02 Юни 2024неделя05:52 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Румънците искат хубави пътища

Идеята на румънски бизнесмен за магистрала, дълга 1 метър, отново изкара хората на барикадата

/ брой: 55

автор:Дума

visibility 1254

Дойче веле

Можете ли да си представите магистрала, дълга един метър? Да, такава съществува, и в Североизточна Румъния близо до град Сучава бе тържественото й откриване.

Идеята за построяването й е на 33-годишния бизнесмен и ресторантьор Щефан Мандачи. Той е финансирал със собствени средства тази символична част от четирилентов магистрален път. Останалото е дело на професионалисти - еднометровата отсечка е изградена от пътна фирма за сумата от 4500 евро. По официални данни за 1 метър магистрален път държавата харчи 4 пъти повече пари. 

Само 800 километра магистрали

Буковина е един от най-красивите райони на Румъния, който обаче е откъснат от останалата част на страната. Дотам водят шосе и железопътна линия в плачевно състояние. По магистрала не може да стигнете до Сучава и околността. Политици от всички цветове на дъгата вече 30 години обещават преди избори да форсират изграждането на две магистрали от север на юг и от запад на изток. Те трябваше да имат и връзки за Буковина. Но дотук нищо не е построено.

Като цяло инфраструктурата в Румъния е лоша. С обща дължина от почти 800 километра магистрали, Румъния е на опашката в Европейския съюз. Испания е водеща в това отношение със своите 15 хиляди километра магистрали, следвана от Германия с 13 000 километра. Дори една Унгария, която е два пъти по-малка от Румъния, разполага с три пъти повече магистрални пътища от своята източна съседка. По данни на ЕК, през 2017 година Румъния държи тъжния рекорд за най-много загинали по пътищата - 98 души на един милион жители. През същата година в Германия жертвите на катастрофи по пътищата са били 38 души.

Щефан Мандачи призова сънародниците си в петък да спрат работа за 15 минути - докато край Сучава тържествено бъде освещаван 1-метровият магистрален път. С тази акция той иска да обърне внимание върху катастрофалното положение с пътната инфраструктура в страната.  

Шамар за правителството

В социалните мрежи бързо се разпространи видеоклип с проекта на смелия бизнесмен. Местни политици се опитаха да спрат строежа, обявявайки го за незаконен. Мандачи обаче представи всички необходими разрешителни. Единствената магистрална отсечка в цяла Североизточна Румъния е изградена напълно легално върху нива, която е негова собственост.

Това е звучен шамар за социаллибералното правителство в Букурещ, което обеща да изгради стотици километри магистрали. През миналата година са били завършени едва 60 километра, а изграждането на магистрален път на североизток изобщо не фигурира в плановете.

"Това е катастрофа. От Германия, през Австрия и Унгария човек стига за десет часа до западната румънска граница - говорим за 1200 километра. Следващите 250 километра до Сучава отнемат двойно повече време", казва Мандачи.

И кой е отговорен за това непоносимо положение? И за близо 2000 жертви на катастрофи в страната годишно? Колко хора щяха още да са живи, ако Румъния имаше магистрали? Мандачи постоянно поставя тези въпроси. Но не получава отговор. Той обаче се надява, че нещата ще се променят. Той е отпечатал 3 милиона плаката с логото на своята акция и 3 милиона салфетки, които разпространява във веригата си ресторанти. В социалните мрежи бизнесменът уверява, че не преследва никакви политически цели. Не се интересува и от добрата реклама за бизнеса си. Иска само неговите съграждани, чуждестранните туристи и шофьорите на тирове да достигат по магистралите сигурно до своите цели. Както и много румънски граждани, той не иска инвеститорите да обръщат гръб на страната му заради лошите пътища. Дали това 15-минутно спиране на живота в Румъния ще даде искрата, от която се нуждае Румъния, за да се събуди от продължаващата десетилетия летаргия?

Личните карти поскъпват почти двойно

автор:Дума

visibility 784

/ брой: 101

Въвеждат таван на изпитите за шофьорска книжка

автор:Дума

visibility 781

/ брой: 101

Газът от Азербайджан ще покрие 81% от вноса през юни

автор:Дума

visibility 685

/ брой: 101

Животновъди блокират Подбалканския път

автор:Дума

visibility 668

/ брой: 101

Сигнално действие в ядрената сфера

автор:Дума

visibility 818

/ брой: 101

Българи в затвора за измама на Острова

автор:Дума

visibility 771

/ брой: 101

Фетхуллах Гюлен бил отвлечен в САЩ

автор:Дума

visibility 975

/ брой: 101

По-високи мита за зърното от Русия и Беларус

автор:Дума

visibility 742

/ брой: 101

Здравето като бизнес

автор:Таня Глухчева

visibility 769

/ брой: 101

Идеология в технологията

visibility 791

/ брой: 101

Най-важно е да не губиш връзката с хората

автор:Юлия Кулинска

visibility 770

/ брой: 101

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ