22 Септември 2019неделя11:41 ч.

Благой Бурдин:

С 1 л "бензин" 1800 км - това не е ли чудо

За да произвеждаме в България наш автомобил, трябва да развиваме всички клонове на икономиката, категоричен е младият инженер

/ брой: 273

visibility 941

Български отбор с награда от автомобилно състезание. Не става въпрос за мотокрос или рали. Преди няколко месеца представители на Техническия университет в София получиха втора награда за икономичност на електромобил в градска среда. Десетина български студенти успяха да преборят тежката конкуренция, като дори надвиха конструкторските умения на славещите се като автомобилни спецове германци, чиито 4 отбора останаха зад българския тим.
Представители на ТУ- София участват вече 5 поредни години в състезанието "Шел екомаратон", чиито организатори са поставили акцент върху икономията на гориво. За щастие младите кандидат-инженери се представят повече от добре въпреки нелеката конкуренция.


- Ако сравним тези прототипи с обикновен автомобил, какво разстояние ще изминат и кой е по-икономичен?
- Не е редно да се прави такава съпоставка. Тук имаме състезателни, малки едноместни автомобили, съответно и резултатите, които постигат, са поразителни. Автомобилът, с който участвахме на последното състезание, е изключително енергоикономичен. Ако преобразуваме в един литър бензинов еквивалент електроенергията, с която се движи прототипът, излиза, че всъщност с един литър бензин могат да бъдат изминати 1800 км!  Повтарям: с 1 литър - 1800 км! Направо е стряскащо, смайващо, направо е чудо, но това е спецификата на състезанието - търси се огромна икономичност в придвижването.
Прототипи от градски тип, към които спада този електромобил, са по-близки до автомобилите, които виждаме постоянно. В другия клас прототипите са с още по-аеродинамична форма. Тяхното тегло е по-ниско, имат и редица облекчения. Рекордът в техния клас е възможността да бъдат изминати 4800 км с еквивалента на един литър бензин!!!
Много трудно и некоректно е тези състезателни прототипи да се съпоставят с автомобилите, които виждаме по улиците, защото състезателните машини са изработени за конкретна цел и са предназначени за самото състезание.
- Ще бъде ли проблем зареждането?
- Зарядните устройства обикновено са в самите автомобили, така че е необходим само контакт, дори той да е обикновен и домашен. Тези автомобили може да се зареждат вкъщи, в гаража, почти навсякъде.
- А ще стигнем ли без затруднение до съседна държава, например?
- Малко е сложно, защото електромобилите, които сме изработили, са конструирани по строгите критерии на самото състезание - няма окачване, всичко е максимално олекотено. Те не са проектирани да се движат по пътищата за обществено ползване.
- Мислите ли за създаване на електромобили, които да се ползват във всекидневието?
- За подобна цел е необходим наистина огромен екип от хора и много голямо финансиране. Само за сравнение - един автомобилен производител, който е решил да въведе само една модификация на автомобил, се нуждае от средства, които в България могат да се намерят много трудно. Просто за доразвиване на един вече съществуващ модел участват около 5000 дизайнери и инженери, процесът струва около 50-60 милиона евро. Сами можете да разберете какъв е мащабът, с който се работи. В България няма производство на автомобили, т.е. трябва да започнем от самото начало...
- Колко души са работили конкретно по този прототип?
- Отборът, който бе командирован в Холандия, се състои от 10 души. Средствата, с които разполагаме през последните няколко години, позволяват за самото състезание да се командироват само десетина души от отбора. Иначе в този проект участват поне 30-40 души от целия Технически университет в София. Ангажирани са студенти от всички факултети, защото са необходими познания от различни области - физика, химия, аеродинамика, машинни елементи. На практика автомобилът представлява едно обединяващо звено за всички факултети, а в по-цялостен план - на цялата икономика. Реално, за да произвежда България свой автомобил, трябва да са активни всички клонове на индустрията.
- На какъв принцип се избират студентите, които участват в изработването на прототипите?
- Всичко е на доброволни начала - който има желание, може да се включи. Вратите са отворени за всеки - дори за външни хора, нищо, че не са студенти.
- А ако студентите не са си взели изпитите, могат ли да участват?
- Самото участие ще им помогне много, за да преодолеят сесията. Учебниците не са достатъчни като материал и като знание. Докато работим, се сблъскваме с реални проблеми, за чието решение не е достатъчно да си прочел учебника. Помага четенето в интернет, многото допълнителна литература. Реално се научава доста повече от такива проекти, а не от самото четене и зубрене на суха материя от учебници и помагала.
- Има ли някакви конкретни опасности за хората, които използват прототипите, например каква е вероятността за токов удар или нещо подобно?
- Мотото на самото състезание е "Безопасността - на първо място!" Ние сме автомобилни инженери, някои дори вече са дипломирани или пък ще завършат след година-две и отлично съзнаваме отговорността пред себе си. Поставили сме безопасността като свой основен приоритет.
- Отстрани на състезателните автомобили освен имената на пилотите е изписана и кръвната им група...
- Да, така е. На всички състезателни автомобили стоят имената на пилотите и кръвната им група, в случай че стане някакъв инцидент.
Прототипите са с пет-точкови колани, спирачната система се изпитва на много стръмен наклон на самата писта. Не мисля, че някой от участниците би си позволил да пусне автомобил, който крие опасност за пилота, или пък може да е опасен за околните. Безопасността наистина е на първо място, тя може би е и най-важният компонент от състезанието.
- Електромобилите ли са бъдещето?
- Според нас - да. Електричеството и съответно водородът, могат да се получават от много и твърде различни първични източници на енергия, докато запасите от петрол за традиционните автомобили са силно ограничени. Т.е. в конвенционалния автомобил, който е с двигател с вътрешно горене, можем да използваме само петрол. За електромобила, задвижван с батерии или водородна енергия, енергия може да се добие от атомна централа, от възобновяеми източници и др. Идеята за електромобилите е част от нещо по-голямо - от така наречената водородна енергетика. В света, и в частност в България, има много възобновяеми източници. Образно казано, когато духа вятър или грее слънце, произвеждаме водород, който се събира и съхранява. След това с електромобила минаваме, зареждаме в продължение само на 2 мин. и... продължаваме напред по пътя.

 

Честваме 111 години независима България

автор:Дума

visibility 43

Слънчево в празничния ден

автор:Дума

visibility 44

До 100 000 лева глоба за БНР

автор:Дума

visibility 299

Пакетът "Мобилност" няма да се преразглежда

автор:Дума

visibility 386

/ брой: 181

Тол системата може да не тръгне и на 1 март

автор:Дума

visibility 304

/ брой: 181

БДЖ отменя влакове, няма локомотиви

автор:Дума

visibility 475

/ брой: 181

Вносните цигари задължително с дата на производството

автор:Дума

visibility 174

/ брой: 181

Париж подава ръка на Рим за мигрантите

автор:Дума

visibility 238

/ брой: 181

Лаура Кьовеши става главен прокурор на ЕС

автор:Дума

visibility 421

/ брой: 181

САЩ правят коалиция в ООН срещу Иран

автор:Дума

visibility 307

/ брой: 181

Нов Ньой?

автор:Юри Михалков

visibility 686

/ брой: 181

Връх на невинността

автор:Павлета Давидова

visibility 572

/ брой: 181

Много шум и... нищо

автор:Галина Младенова

visibility 459

/ брой: 181

Новите "Кучета" откриват сезона на Арт театър

автор:Надежда Ушева

visibility 447

/ брой: 181

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ