29 Юли 2025вторник20:53 ч.

Интервю

Иван Иванов:

Гледам на работата си като на отговорност

"БСП-ОБЕДИНЕНА ЛЕВИЦА" изпълнява много плътно ангажиментите си към избирателите, казва министърът на регионалното развитие и зам.-председател на НС на БСП

/ брой: 138

автор:Юлия Кулинска

visibility 1696


- Г-н Иванов, каква е Вашата равносметка за свършеното през 6-те месеца като министър на регионалното развитие и благоустройството? Каква оценка бихте си поставили?
- МРРБ е едно от най-големите министерства, с много отговорности в различни сектори - от пътното строителство, през инвестициите във ВиК сектора до трансграничното сътрудничество, включително и по теми като опазване на културното наследство. За всички е ясно, че политическата нестабилност през последните 4 години доведе до блокиране на основни политики, които държавата трябваше да провежда в посока социална сигурност, подобряване средата на живот и, разбира се, модернизацията на всички сектори. Когато няма ясна политическа отговорност в ръководството на държавата, няма как да очакваме администрацията да работи качествено и активно. Последните 6 месеца могат да се обобщят като рестарт на държавата, като вече виждаме и първите ефекти от краткосрочните политики, с които се заехме от януари. Относно втория Ви въпрос - в политиката най-важна е оценката на обществото, затова не бих си позволил сам да се оценявам. 

- Макар че 6 месеца не са много в политиката, кои са постигнатите резултати, с които се гордеете най-много?
- В нашата работа няма много място за гордост. Гледам на работата ми като отговорност към обществото и, разбира се, към ангажиментите, които БСП е поела като партията, към която винаги съм принадлежал и която ме излъчи за министър на регионалното развитие. Признавам, че изпитвам удовлетворение, когато с екипа ми поемаме ангажименти и вършим работата си в срок и качествено. Едно от първите ми обещания като министър бе осигуряването на проходимост в отсечката Мездра-Ботевград. Затварянето й предизвика буквално война по пътищата в Северозапада, много катастрофи и загинали. Вложихме наистина много усилия и успяхме да я пуснем в срок. Друг заварен проблем беше програмата за саниране, която беше зарязана на етап, в който ясно се виждаше, че губим тези европейски средства, които са предназначени за домовете на българските граждани. С много общи усилия всички средства бяха спасени и програмата вече е в темпо, което позволява да бъде реализирана. Агенцията по кадастъра, която ползват и граждани, и бизнес, също бе заварена от мен с много забавени преписки и масово недоволство на потребителите. Днес забавянията са преодолени, а в допълнение се прави организация, така че да не може да има злоупотреби с имоти - болезнена тема, особено сред по-възрастното поколение. Много стриктно наблюдавам дейността на ВиК холдинга, който обхваща голяма част от територията на страната, защото проблемът с безводието е основен от години. Решението му винаги е съпроводено с големи инвестиции, които изискват и административно, и технологично време. Работата на Пътната агенция винаги е във фокуса на общественото внимание. Към момента се работи много по-активно, макар че все още имам забележки по бързината и качеството на работа и държа да бъдат налагани строги санкции за некачествено строителство. В същото време трябва да се знае, че има редица административни процедури, които не могат да бъдат пренебрегнати. В момента фокусът ни са безопасността и комфортът на пътуващите, пробваме нови организации, така че да ги осигурим. Миналата седмица въведохме пилотно забрана за изпреварване на тежкотоварните автомобили в определени участъци на АМ "Тракия". Реално за първа година през лятото най-натоварената ни магистрала към морето няма да бъде прекъсвана от ремонти, защото положихме усилия да ги завършим предсрочно, бих казал, за рекордно кратък срок. Смятам, че по този начин печелим разбирането и на гражданите, и на туристическия бизнес. 

- Какво се случва с инвестиционната програма на общините, чиито проекти бяха затлачени от предишни кабинети? А и много от намеренията бяха замразени.
- Това е една от много ефективните национални програми и тук трябва да подчертая, че продължаването й бе подкрепено от всички партии в правителството. Неприятно е, че има политически спекулации по темата от политици, които имат грешно схващане за ефекта от програмата. Тя не е за кметовете, а за всички български граждани, защото инфраструктурните проекти се ползват от всички жители на дадено населено място и в този смисъл те нямат цвят. Кметовете имат свободата да предложат проекти, но и ангажимента да ги изпълнят качествено и в срок. Още в началото призовах всички да подават с приоритет проекти, свързани с ВиК инфраструктурата, защото това е наболял проблем, а от друга страна, трябва да се сложи край на ужасната практика първо да се правят улици, а после да се разкопават за водопреносна мрежа. В крайна сметка смятам, че с програмата показваме обективно отношение към всички общини. Към момента мога да кажа, че сме направили плащания по проекти както за София, Пловдив и Варна, така и за Русе, Благоевград и стотици малки общини. Оптимист съм, когато виждам, че отпускаме пари за нова ВиК мрежа и улици за малки села, включително и вилни зони. Разбира се, за да бъдат те направени, инициативата идва на първо място от местната власт.

- Ваш приоритет е безопасността на движението и опазването на човешкия живот. Какво успяхте да постигнете до момента за решаването на проблемите?
- Неприятно ми е да призная, но в последните 6 месеца се нагледах на толкова много критични ситуации и безумия по нашите пътища, че крутите мерки са просто наложителни. Като народен представител съм работел активно с различните сдружения на родители и близки на загинали в катастрофи. Всяка година МВР определя участъците от пътната мрежа, които са с висока концентрация на катастрофи. Тази година те са 36, като за всеки един бяха набелязани мерки в няколко посоки - подобряване на пътната настилка, маркировката, евентуална корекция на пътни знаци и ограничителни съоръжения. Обезопасени са вече 28 от 36 участъка, като останалите 8 ще са готови до края на август. За първи път ще използваме в пълнота технологичните възможности на тол системата и тя ще помага на МВР в две направления - установяване на средна скорост и движение в аварийната лента. Разбира се, колкото и промени в законите и наредбите да направим, най-силният механизъм за предотвратяване на тежките инциденти си остават отговорността и съвестта на водачите.

- Вие сте един от най-активните участници в парламентарния контрол. Как оценявате работата на Народното събрание и следващите един след друг вотове на недоверие?
- И като юрист, и като политик вярвам, че всички трябва да показваме уважение към парламентаризма. Затова и избягвам да отлагам парламентарните въпроси. Статистиката на екипа ми показва, че за 6 месеца съм отговорил на над 500 въпроса, зададени основно от опозицията. Може би е старомодно, но това е моето разбиране за връщане на отговорността, което е ключово за развитието на страната ни. Притеснително е обаче, че продължава тенденцията от последните години на все по-голямо опростачване на изказванията в парламента и все по-малко политики по същество. Това не е добре за нито една партия, независимо дали е управляваща или опозиция. Конкретно за БСП-ОЛ се радвам, че нашите представители не се изкушават да влизат в този тон, а вършат реално законодателна дейност, заради която са изпратени от избирателите. Като човек, който е бил и в опозиция, продължавам да смятам, че вотът на недоверие е един от най-силните инструменти на демокрацията. Когато обаче се „зареждат“ вот след вот, този инструмент не само девалвира като тежест, но и реално блокира работата на парламента. След последните вотове обобщението е критики от страна на опозицията, защита от страна на управляващите и в крайна сметка нищо реално за гражданите. Трябва да сме наясно, че времето и усилията, които се отделят за един вот на недоверие, реално са за сметка на законодателството, което има за цел промяна в полза на обществото.

- Бяхте избран за зам.-председател на НС на БСП. Кои са приоритетите пред новото ръководство за стабилизирането на партията и връщането на доверието на хората в лявото? Изпълняват ли се приоритетите, залегнали в предизборната платформа на левицата?
- В обществен план "БСП-ОБЕДИНЕНА ЛЕВИЦА" изпълнява много плътно обещанията, които отправи към избирателите. Във вътрешнопартиен план смятам, че всички трябва да положим още по-големи усилия за възстановяване на диалога между ръководството и редовите членове. Има теми, които притесняват социалистите, и трябва бързо да стигнем до тях, за да се справим заедно с тези страхове. Имах много ползотворни партийни срещи в Шумен, Русе, Бургас, Сливен и Пазарджик. Смятам, че трябва да продължим с този диалог, това е личен ангажимент на всеки член на ръководството. 

- Давате това интервю за ДУМА в навечерието на традиционния митинг-събор на Бузлуджа. Има ли яснота около бъдещето на монумента? 
 - Да, и се радвам, че именно през МРРБ по европейска програма ще бъдат отпуснати около 7 милиона лева, с които да започне реалното възстановяване на монумента. Това е добър знак към поколенията, а именно, че трябва да съхраняваме и поддържаме архитектурното ни наследство и да „воюваме“ с несправедливостите в съвремието, а не с паметниците от миналото ни.

ЕС се договори с Тръмп за митата

автор:Дума

visibility 1209

/ брой: 138

Гърция овладява огнената стихия

автор:Дума

visibility 1222

/ брой: 138

Венецуелските леви с победа на местния вот

автор:Дума

visibility 1257

/ брой: 138

Накратко

автор:Дума

visibility 1275

/ брой: 138

Убиват ЕС

автор:Таня Глухчева

visibility 1257

/ брой: 138

Гледам на работата си като на отговорност

автор:Юлия Кулинска

visibility 1286

/ брой: 138

Нашата си кочина

автор:Мая Йовановска

visibility 1213

/ брой: 138

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ