30 Май 2020събота21:44 ч.

Благой Рагин:

Руснаците са единствените, които ни спасяват в кризата

Между 30 и 40 на сто повече са руските туристи по нашето Черноморие в този сезон, казва председателят на БХРА

/ брой: 196

автор:Мая Йовановска

visibility 1216

"Бизнесът очаква 6 млрд. лв. приходи от туризма"

"Предложихме на Брюксел да премахне визите за Русия като антикризисна мярка за ЕС"

"Добре е когато в кризата се реже хляб и от него падат трохи"

"Туризмът ще даде най-малко 10% от БВП"

Благой Рагин е роден в с. Ярлово, Самоковско. Почти 30 години се занимава с ресторантьорство. Основател е на първото сдружение на частните хотелиери у нас през 1988 г. Председател е на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА). Открил е първия частен семеен хотел у нас в Симеоново още преди демократичните промени. Женен е, с двама сина.


- Господин Рагин, ще намалят ли още цените хотелиерите през септември? Говори се за 20-процентно поевтиняване?
- Със сигурност ще има поевтиняване. Всеки хотелиер ще сваля цените с колкото може, но това няма да е "автоматично". Благодарение на призива, който нашата организация направи още през пролетта, бизнесът да работи, ако е възможно, само на себестойност. Той даде добри резултати. Оказа се, че може да се прави оборот и с приемливи цени.
- На кои места хотелиерите вече са готови да свалят цените?
- В Албена, в Слънчев бряг, в Златни пясъци, пък и в другите курорти ще има поевтиняване. В момента всички започват да се готвят за промени в ценовата си политика за септември, както е и в цял свят - това е месецът, в който хотелиерите дават бонуси. Така хората, които не са могли да идат на море през лятото, през септември могат да изкарат ваканцията си на преференциални цени.
- Призът, който направихте, как повлия на ценовата полика на хотелиерите?
- Тази година хората в бранша работят, без да са заложили печалба - само на себестойност. В нея влизат издръжката на обекта, заплатите на работниците, данъците и необходимите средства за кредити, които много хотелиери имат да погасяват. И този модел проработи - добре е, че изобщо имаме гости в тази криза, иначе няма да реализираме обороти. По-добре е в кризата да се реже хляб и от него падат трохи, отколкото да няма никой в хотелите. Според колеги от Златни пясъци, Албена и Слънчев бряг трябва да сме доволни от постигнатото в условията на световна криза. Конкурентни страни имат по 20, по 30 на сто спад спрямо миналата година, а ние очакваме дори ръст. Например "ол инклузив", продуктът, който внесохме отвън, намери много добра почва в българския туризъм. Някои колеги проявиха огромна фантазия и изобретателност и той проработи добре. Колегите тази година много заложиха на вкусната храна, на културата, на съпътстващите забавления, които ни бяха слаба страна. Стана истинска конкуренция в бранша по отношение на атракциите. Например руски туристи ми споделиха, че са останали очаровани от преживяното удоволствие от посещението на градина с праскови, което е било сред атракциите, в които са участвали. С добре измислените и качествено предложени атракции бихме могли да спечелим много гости и приятели на страната.
- С колко са по-евтини тази година цените в сравнение с миналата?
- Трудно е да се обобщава, но мисля, че средното намалението на цените през тази година в сравнение с миналата е 10-15 на сто. Някои колеги обаче свалиха цените с по-малък дял, но пък предложиха по-качествен продукт и те имат много добри обороти. Решението кой как да постъпи, за да оцелее в кризата, беше много индивидуално. Всеки сам прецени какви цени да поддържа, за да бъде търсен, и как най-добре да управлява продукта, на който е собственик или ръководител. Затова ние работим в посока за подобряване на управлението на собствеността.
- Какъв сезон се очертава да отчете бизнесът?
- Очакваме гостите ни да са повече от миналата година. Все още не са излезли статистическите данни, но няма да сме по-слаби от миналата година, а ще има ръст. А освен това не всичко може да бъде обхванато в статистиката. Туризмът в условията на криза е отрасълът, който не само че няма видимо голям спад, но ще отчете и ръст, а това е много важно за икономиката. Ние очакваме за сезона да отчетем посещение на около 5 милиона туристи. По предварителни данни на колеги приходите ще бъдат около 6 млрд. лв. - общо от чужди и български гости. А това е около 10 на сто от брутния вътрешен продукт. Делът обаче може да е и по-голям.
- Каква е картината на чуждите туристи?
- Тази година туризмът ще отчете най-голям ръст при руските туристи. Въпреки че България им  създава много големи проблеми с визите. А най-важното е, че руснаците са единствените, който ни спасяват сега в кризата. Те продължават да идват в страната и да купуват имоти у нас. Даже ако имотът е в рамките на 30-40 хил. евро, го плащат кеш. Не само че карат ваканцията си у нас, но и при този спад в имотния сектор продължават да си купуват имоти у нас. Руснаците са номер едно в България. Те са славянски души и имат много емоционално отношение към страната ни. Тук им харесват климатът, храната. Нашата организация се чувства морално задължена към тях. Затова заедно с колегите от Гърция и Румъния изпратихме предложение до Брюксел, в което поставихме въпроса за премахване на визите за Русия като антикризисна мярка за ЕС. В момента се водят разговори между Брюксел и Москва. От ЕК веднага реагираха на нашия призив, но всичко трябва да се реши на високо ниво. Според мен има нагласа да се реши този въпрос. И ако решението е положително, сигурен съм, че у нас ще има още по-голям ръст на руските туристи - с 30-40 на сто.
- А сега какво е увеличението на руските туристи?
- Сега при изискване за виза имаме ръст от около 30-40 на сто спрямо миналата година. А ако се премахнат визите, ръстът ще скочи с още толкова. Затова ние алармирахме Брюксел и в инициативата се включиха повече държави. Постоянно поддържаме връзка с румънците, гърците, чехите, поляците - всички, които са заинтересавани от решаването на този проблем.
- Кои чужди туристи по брой са най-много у нас това лято?
- Германците държат първо място по брой. Следват ги руснаците, румънците, туристите от Великобритания, гърците също са в голямата петорка.
- Да не се е случило обратното? Предходната година българите бяха в Гърция, а сега при тези загуби, които отчитат съседите ни, излиза, че гърците са дошли да спасяват нашия сезон.
- Гърците са между 600 и 800 хиляди. Има и много хора от Гърция, които идват у нас, за да пазаруват. Хубавото е, че у нас се върнаха туристите от Централна Европа - Полша, Чехия, Словакия, Унгария. Имаме и туристи от скандинавските страни.
- А на българските туристи има ли ръст?
- 2010 г. беше обявена за Година на българския турист. И нашите сънародници откликнаха на този призив. Има голям ръст и на българските туристи - най-малко 20 на сто спрямо миналата година. Много нашенци подпомогнаха българската икономика, като останаха у нас и не изнесаха пари в чужбина, за което много им благодарим.
- А колко са недоволните?
- Това, което направиха колегите тази година, даде резултат, защото по наши данни само около 7 на сто са недоволните. По световните критерии това е добро постижение, защото е нормално недоволните да са около 9 на сто. Критикуват ни най-много за културата, а са най-доволни от "ол инклузив"-а, защото по техни преценки им предлагаме много вкусна и обилна храна, а това явно е компенсация за някои други слабости.

Плащаме за вода и без консумация

автор:Дума

visibility 1087

/ брой: 100

Алкохолните турове по морето ще бъдат забранени

автор:Дума

visibility 456

/ брой: 100

Банковото кредитиране се сви с над 300 млн. лв.

автор:Дума

visibility 226

/ брой: 100

Данъчен гювеч по герберски

автор:Евгени Гаврилов

visibility 580

/ брой: 100

Датата

автор:Дума

visibility 250

/ брой: 100

Плагиатството на Радой Ралин

автор:Христо Георгиев

visibility 1663

/ брой: 99

Пандемична демокрация

автор:Владимир Георгиев

visibility 463

/ брой: 99

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ