17 Юли 2025четвъртък09:26 ч.

Позиция

Ролята на държавата за националната икономика

Как трябва да се реализира навременната и респектираща инициатива на БСП за фонд "Индустрия"

/ брой: 37

visibility 555


Д-р, инж. Александър Трифонов

 
Задуха вятърът на изборите и започнаха да се сипят идеи, стратегии, програми, концепции, обещания и розови надежди. Към момента революционна по отношение на пазарната икономика и ролята на държавата в нея е инициативата на БСП за създаване на фонд "Индустрия" и за възраждане чрез него на национална икономика, базирана на национална суровинна база. Благородна, навременна и респектираща инициатива. Но всички добри идеи при лошо планиране и изпълнение се превръщат в злокобен инструмент за ограбване на държавния бюджет. Защото:
Първо: Коя суровинна база е останала свободна и чака инициативата на поредното правителство? Почти всички подземни богатства са отдадени на концесии за 35, а има такива и за 41 години.
Второ: Изграждането на национална икономика без национална суровинна база е възможно във "високите" технологии. Кои от тези технологии са перспективни и възможни за усвояване биха могли да подскажат учените от БАН. "Високите" технологии изискват висококвалифициран човешки ресурс и пазар за продуктите, произведени на базата на тези технологии. От това следва, че преди да се пристъпи към реализиране на тази инициатива, трябва да се определят приоритетите (вкл. на база перспективни български изобретения) и да се подготвят изпреварващо необходимите като специалност и знания специалисти.
Трето: Как националните приоритети ще се обвържат с регионалната политика и балансираното развитие на всички региони на страната? Как ще се оползотворят милионните левове, раздадени в периода 2007-2013 г. по ОП "Административен капацитет" и с указанията на МРРБ за разработка на планове за устойчиво развитие на общините? Трябва да се съпоставят регионалните с националните приоритети и да се даде възможност и ресурс на областните управители да реализират на местно ниво избраната инициатива, съгласувано с експертния потенциал на министерства, БАН, университети и неправителствени организации - НТС, браншови организации и др.     
Четвърто: Как ще се гарантира, че предоставеният от държавния бюджет финансов ресурс за фонд "Индустрия" няма да бъде несполучливо изразходван? В бюджета на МРРБ за 2016 г. под т. 4.1 бяха заложени 873,2 млн.лв. за "Управление на държавната собственост чрез концесиониране и публично-частно партньорство". Досега няма нито депутатско питане, нито журналистическо разследване или отчет какво се е случило с тази сума. Едва ли подобно спокойствие ще има за фонд "Индустрия" при изострената политическа обстановка и разпределение на политическото влияние върху институции, територии и личности. Ще се търси ли съфинансиране от други източници - ЕИБ, Хоризонт 2020, ЕФСИ, частни инвеститори?
Пето: По какъв начин ще се управлява фонд "Индустрия" - като бюрократична институция или като публично предприятие? Ще работи като финансов инструмент, като инвеститор или като гаранционен фонд? Как ще бъдат спазени принципите прозрачност, недопускане на лобизъм, честна конкуренция и икономическа ефективност? Как ще се изразходват средствата на фонда "Индустрия" (кой ще разработи документацията) и при какви критерии? В България има повече лоши практики, отколкото добри. Това изисква поне 1-2 години времеви хоризонт.
Шесто: Кой и как ще се управляват построените производствени мощности като държавно/публично предприятие, като концесия или като публично-частно дружество. Как ще се гарантира устойчивост на правосъдната система и на законодателството за срок поне от 3-5 години, до развитието на пълната мощност на предприятието?
    Изводи:
    1. Инициативата е навременна и в правилна посока, защото за изграждане на силна, конкурентоспособна и независима национална икономика е необходимо държавата да даде пример. Както е във всички развити европейски държави. Примерът е в делово участие в изгражданите производствени мощности, като основното финансиране поемат доставчици на технологии, на оборудване или компании за мениджмънт и маркетинг. Това означава, че държавата ще гарантира цикъла до навлизане на производството в ритмично производство, след което тя може да продаде своя дял, но вече с печалба на база пазарната му оценка. Държавата влиза в ролята на предприемач, което ще внесе спокойствие у партньорите за реализиране на тази инициатива и ще бъде гаранция за прозрачно и прогнозируемо взаимодействие с публичната власт.
    2. Реализирането на тази инициатива изисква не само много експертна работа от професионален екип, но и гарантиране на устойчиво законодателство за срока на действието на фонд "Индустрия".
    3. За да не се породи съмнение, че това не е опит за източване на държавния бюджет и прокарване на лобистки интереси, фондът би следвало да бъде капиталова мая за привличане на финансов ресурс от всички възможни източници (някои изброени по-горе а така също по линия на "офсет" договори) и неговото ефективно използване.
    4. Фондът би трябвало да стартира с широка обществена подкрепа и широко политическо доверие.

 

Тръмп плаши Русия с "тежки мита"

автор:Дума

visibility 1058

/ брой: 129

Лавров се срещна със Си Дзинпин

автор:Дума

visibility 1215

/ брой: 129

Разследват евродепутат, за когото Аушвиц е "фейк"

автор:Дума

visibility 1370

/ брой: 129

Символ

автор:Александър Симов

visibility 1326

/ брой: 129

Приключи ли терапията

автор:Евгени Гаврилов

visibility 1176

/ брой: 129

Епични провали

visibility 1320

/ брой: 129

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ