Сергей Станишев е най-споменаваният евродепутат
Българските граждани са сред най-информираните в ЕС, но показват по-слаба активност на евровота, сочи доклад на Фондация "Медийна демокрация"
/ брой: 298
Най-често споменаваният роден депутат в българските медии е Сергей Станишев. Председателят на ПЕС е попаднал в 1374 информационни единици, сочи мониторинг на фондация "Медийна демокрация", който беше представен в Информационното бюро на ЕП в София вчера. Николай Бареков е споменаван два пъти по-малко и присъства в 707 материала. До ноември в качеството си на евродепутат Томислав Дончев е споменат 481 пъти. Станишев сам по себе си е новина, особено като реши да продължи работата си в европарламента, коментира Николета Даскалова от "Медийна демокрация". Според нея интересното при Бареков е, че той самият говори много повече за себе си, отколкото другите говорят за него. Евродепутатите от ДПС Илхан Кючюк и Неджми Али са най-рядко споменаваните наши евродепутати. Последното място е за Андрей Новаков от ГЕРБ, който замени Дончев в ЕП.
Най-често споменаваната партия е ЕНП, следвана от ПЕС. Преди евроизборите името на Мартин Шулц се среща най-често в българските медии, след изборите първенец става Жан Клод Юнкер. Даскалова уточни, че българският еврокомисар Кристалина Георгиева често попада в полезрението на медиите и определено може да се каже, че е техен любимец. Темите от европейската политика, които най-често са отразявани в България, са изборите за ЕП у нас, съставът на новата ЕК, вътрешнополитическата ситуация в страната и сложните взаимоотношения между Европа и Русия във връзка със ситуацията в Украйна.
За втори път "Медийна демокрация" има специализирано наблюдение за отразяването на европейската тема от българските медии. Резултатите от първата фаза вече бяха представени през юни. В периода, предшестващ евроизборите, темата е изключително популярна в интернет изданията, докато във втората половина пренасищането е насочено към вестниците. През втората половина на 2014 г. в медиите има три пъти по-малко информация за европейската политика. От "Медийна демокрация" обаче отчитат, че европейската тематика е застъпена с 23% повече, отколкото е била през 2009 г.
Експертът Орлин Спасов обобщи, че българите са сред най-информираните в ЕС относно дейността на ЕП, но са сред тези, които не показват особена активност по време на евроизборите. Той цитира данни, според които 65% от анкетираните посочват, че до тях е достигнала достатъчно информация, за да направят избора си за ЕП, което е с 8 на сто повече от средното за ЕС. 68 процента пък твърдят, че помнят медийните послания на кандидатите. Според Спасов това се дължи на много фактори, свързани с актуалната ситуация в България, доверието към родните политици и мястото на страната ни в различни класации по отношението на икономическото си развитие спрямо други държави в ЕС. Няма как медиите да мотивират гражданите да гласуват, когато българите са по-разочаровани като цяло от политиката, отколкото гражданите в много други европейски държави, добави той. У нас все още се запазва тенденцията на недоверие в европейската политика, което е два пъти по-високо от това усещане в другите европейски държави.