03 Юли 2020петък19:26 ч.

Творбите не са такива, каквито изглеждат

Арт посоки

С парцал и метла срещу съвременното изкуство

В някои галерии по света определени инсталации биват тотално неразбрани от неподготвени хора, в чиито задължения влиза единствено почистването

/ брой: 59

автор:Альона Нейкова

visibility 1192

Ценители на изкуството, чиито автори залагат най-вече на провокации и експерименти, вероятно знаят, че не са рядкост случаите, когато някои предизвикателни творби не само биват тотално неразбрани от страна на публиката. С погрешната си интерпретация част от хората, неподготвени за мащабността и значението на определени арт послания, често нанасят непоправими щети на инсталациите, смятани най-малко за шедьоври.

Произведение на изкуството, застраховано за 800 хиляди евро, бе унищожено от твърде усърдна хигиенистка в началото на ноември 2011 година. Случката разтърсва музея Ostwall, разположен в германското градче Дортмунд. Творбата на Мартин Кипенбергер, наречена "Когато започва да капе от тавана", всъщност изглежда като леген, съдържащ странни остатъци от течност с неопределен произход. Чистачката, в чиито задължения влиза поддържането на изрядния външен вид на изложбените зали, видяла "мръсотията" и усърдно я избърсала. Без дори да подозира, че по този начин извършва едно от най-непредвидените нехудожествени действия по унищожаването на част от историята на съвременните инсталации. Обществеността така и не е уведомена дали горката женица е била наказана по някакъв начин за постъпката си и дали са я накарали да компенсира поне отчасти загубите. Не е ясно и признала ли е застрахователната компания невежеството на обикновената музейна служителка за достатъчно основателно, за да изплати предварително договореното обезщетение. Обявено е единствено това, че възстановяването на авторската работа в първоначалния й вид е невъзможно. Явно наистина става дума за уникален, ненадминат шедьовър и връх на майсторството, който няма как да бъде пресъздаден отново.

В италианското градче Болцано и до днес се коментира "инцидентът", разтърсил Центъра за модерно изкуство "Музейон". Персоналът, отговарящ за блясъка на подовете в изложбените помещения, е унищожил ценна творба. Без да иска, разбира се. И без да подозира, че прави нещо нередно. Просто чистачите са решили, че някой от недобросъвестните посетители на изложбата е оставил след себе си абсолютен хаос. И мислейки, че събират разпиляния боклук, всъщност за броени минути са изхвърлили експонатите, които помислили за последици от бурно парти. Представете си обаче реакцията им, когато от управата ги привикали да дават обяснения защо са разрушили инсталацията, наречена "Възнамерявахме да танцуваме цяла нощ"... Е, кураторката на галерията Летисия Рагалиа е обещала да възстанови всичко по направените за архива на институцията снимки. Има ли всъщност значение дали наистина го е сторила? 

Печално известни са и действията на още една бойна единица от армията на въоръжените с парцали борци с липсата на ред в музеите. Случката се разиграва в италианското градче Бари, където жената с метлата се оказва доста скарана с разбиранията за съвременно изкуство. Както съобщава Би Би Си, позовавайки се на местното издание Il Mattino, изложбата в галерията "Сала Мурат" включвала експонати от картон, хартия и дори парченца бисквити, разхвърляни небрежно по пода. Създателят на инсталацията искал да провокира хората да се замислят за природата и екологията. И всъщност е улучил десетката, щом чистачката при вида на неговите творби не се сдържала и набързо е решила да постигне идеален ред и блясък в поверената й зала. Според шефовете на жената "тя само си е вършела работата". Въпреки всичко, изразили готовност да компенсират стойността на изхвърлените "предмети на изкуството". Сумата от 10 хиляди евро - на толкова са оценили нанесените щети, наистина е била изплатена. Обаче така и не се споменават названията на повредените творби, както се премълчават и имената на авторите им.

Внимателният уредник на една от изложбите на британската художничка Трейси Емин през 1999 година е побързал да "оправи" леглото, което всъщност е било част от модерна инсталация. Макар и да изглеждала като обикновен креват, на който се въргаляли използвани презервативи и смачкано бельо.

Експозицията на провокативния Деймиън Хърст, предизвикала вниманието на обществеността през 2001 година в известна лондонска галерия, също е била "разчистена" - творбите представлявали празни бирени бутилки, мръсни чаши от кафе и пепелници...

Сравнително наскоро съвременен хонконгски музей отваря арт панаир в една от залите на хотел. Пространството се преустройва и в него се подреждат множество любопитни експонати. Сред тях е и творбата на швейцарската художничка Каръл Мей, наречена "Нещастна храна" (Unhappy Meal), изглеждаща като малка скулптура, имитираща кутия за бургер от "Макдоналдс". Запознатите с артистичната биография на Мей са наясно, че доста от произведенията й представляват почти перфектно копие на реално съществуващи обекти, в които тя прави леки промени, за да им вдъхне нов смисъл.

Инсталациите си нарича "опит за критичен поглед върху културата на потреблението и консуматорското общество", пише Dazed. Но тънката разлика между обикновената картонена опаковка на фастфуда и арт обекта е убегнала на камериерките, разчистващи останалите стаи. Така че те просто изхвърлили "отпадъка". И макар че случката се е превърнала в повод за много пиперливи шеги в социалните мрежи, създателката на "произведението" е приела ситуацията доста сериозно. И дори направила изявление, в което подчертала, че в станалото изобщо не вижда нищо смешно и уточнила: "В творбите си имитирам реалността. И щом скулптурата е възприета като истински обект, това означава само, че всичко, създадено от мен, е такова, каквото трябва да бъде..."

Дали?!

Курортът "Албена" затвори всички барове и дискотеки

автор:Дума

visibility 283

/ брой: 125

Кратки новини

автор:Дума

visibility 177

/ брой: 125

В мрежата на електронните игри

автор:Альона Нейкова

visibility 454

/ брой: 125

Наричахме го Болшевик

автор:Кирил Момчилов

visibility 396

/ брой: 125

Датата

автор:Дума

visibility 202

/ брой: 125

Гръцкият геноцид над българите, 1913-та

автор:Христо Георгиев

visibility 1014

/ брой: 124

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ