Шивачки чакат заплати от 2016 и 2017 година
Фирмата е обявена в несъстоятелност преди месец
/ брой: 4
Неуредици между институции забавят изплащането на дължимите заплати на около 150 шивачки от Дупница. Те са работили в италианска фирма за обувки, която е обявена в несъстоятелност. Жените все още очакват да получат възнагражденията си за 2016 и 2017 г. С решение на Софийския градски съд от 7 декември 2018 г. дружеството е обявено в несъстоятелност по искане на Главната инспекция по труда. Шивачките вече подали заявление да получат заплатите си от Фонда за гарантирани вземания на работниците и служителите. Някои имат да вземат по три заплати за минал период плюс обезщетения при съкращения, болнични, отпуски.
Проблемът е, че няма определен синдик на фирмата, който да подготви документацията с конкретните суми за получаване, коментират експерти, съобщи БНР и поясни, че ще трябва решение на централното ръководство на НОИ. Ведомостите са в София, защото съдебното дело е в столичен съд. Просто институциите си прехвърлят топката една на друга и не искат да свършат работа, оплакват се работниците.
Проучване на ДУМА показа, че фирмата е "А.М. Шуус" ЕООД с италиански собственик, регистрирана в София, и се занимава с производство на обувки от кожа със средно и високо качество. Още през лятото на 2015 г. работници от "А.М. Шуус" ЕООД в Дупница излязоха на предупредителен протест заради забавени заплати, отменени летни отпуски и лоши условия на труд. Тогава във фирмата работеха около 530 души. През януари и февруари 2018 г. шивачките от Дупница проведоха поредица от протести, получиха подкрепата на синдикатите и на омбудсмана Мая Манолова. В началото на април миналата година ГИТ започна процедура за обявяване в несъстоятелност на италианската фирма, която тогава дължеше около 97 хил. лв. на близо 150 шивачки от Дупница.
От началото на април до края на 2018 г. ГИТ инициира от името на работници и служители откриването на 44 производства за обявяване в несъстоятелност на работодатели, които дължат възнаграждения, съобщиха за ДУМА от изпълнителната агенция.