по-изкусен начин за справяне с проблема. Това обаче не се случи. Просто дойде време за нови заеми. Сега Столичната община ще намери незнайно откъде пари, за да ги даде на дружествата си като заем. В първия случай това ще стане с директно финансиране на "Столичен автотранспорт", който обслужва рейсовете и има просрочени задължения от 7,8 милиона лева. Близо половината от сумата се дължи за доставки на дизелово гориво. Дружеството се бави над два месеца с плащането, а се трупат и лихви. Има и риск доставчикът да наложи обезпечителни мерки и да предяви искове за събиране на вземането по съдебен ред. Другата опасност е да спре доставките, а с това да спре и автобусният транспорт. Общинската фирма е просрочила задължения и за гуми, филтри, резервни части. По три договора за лизинг за 1,5 милиона лева също има закъснения на вноските. Ситуацията се утежнява още от дълговете към "Топлофикация", която също е общинска фирма. На нея не са изплатени близо 400 000 лева до края на февруари. Столичната община е готова да даде заем от 5,4 милиона лева на "Столичен автотранспорт", без обаче да е ясно как ще се покрият всички просрочки и какво ще стане с останалите 2,4 милиона лева. 

Не по-различна е ситуацията в електротранспорта и метрото. Просрочените задължения на дружеството, опериращо с тролеи и трамваи, са още по-големи - 8,7 милиона лева. Явно тези два вида транспортни средства са най-разнебитени, тъй като до 9 април са натрупани 2,2 милиона лева задължения само за резервните им части. Следват просрочените дългове за материали, охрана на депата, за ток и пак за "Топлофикация". 

"Метрополитен" е натрупал 10 милиона лева задължения. От тях над 2 милиона лева са за охрана, осигурена от СДВР. По време на дебатите в общинските комисии дори се чу предложение да се иска опростяване на дълга от страна на МВР. Кой ли тогава ще го поеме? Метрото също дължи пари за ток, както и по два договора за доставка на резервни части. Заемите, които Столичната община се кани да им предостави чрез бюджета, са за 4,8 милиона лева. Те ще получат парите чрез Центъра за градска мобилност заради стари техни споразумения за обезценяване на вземания. И тези суми обаче няма да покрият напълно просрочените задължения. 

На фона на сложната ситуация, финансовите дупки и продължаващото затъване в плаващи пясъци, управляващите забавиха с два месеца приемането на икономическата рамка на транспорта. Именно тя указва колко километра трябва да изминат автобусите, електротранспортът и метрото за предстоящата година и колко пари ще получат за работата си. Едва преди дни финансовият документ бе представен на общинските съветници и на обществеността, като заради кризисната обстановка плановете за разплащанията са направени не за цялата година, а само до септември. Управляващите и този път не са се потрудили, тъй като прогнозираният километраж и плащанията по него са абсолютно същите като миналогодишните. В сумата, която ще се предостави чрез ЦГМ на транспортните оператори, не са отразени повишенията на заплатите на персонала с 10 на сто. Не е предвиден и ръстът с 15% на възнагражденията на охраната, осигурявана за метрото от МВР. Така остава неясно откъде ще се вземат пари за увеличените заплати в сектора. Песимистичните прогнози са, че на "Метрополитен" няма да му стигнат 26 милиона лева за годината, на "Столичен електротранспорт" - 4 милиона лева, а на "Столичен автотранспорт" - 5 милиона лева. Така транспортът ще се окаже с нова дупка от 35 милиона лева за разходи, които новата икономическа рамка не покрива. Отделно общината ще продължи да плаща около 15 милиона лева на двата частни оператора на няколко линии на градския транспорт - "МТК гроуп" и "Еридантранс". 

Изправени пред финансов крах, общинските съветници от управляващата коалиция и шефовете на транспортните дружества показват незавидни неуверени позиции и странни реакции. Охкания и въздишки предшестват и последват всеки техен опит да опишат и анализират ситуацията. И пресният шеф на ЦГМ Димитър Дилчев, и дългогодишните управители на електро- и автотранспорта Евгени Ганчев и Слав Монов признаха открито за трудната ситуация в дружествата и дадоха заявка, че разчитат на крехката надежда да продават повече билети оттук нататък. Как обаче ще правят повече разходи от миналогодишните, а в същото време ще трябва да ги покриват със същите по размер средства от бюджета, не е ясно. Сигурно е само, че за да се прикрият дупките, които така или иначе няма как да бъдат запълнени изцяло, ще трябва да се вземат пари от други пера. А, както често става, в такива случаи се посяга първо към инвестициите и капиталовата програма. 

Факт е, че транспортът е не само във финансов, но и в управленски вакуум. Властта в момента е на изчакване. От ГЕРБ дори не се опитват да подготвят адекватна, нова политика за приходите. Управляващите напълно са забравили да управляват, да вземат нови решения, да мислят за различни подходи. Действат на принципа "копи" и "пейст", пък да видим какво ще стане. А транспортът върви към фалит...

"Метастазите" на Пеевски и Горанов пречат на министъра за ББР

автор:Дума

visibility 359

/ брой: 111

Предлагат шофьорските курсове да се увеличат с 10 часа

автор:Дума

visibility 201

/ брой: 111

Газът поскъпва с 3,5% през юли

автор:Дума

visibility 229

/ брой: 111

60% от малките фирми ще плащат по-скъп ток

автор:Дума

visibility 215

/ брой: 111

Англия отлага отпадането на ковид мерките

автор:Дума

visibility 122

Израел има нов премиер

автор:Дума

visibility 291

Г-7 дава 40 трилиона долара на развиващия се свят

автор:Дума

visibility 286

/ брой: 111

Путин иска пряк диалог със САЩ

автор:Дума

visibility 334

/ брой: 111

"А" добре! Чакаме "Б"

автор:Велиана Христова

visibility 340

/ брой: 111

Пак смешен плач

автор:Евгени Гаврилов

visibility 392

/ брой: 111

Срок на годност

автор:Ева Костова

visibility 308

/ брой: 111

"БСП за България" е за социална защита на хората

автор:Дума

visibility 214

/ брой: 111

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ