С хоризонт на събитията Цветан Лазаров гостува в "Аспект"
Нарисуваната картина е миналото на художника и бъдещето на зрителя, твърди творецът
/ брой: 113
Ценителите, които следят творчеството на Цветан Лазаров и неговите изяви под тепетата, ще забележат, че закачките му с физиката продължават. Миналата година творецът предизвика публиката с "Флуктуация на вакуума", а изложбата си, която се открива на 17 май в пловдивската галерия "Аспект", е нарекъл "Хоризонт на събитията". Поетично и философско мото на пръв поглед, но всъщност се оказа физически термин.
От двете страни на всяко произведение на изобразителното изкуство стоят два субекта - автор и зрител. Платното е реално, обективно съществуващ факт, но то е и резултат на чувства и размисъл, а в него се пречупват възприятията на автора. То е рефлекс на това, което му се случва в реалния живот, в него художникът изгражда свят, затворен в рамките на картината.
Извън тази рамка е зрителят, който се опитва да проникне в света на картината, да разкрие замисъла на автора и от този момент нататък реалните събития, породили дадено произведение, нямат значение. Авторът не може да контролира "хоризонтът на събитията" в мисълта на зрителя. Двата свята - на твореца и възприемащия произведението, се срещат само чрез творбата.
Щом авторът нарисува картината, тя се превръща в обект и принадлежи на зрителя, твърди Лазаров. Нарисуваната картина е миналото на художника и бъдещето на зрителя. А двете страни с удоволствие разсъждават как би реагирал другият, какво би помислил или направил. Въпросите как и защо се съсредоточават върху картината, а техните нюанси зависят от светоусещането на конкретния човек, обяснява философията на гостуващия творец галеристката Олга Петрова.
Върху такива научно-философски проблеми е размишлявал Цветан Лазаров, докато е подготвял картините за изложбата в "Аспект", където картините му ще останат до 11 юни. Двадесетината платна са обединени от обикнатата от Лазаров топла гама и населени с неговите полуреални, полуефирни женски образи, преплитащи топлотата на чувствата с хладната премереност на геометричността.