Родители, ние сме на ход!
Замислените "новости" за първолаците и петокласниците от догодина са пореден експеримент без полза за децата ни
/ брой: 274
Методи Методиев
Напоследък не мога да си обясня дали нещо с мен не е в ред или просто живея в ненормална държава. Или пък ме управляват ненормални? Струва ми се, че всеки ден в България трябва да се стачкува! До обяд - полицаите, след обяд - лекарите, надвечер, след като се приберат от работа (ако въобще имат такава) - родителите. Утре - съдиите, вдругиден - пенсионерите, и така до безкрай. Докога ще търпим безобразията и експериментите с децата ни, уважаеми родители!?
И аз, както вероятно и много от вас, следих каква ще е поредната "риформа" в образователната ни система, представена от министър Танев и подопечните му. Прав е г-н министърът, че реформа е наложителна, тъй като качеството на образованието в държавата ни спадало. Е, как няма да спада след толкова експерименти с децата ни в течение на четвърт век! Обаче не съм никак убеден в смисъла на задалите се промени за първолаците и за петокласниците от догодина. Бог знае за кой път ще се правят експерименти с опитните зайчета - учениците, учителите им и родителите. Задало се е поредното безумие в образованието, породено от натрапения нов Закон за предучилищното и училищното образование.
Вчера си направих експеримента да премеря раницата на един първокласник. Сложих я на кантара и цифрите ме замаяха - 12,8 килограма! И то при положение, че самото дете тежи има-няма 27 килограма. Правилно, трябва да се намалят часовете по физическо възпитание! С подобни тежести децата ни всекидневно ще тренират за тежкоатлети. А после - вопли как се изкривявали гръбначните стълбове на подрастващите. Дали пък ако министър Тодор Танев си закачи една такава раница и я носи всеки ден до подопечното му министерство, ама с градския транспорт, няма да му хрумнат по-верните идеи за промени в училището?
Разбира се, че е необходимо да се намалят и часовете по музика и рисуване. Точно тези дисциплини се опитват да развият поне малко духовността на децата, ала за какво им е духовност в тази държава? Стига им да слушат рап, чалга и прочие "духовни" ритми, а за разнообразие да рисуват графити по вратите на комшията. За биологията не искам и да се сещам. Скоро за младите пилето и кокошката ще са синоним единствено за бутчетата в "Кауфланд".
Ако пък погледнем и наименованията на новите дисциплини, съвсем започвам да хълцам от умиление. Едно време се казваше "Трудово обучение", сиреч учат те на труд и ВЪЗПИТАВАТ трудови навици. Сега ще го назоваваме "Технологии и предприемачество"! Майко мила, те горките първокласници още не знаят къде се намират, но вече ще ги закърмят от ранна възраст с чуждиците и ще ги обучават как да станат "предприемчиви" в крънкането на джобни пари от родителите си. А с технологиите те се справят - играят на смартфони и пишат на "СМС-ница".
Детство ли? Я стига с тези глупости! Трябва да създаваме човекоподобни биороботи, които се стремят да трупат пари, но са и "технологично подковани" - в първи клас да смятат свободно поне до 1000, във втори - линейна алгебра и аналитична геометрия, в трети - интегралите и хайде - ето готови компютърни спецове! Комай само те се търсят на трудовия ни пазар наред със сезонните работници. Това Вазов, Йовков, Елин Пелин, Вапцаров - вятър и мъгла! Дано поне увеличението на часовете по български език да увеличи малко грамотността, която върви все по-надолу. Но за родната история - само реквием! И без това и каквото трябваше, и каквото не трябваше от нея премахнато и изопачено, и променено. Един герберски депутат вчера поискал в учебниците да влезел и "тоталитарният режим" на социализма. Добре, ама да влезе и това, че никой нищо не плащаше за образованието си до края на университета. А образователната система ни даваше възможността да затвърдим чрез упражнения и повторения знанията си. Сега се препуска като на рали през неразбираемите учебници, които ще се множат до безкрай, но именно те демотивират учениците, понеже на практика те и 50% от материала не могат да усвоят. Ама на кого му пука? Важното е да се издават нови учебници в интерес на издателствата и да се бърка все по-дълбоко в родителските джобове. Стига вече с експериментите върху децата ни! Срещу дребните пари, който ще приберат в джобовете си автори и издатели за поредните нови учебници, рискуваме да превърнем плътта от плътта си и кръвта от кръвта си в безмозъчни компютризирани безродни създания. Време е да възродим поне малко от онова, което ни завещаха възрожденците, които днес с лека ръка властимащите "експерти" хвърлят в забвение. Крайно време е да върнем традициите, достойнството и качеството на българското образование - същото образование, което ни е запазило като достойни българи през бурите на хилядолетната ни история!
Родители, ние сме на ход. Иначе идва редът на разпада и на държавната образователна система във вече разпадащото се наше общество.