Съдът не даде решение за сертификатите за влаковете
/ брой: 6
Върховният административен съд оправи проблема с липсващите сертификати за безопасност на влаковете на БДЖ, което ги прави незаконни, като отложи разглеждането на случая за октомври тази година, предаде mediapool. Дотогава Законът за железопътния транспорт ще бъде променен, така че изискването за срочните сертификати ще отпадне и машините на БДЖ ще се окажат изрядни.
През септември м.г. Софийският административен съд потвърди заповед на бившия шеф Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" (ИАЖА) Симеон Ананиев, с която се забранява движението на локомотиви и вагони с негодни сертификати. Документът се подновява на всеки пет години, като последната проверка за безопасност е правена през 2004 г. Така 80% от подвижния състав на железницата се оказва с изтекли сертификати.
БДЖ обжалва решението на Софийския административен съд пред ВАС, а от транспортното министерство обясниха, че ще променят Закона за железопътния превоз, в който е записано, че срочните сертификати са задължителни. Поправката е готова и предстои внасянето й в парламента.
Причината за нежеланието на транспортното ведомство да прати на проверка влаковете е, че тя се извършва в Института по транспорт, който се държи от Васил Божков и трябва да му се платят около 6 млн. лв. Друга причина е, че срочните сертификати не са задължителни според европейското законодателство, което изисква само първоначална проверка на машините от външен орган преди пускането им в движение.
Въпросът с липсващите сертификати, което прави почти всички влакове в движение незаконни, бе отнесен от БДЖ до ВАС още през октомври м.г. Съдът обаче е решил да насрочи делото по случая за след една година, става ясно от деловодната му система. На въпрос кое налага определянето на толкова късна дата от ВАС обясниха за Mediapool: "Много сме натоварени."