28 Март 2024четвъртък16:29 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Аркадий Шилклопер:

С изпълненията си искам да разтапям ледове в душите

Ако свири постоянно 15-20 години, и слонът може да стане доста добър, но в музиката предпочитам "художниците" пред "спортистите", отбелязва световноизвестният руски изпълнител

/ брой: 28

автор:Альона Нейкова

visibility 1364

На доста необичаен концерт, композиран от Даниел Шнидер, имаха възможност да се насладят наскоро столичани в зала 1 на НДК. Най-впечатляващи в случая бяха видът и звукът на алпийския рог, който се съчетаваше с изпълнения на традиционни класически инструменти на Симфоничния оркестър на БНР. Името на музиканта, който впечатли публиката с екзотичния рог, е Аркадий Шилклопер. Роден е в руската столица на 17 октомври 1956 г. и е известен още с изявите си на валдхорнист. Свири от 6-годишен. Завършва Московското военно-музикално училище, учи в класа по валдхорна в Държавния музикално-педагогически институт "Гнесини" (днес - Руската музикална академия), на щат е към оркестъра на Болшой театър до 1985 г., след което е зачислен към Академичен симфоничен оркестър на Московската държавна филхармония. Завършва и Московското експериментално студио по музикална импровизация. Първия сериозен джазов опит Аркадий Шилклопер прави в дует с контрабасиста Михаил Каретников. Създава ансамбъл "Три О" заедно със Сергей Летов (соксофон, флейта) и Аркадий Кириченко (тромбон, вокал). С пианиста Михаил Алперин и ентусиаста в руския автентичен фолклор Сергей Старостин (вокал, кларнет, етноинструменти) сформират "Moscow Art Trio" - един от най-интересните и известни етно-джаз състави в Русия. Със солови програми Аркадий Шилклопер започва да се изявява от 1992 г. Също така участва в концерти с различни международни състави, сътрудничи на "Vienna Аrt Orchestra".

Магията на музиката
Силен дъжд се изсипал преди един от фестивалите в Швейцария. Но когато Аркадий Шилклопер започнал да свири на своя алпийски рог, небето се прояснило и на него засияли две дъги...

- Аркадий, на какво дължим честта българската публика отново да ви види и чуе на софийска сцена?
- За първи път дойдох в България преди 2 години по покана на сегашния ръководител на Биг бенда на БНР Антони Дончев. Подготвихме програма от мои и негови композиции и направихме необичаен концерт с нов полъх на традициите. И Биг бендът, който дълго време е свирил стандартен джаз, изпълни музика, която е по-близка до българските корени. Получи се свеж оригинален концерт, след който се запознах и с Емил Табаков. На него му направи впечатление екзотичният ми инструмент. А алпийският рог всъщност е швейцарски народен инструмент. Свиря на него доста отдавна - и то различна музика: и импровизационна, и академична, в това число и концерт, създаден от Даниел Шнидер практически специално за мен. И ето, след 2 години отново съм тук. Точно този концерт изпълнихме в НДК. Симфоничният оркестър на БНР се справи много добре с необичайната музика и публиката остана доволна. Антони Дончев предложи да използваме идването ми за концерта и да направим запис с Биг бенда, заедно и със знаменития български фолклорен състав "Ева квартет" и джаз музиканти - необичайна комбинация от фолклор и импровизационна музика. Участва и моят добър колега и приятел Стоян Янкулов - на перкусии, с когото вече сме свирили неведнъж. Така че това бе обща другарска среща (усмихва се)...
- А колко души в света могат да свирят на алпийски рог?
- Зависи какво да свирят! В света има много изпълнители на алпийски рог - не само в Швейцария, в Германия, Австрия и Италия, но дори и в Япония, и в САЩ, а в Канада дори произвеждат този необичаен инструмент. Но като цяло на него се изпълнява народна, много бавна, понякога скучна музика. Е, в планината тя звучи красиво, може би заради ехото и уникалната природа. Но реших, че алпийският рог е достоен за нещо повече. Той може да се използва и в академичната музика, и в импровизационната. Дори решихме да запишем пиеса, която се казва "Фънк рог" - не роК, а роГ. Написана е отдавна, но сравнително скоро е аранжирана за биг бенд, ритмична е, наистина е фънк и не се изпълнява много лесно с алпийски рог.
- А какъв друг, по-популярен и познат инструмент, би могъл да се сравни с него?
- Май няма такъв! Рогът е направен от дърво, няма клапи, дупчици или отвори. Това е дълъг обертонов инструмент а звукът му напомня на голяма валдхорна, на тромбон, на туба, които пък са направени от мед. Алпийският рог има особена, жива вибрация и издава по-наситен звук, който въздейства благоприятно дори на здравословното състояние. С удоволствие свиря на алпийски рог и действително чувствам терапевтичния му ефект. Зная, че преди доста време швейцарският лекар Хефти отвори лечебница, в която препоръчваше на пациенти с дихателни проблеми - пушачи и астматици, да свирят на рог или да пеят тиролски песни. Когато приключа с концертната дейност, може и аз да създам клиника и да лекувам с алпийски рог (смее се).
- Вие сте автор на произведението "Карнавал", написано за 8 алпийски рога и перкусии. Къде и колко често се изпълнява тази творба?
- Пиесата никога не е изпълнявана на сцена - това май е невъзможно, много е трудно да се съберат на едно място 8 човека, които да свирят на алпийски рог. Всичките партии съм записал аз, а перкусиите - чудесен музикант от Бразилия с псевдоним Каффе. После, с наслагване редактирах направеното в студио и така се създаде "Карнавал".
- Бих искала за малко отново да ви върна към скорошната ви изява в НДК. Авторът на музиката Даниел Шнидер сподели пред Радио София, че този концерт е доста труден и само вие можете да го изпълните, защото сте виртуоз номер едно на алпийски рог. Знаете ли тази оценка на Шнидер за вас?
- Да. Концертът е написан през 2004 г. по поръчка - за фестивал на името на Менухин в малък швейцарски град, който привлича много музиканти. Шнидер търсил кой да изпълни композицията. И се получило така, че няколко души от различни краища на света му казали, че познават най-подходящия за целта руски музикант, като му споменали моето име. В произведението на Даниел има и академично свирене, и джаз стандарти, и фолклорни импровизации, и рок естетика. А всичко това за мен е доста разбираемо, познато и близко, тоест налице са необходимите компоненти да изпълня именно аз този концерт по възможно най-добрия начин.
- Според оценките на музикалните критици - свирите изключително добре на няколко инструмента. Кой от тях обаче ви е най-близък, лежи ви на сърцето?
- Винаги се представям най-напред като валдхорнист. Най-много свиря именно на този инструмент, той ми е най-скъп, с него завърших и музикалното училище. Продължавам да възприемам алпийския рог като нещо екзотично, независимо от факта, че свиря на него от доста време. Той така и не се превърна в традиционен за мен инструмент.
- Казват, че музиканти, притежаващи дар Божи, могат да накарат дори камъка да пее, да стопят ледове... Ако можехте да избирате, коя от тези магии бихте искали да владеете?
- Много бих искал да мога да топя ледове.
- По време на концертите вие го правите - разтапяте ледовете в душите на публиката...
- Честно казано - наистина усещам, че се получава. Но ми се иска да не разтапям ледовете на всички присъстващи в залата, а само на един човек...
- Критиците ви приписват екстраординарна лекота и рядка музикалност. Вродени ли са тези качества или са плод на безкрайни усилия и постоянен труд?
- Що се отнася до техниката, отговорът е ясен и тук няма никакви тайни. Необходими са определени дадености - добро позициониране на устните, зъбите, дишането, и няма да има проблем в техническото изпълнение. Ако 15-20 години се свири постоянно, и слонът може да стане доста добър. Но има и още нещо, което се нарича талант или вътрешно усещане и разбиране за това що е музика, какво всъщност представлява изпълнението й. Защото музиката и спортът са две различни понятия. Съществуват много музиканти "спортисти", които могат да свирят бързо, високо, силно... Но понякога това няма нищо общо с музиката. Трябва да има творчество. Предпочитам "художниците" в музиката, а не "спортистите". И аз мога да свиря бързо и много технично, но това не ми е интересно. Опитвам се да търся и да намирам своята роля. Защото музикалността е не само в техничното изпълнение, но и в жизнения опит, в общуването, в опознаването на различните стилове и направления... Зависи от сърдечните преживявания, от чувствителността, а това се дава от природата. Всичко влияе на творчеството, на вътрешните усещания, на чувството за музикалност като цяло. Не можеш да научиш или да принудиш някого да чувства: "На, чувствай!" Можеш да го накараш да свири, да се занимава, да се упражнява, но не и да чувства.
- Обикаляте цял свят с алпийския рог. Имахте ли куриозни ситуации, предизвикани от този интересен инструмент?
- Да, доста са. Веднъж една стюардеса ме попита какво нося. Казах й: "Рог". "Чий?" - полюбопитства отново тя. "Мой" - отвърнах й аз. Имах и случай, когато трябваше да ме посрещнат на жп гарата в Санкт Петербург. Но приятелите ми не са ме видели и попитали шафнерката, дали във вагона е пътувал музикант. И тя, понеже алпийският рог в сгънато положение прилича на стик, с голяма доза сигурност им рекла: "Не, имаше само един хокеист!". Бременни жени са ми споделяли, че звукът на алпийския рог имал позитивно влияние на бебетата им. Казвали са ми още, че свиря на доста сексапилен инструмент. Дори на един фестивал заради това ми връчиха специална награда от "Плейбой", като дори в рецензията, публикувана в списанието, са написали: "Аркадий Шилклопер порази всички с изпълненията си на 4-метровия алпийски рог. И нямаше да сме най-мъжкото издание, ако бяхме подминали с равнодушие тази сексапилна свирка"...
- След посещението на пивоварна, кръстена на Чарли Паркър, сътворявате "Бира за "Птицата". Какво ви вдъхнови за създаването на това произведение?
- Когато бях на фестивала за валдхорнисти в Канзас сити, отидох на мястото, където е погребан Чарли Паркър. Оказа се, че наблизо правят бира, кръстена на този велик музикант. И на шега попитах, дали ще получа безплатно пиво, ако изсвиря нещо от произведенията на джазмена. С валдхорната си впечатлих присъстващите с един от блусовете на известния саксофонист и композитор. За награда получих литър бира и тениска на заведението. Няколко години по-късно, спомняйки си за този епизод от живота ми, кръстих една от новите си пиеси "Бира за "Птицата" в чест на Чарли Паркър.
- Какво за вас е джазът - диагноза, както казват някои, музикална свобода, огледало на душата или начин на живот?
- За мен джазът преди всичко е състояние - най-вече на вътрешната свобода, което всъщност е доста условно понятие. Когато се заговори за тази музика, рядко се споменават създателите й, а най-често - изпълнителите. Защото тук умението да се свири джаз е по-силно от личностите на композиторите му. Джазът е настроение и неповторима емоция, импровизация и същевременно е универсален език, вяра в собствените възможности и начин на общуване на музикантите от цял свят помежду им, както и с публиката в най-различни страни.



 

Без паспортна проверка за пътуващи от и за шенгенски държави

автор:Дума

visibility 224

/ брой: 59

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 231

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 214

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 242

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 186

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 218

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 167

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 243

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 194

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 218

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ